Halva priset för din hotellnatt i Thailand om du gör på rätt sätt

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Tvärt emot all logik och vad de flesta tror så är det sämsta du kan göra när du behöver ett hotellrum i Thailand att bara knalla in till receptionen och fråga vad det kostar.

Går du istället in på någon av de större hotellbokningssajterna typ Trivago, Agoda eller Hotels dot com så får du betydligt bättre priser, ofta till halva priset på exakt samma rum.

Har funderat lite på varför det är så. Kanske hen i receptionen inte har befogenheter att ge dig ett bra pris?
4521998_257_z.jpg

Tvärt emot all logik och vad de flesta tror så är det sämsta du kan göra när du behöver ett hotellrum i Thailand att bara knalla in till receptionen och fråga vad det kostar.

Går du istället in på någon av de större hotellbokningssajterna typ Trivago, Agoda eller Hotels dot com så får du betydligt bättre priser, ofta till halva priset på exakt samma rum.

Har funderat lite på varför det är så. Kanske hen i receptionen inte har befogenheter att ge dig ett bra pris?
4521998_257_z.jpg
Troligen för att det ger hotellet mindre administration och i gengäld får då hotellet inte dumpa priset för att sajten ska användas.

Hotellen är ju ganska beroende av sajterna för att hitta hotellet hur det presenteras och i vilken sökordning hotellet dyker upp. Så hotellen lyssnar och nickar med.

4521998_257_z.jpg

Gäller väl inte bara i Thailand? utan är ju så runt hela vår värld, även i Sverige, men ibland får du betala mer så kan även löna sig att dubbel checka.

Dom gånger jag har kollat har Agoda varit billigast men det är något år sedan. Allt har dessutom fungerat utan problem.

Dom gånger jag har kollat har Agoda varit billigast men det är något år sedan. Allt har dessutom fungerat utan problem.
Oftast är det ju det, men som vi jämförde här för några veckor sen, Agoda var ca. 250 bath dyrare på Chatrium Bangkok riverside än hotellet själva om man bokade på hotellets hemsida och då påstod ändås Agoda att det var 40% rabatt, har varit med om det förut också på hotell i Bangkok.

Blev mistänksam när jag fick mail från agoda "billiga Fredag" och såg att det var samma priser som sist jag bokade, jämförde och skilde sig ingenting, vara samma pris som på Torsdagen och lite dyrare än på hotellet den gången ;)
Men som sagt oftast är det lite billigare men inte alltid så gäller att dubbelchecka.

Skulle boka hotell i Bangkok på Agoda förra veckan, priset som stod på första sidan, hotellrum från ****, stämde inte när jag klickade på utvalda hotellet utan då var priset bra mycket högre.
Så verkar som dom börjat fuska ännu mer på Agoda, först ett lock pris som kanske är det billigaste under året men inte tillgängligt på din datum (fast jag hade valt datum innan).
Så när jag klickade vidare så var rummet ca. 500-1000 bath dyrare per dygn på dom 5 stjärniga jag kollade på och så var det på varje hotell, så bokade inget än.

Men kan varit att det var något fel den dagen, eller om dom fått klagomål för nu finns priserna som utlovas på första sidan när man klickar vidare på hotellet.

Senast redigerad av en moderator:
Hotel är det min fru som beställer , utan är det ferang pris vist jag är med .
Hon ringer till flera hotell till ha får en bra pris , och då setter jag mig ned
och tar en öl mens hon går till hotellet och betalar , och ett bra hotel
med frukost bufe cirka 800 Baht + -

har testat agoda också men gillar booking.com bättre, men som sagt jämföra kan vara värt en del

Hotel är det min fru som beställer , utan är det ferang pris vist jag är med .
Hon ringer till flera hotell till ha får en bra pris , och då setter jag mig ned
och tar en öl mens hon går till hotellet och betalar , och ett bra hotel
med frukost bufe cirka 800 Baht + -

Min fru sa att hon bestämt skulle ringa och boka hotell åt oss i Jomtien. Jag hade tänkt boka på nätet där stod att det fanns lediga rum. Frugan tyckte att det blir mycket billigare om hon ringer :)

Sagt och gjort. Hon ringer till hotellet, pratar thai, och frågar om lediga rum. Hon får till svar att det är fullt. Konstigt säger jag och kollar på nätet igen. Nej dom skall ha lediga rum.

Frugan ser lite sur ut och lyfter luren för att ringa hotellet igen. Denna gång pratar hon engelska och nu plötsligt finns det lediga rum. Hon var inte sugen på att boka längre :)

Jag vred mig av skratt och sa till frugan att Jomtien är falang land där vill dom inte ha snåla thailändare som kunder. Sedan fick jag min vilja fram att boka via nätet :)

Tillbaka
Topp