Handelsplattformar

Det var på SvD jag läste detta, inte DI, sorry om du sökte fel......

Annons: Här är frågan du ska ställa dig se | SvD

Börsen slår rekord. Sedan botten efter finanskrisen har ett globalt börsindex stigit med nästan 300 procent i svenska kronor.

För Stockholmsbörsen har det gått ännu bättre med en uppgång på hela 350 procent.

Bra med källan. Även om det inte framgår vad han syftar på med 350%, däremot så framgår det att utdelningar är inräknade. Är det börsens totalvärde blir det missvisande då set varit många nyemissioner och noteringar under dessa 10år.

För ser vi till indexet, vilket är det vanligaste, så är vi långt ifrån dessa procentsatser.

Men som vi alla vet. Statistik kan presenteras på många sätt och då väljer man en mätmetod som understödjer sitt syfte.

Kul att det gått bra med dina placeringar!

Hittade detta på Avanca

Vad gäller den svenska börsen så har den bjudit på en uppgång på 273% sedan slutet på oktober 2008. En stor del av uppgången har varit multipelexpansion, för att kapa finanslingot betydet det konkret att börsen värderar varje vinstkrona högre nu än då. Inte konstigt eftersom P/E-talet som är det nyckeltal som mäter just hur många gånger årsvinsten börsen värderas till var ordentligt nedtryck i skosulorna. Man kan jämföra det med att man håller ned en stor badboll i poolen, släpper man så åker den upp rätt fort. En stor del av multipelexpansionen var således en återhämtning. Sen har vi utdelningarna vi fått under årens lopp fram till idag och sist men inte minst vinsttillväxt. Den sistnämnda är ju den faktor som i stor utsträckning driver börsen på lång sikt, trots detta har den lyst lite grann med sin frånvaro. Vi får helt enkelt se vad framtiden har att bjuda på.

10 år sedan finanskrisen – en återblick!
Flera bolag som fått lägre P/E på Thaibörsen i år känns det som eller så inbillar jag mig bara ;)
Jag har 6 aktier nu, köpte lite i veckan, sålde ju allt i våras utan 1 aktie, sen gjort något dagligt inhopp bara lite då och då vid några dagars ras.
AH med P/E 7.31
BBL med P/E 11.5
EGCO MED P/E 5.37
PTT med P/E 12.15
IVL med P/E 12.01
Tisco med P/E 10.21

Så får korrigera mitt tidigare inlägg 6 aktier med P/E 5-12.

Och en fond
BMSCITH.

Får vi se om det blir ett långvarigt sparande, tänkte 15.000 baht i varje var månad.

Tillbaka
Topp