Har ngn grävt ner dräneringsrör på tomten i thailand?

J

Jockep

Gäst
sitter och funderar -varför inte gräva ner dräneringsrör runt tomten?
Att röret ska dras ihop till en rör som går till vår vattendamm på tomten.
# Tomten är i isaan.
# Tomten är fristående dvs inga grannar intill vårt tomt. Ligger vid risfält .
# tänkte så här. Om det regnar så tar vi vara p överbliven vatten till dammet i sin tur använder jag solcell energi som driver vattenpumpen som vattnar allt grön på tomten.
Men när jag pratar med Thai gubbarna om det. Dem skakar på huvudet och säger - slösa på rör och gräva ner?
Dem samlar ju regnvatten till stora kärl ju! Varför inte til en damm?

Har ngn av er erfarenheter av det?

Förbaskat bra idé du har, jag tänkte göra likadant när jag började bygga men blev idiotförklarad och orkade inte strida om det, vilket var dumt. I Sverige lägger man sand , singel och ibland sågspån för att få en bra dränering runt röret.

Sand dränerar inte så det lägger man i så fall underst. Singel lägger man runt då det dränerar och sen fiberduk runt för att leran inte ska träng sig in och stoppa dräneringen.

Sand dränerar inte så det lägger man i så fall underst. Singel lägger man runt då det dränerar och sen fiberduk runt för att leran inte ska träng sig in och stoppa dräneringen.
Helt rätt, någon sand eller sågspån har jag aldrig sett runt dränrör ;)

Viktigt att tänka på att ha fall bort från huset också.

Senast redigerad av en moderator:
:thumbsup: Vad trevligt det blev i dessa grupp:wai:

Jag fick också höra att dessa lyktstolpar som har dessa 50x50 solcell ovanpå lyktstolpen att hela stolpen inkl solcell , laddningscentral,batteri kostar endast 5000 bath.
Samt att dessa stolpe kan lätt driva 4 stolpar vilket innebär att det är bra solcell.

Enligt en elektriker jag känner så ska den lätta kunna driva flertals sådan trädgårdsbelysning samt vattenpumpen i dammen som pumpar till alla 30st spridare ( såna som sprutar dimma , dvs små vatten partiklar ) svalkande.
Eftersom hela trädgården kommer gå på 12 volt :)
Därför är vattendamm och dränering viktigt för mig:wai:

Jag är lite förvillad här med tanke på dränering
Regnar det alltså på riktigt så finns det inget som kan ta emot vattnet. Jag har gett upp, vattnet får rinna iväg med doseringen som finns på tomten och det funkar redan nu fast huset är inte riktigt klart. Så iväg med den när det kommer mycket, annars finns vattnet i brunnen som vi har borrat, två brunnar som kostade hela sjutusen bath att borra tillsammans.

Hej

Själva har vi ingen riktig dränering på tomten, men där vi har betongväg och gångvägar på tomten har vi sett till att leda vattnet dit vi vill ha det, samt gjort några rännor i betongen där vattnet kan rinna, mellan två av byggnaderna har vi gjort en 30 cm djup och 40 cm bred ränna i betong som är nedsänkt i betongplattan, den ansluts sedan till ett plaströr som är 25 cm i diameter, detta rör går sen under golvet i uteköket och mynnar ut bland gummiträden på utsidan av tomten.

Ute i själva trädgården har vi hål i muren där vattnet kan rinna ut på dom lägsta punkterna, ifrån början saknades detta och då blev det vatten stående där vid störtskurar, på baksidan av huset har vi mycket vatten som kommer ifrån en av morbrödernas tomter, där har vi en låg mur (ca 60 cm hög), den ser till att vattnet inte kan rinna on till oss, vattnet rinner istället längs muren och viker av längs tomtens kortsida som också har en mur i samma höjd, även här fortsätter vattnet ut i gummifarmen som ligger ca 1 m lägre än vår tomt.

Mvh isan lover

Hej

Själva har vi ingen riktig dränering på tomten, men där vi har betongväg och gångvägar på tomten har vi sett till att leda vattnet dit vi vill ha det, samt gjort några rännor i betongen där vattnet kan rinna, mellan två av byggnaderna har vi gjort en 30 cm djup och 40 cm bred ränna i betong som är nedsänkt i betongplattan, den ansluts sedan till ett plaströr som är 25 cm i diameter, detta rör går sen under golvet i uteköket och mynnar ut bland gummiträden på utsidan av tomten.

Ute i själva trädgården har vi hål i muren där vattnet kan rinna ut på dom lägsta punkterna, ifrån början saknades detta och då blev det vatten stående där vid störtskurar, på baksidan av huset har vi mycket vatten som kommer ifrån en av morbrödernas tomter, där har vi en låg mur (ca 60 cm hög), den ser till att vattnet inte kan rinna on till oss, vattnet rinner istället längs muren och viker av längs tomtens kortsida som också har en mur i samma höjd, även här fortsätter vattnet ut i gummifarmen som ligger ca 1 m lägre än vår tomt.

Mvh isan lover
Vi har väl ingen direkt dränering på tomten, höjt upp marken 1.20m och dräneringsrör varannan meter i muren på sidor och bak.

Verkar funka fast jag tyckte rören i muren va väl klena, sedan sluttar marken svagt framåt så vattnet kan rinna ut genom stora infarten där grinden är.

Jag fick också höra att dessa lyktstolpar som har dessa 50x50 solcell ovanpå lyktstolpen att hela stolpen inkl solcell , laddningscentral,batteri kostar endast 5000 bath.

50x50 vad? Meter, centimeter eller kronor?
En monokrystalin solpanel idag på 300W ligger på 1,6 M2

För att beräkna ditt energibehov måste du räkna i Watt (som är en definition på utfört arbete). Om du sedan väljer 12,24 eller 230V så kan du enkelt beräkna grovleken på kabeln du måste använda (och hur kretsen ska säkras upp) men formeln (helt felaktig men använder mig av enheterna för att göra det enklare)
W (Watt)=V (Volt) * A (Amere).
Kräver du lite arbete (Watt) så kan det funka med ett 12V system, men annars så är förlusterna så stora (för att inte tala om kostnaderna för kablarna) så med en inverter (som är den dyraste prylen) omvandla till 230V kan vara att fundera på.

Låt oss säga en startmotor i en bil, varför krävs tjocka kablar?.
Startmotorns arbete (W)= 1kW (1,000W) jag vet, en klen startmotor men bara ett exempel.
1.000W / 12V (bilens volttal) ≈83A

Jämför det med med 230V som vi har i husen.
1,000W / 230V = ≈4A
En 10A säkring har vi i hemmet som standard är belasta med 230V*10A=2300W med en 1,5mm tunn kabel.
En 16A säkring kräver 2,5mm kabel som "krämar ut" 230*16= 3680W
Vilken tjocklek på kabel vid 83A vet jag inte men har sett i motorrummet att dom är tjocka.

Ska vara ärlig att jag ville också satsa på ett 12V system för det verkade mindre farligt. Men det är inte volten som dödar, det är amperen. Och summan på hur många watt som behövdes så fick jag snabbt tänka om.

I en bil så finns många 10A säkringar. Vad räcker dessa till? 12V*10A=120W
Typ bromsljus, blinkers och att öppna fönstret (alla i olika kretsar)

Solceller i all ära men beräkna hur många Watt du kommer att använda och hur mycket plats det kommer att ta (du behöver den ytan om det så är tak eller annan plats) men framförallt om du inte tänker ha ett par 5W lampor så skaffa en inverter och gå på 230V istället. Koppar är inte billigt;)

Detta är helt klart svåra saker for Ubon att fatta/greppa, har just börjat att bygga på 12 voltsystemet på farmen 2 Rai, när jag gjorde ett inlägg i informativt syfte, hur skattesystemet är, så får jag tillbaka # FI FAN, ATT UTNYTTJA SYSTEMET# jag/vi följer dom skatteregler som finns, hur utnyttjar man en lag som står inskriven i skattelagen?? och efter detta så har jag valt att inte skriva och försöka bidra med min erfarenhet och för i helvete, försök aldrig att limma med silikon......helglasaqvarium?

jag bjuder på 30 AH, laddningsregulator, skitsamma, jag hittar inte bilden.

Tillbaka
Topp