Hej
Här har du kanske en poäng, det är nog inte så många falanger som är intresserade av jordbruk i Thailand, kanske är det fel av mig att ta upp ett sånt ämne?
Själv är jag nog lite yrkesskadad här, för mig är och har jordbruk varit en naturlig del av livet både i Sverige och Thailand, jag har ju tillbringat större delen av mina 33 års resor till Thailand på landsbygden.
I Thailand är ju fortfarande 40% av befolkningen direkt eller indirekt beroende av inkomster ifrån jordbruk, just ananas är det 40 000 odlare med familjer som är beroende av inkomster ifrån.
En annan anledning till att jag väljer att ta upp detta är att en del Svenskar verkar tycka att det bara är att odla något annat om bönderna inte är nöjda, men riktigt så enkelt är det inte i verkligheten, just nu är många grödor olönsamma, när man frågar samma människor vad bönderna ska odla istället för ris, ananas, cassava, sockerrör
o.s.v blir det bara tyst, inte ens dom som klagar på bönderna och ibland kallar dom dumma och lata verkar ha någon lösning.
Sen har ju ämnet trots allt väckt några medlemmars intresse och lett till en del inlägg i ämnet, men om det rätt eller fel att skriva om jordbruk är nog inte jag rätt man att svara på, jag är ju part i målet och inte alls objektiv.
Mvh isan lover