Har ni innåtgående eller utåtgående dörrar.

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum

Har du inåtgående eller utåtgående dörrar i din bostad.

• Inåt och utåtgående i Thailand.

Röster: 0 0.0%
  • Inåtgående i Thailand.

Röster: 3 30.0%
  • Utåtgående I Thailand.

Röster: 2 20.0%
  • Inåtgående i Thailand men utåtgående i Sverige.

• Utåtgående i Thailand men inåtgående i Sverige.

• Inåtgående i Sverige

• Utåtgående i Sverige.

Röster: 1 10.0%
  • Inåt och utåtgående i Sverige

Röster: 4 40.0%

• Totala väljare
    10

Bla därför vi har dörren utåt i sverige, om personen på toa ramlat tex och blockerar dörren ska den gå att bryta upp.

Ur boverkets regler:
Inåt- gående dörrar får endast användas, om de är avsedda för ett litet antal personer, till exempel dörrar till bostäder«. Således finns det inget krav på att dörr till lägenhet måste vara utåtgående.

I ett hem bygger man väl efter det som passar bäst med rummet.

Ur boverkets regler:
Inåt- gående dörrar får endast användas, om de är avsedda för ett litet antal personer, till exempel dörrar till bostäder«. Således finns det inget krav på att dörr till lägenhet måste vara utåtgående.
Ja men gäller även att tänka på tillgänglighet för rullstol, så kan inte bara hitta på själv utan då sätter kommunen stopp.

I ett hem bygger man väl efter det som passar bäst med rummet.

Ja men gäller även att tänka på tillgänglighet för rullstol, så kan inte bara hitta på själv utan då sätter kommunen stopp.

För mig verkar det enklare med en inåtgående dörr om man har rullstol...

Jag frågade stadsarkitekten här som har ett fritidshus i närheten.
Han sa att det är krav på utåtgående dörr på toaletter även i privata hem och den detaljen granskas noga vid bygglovsansökan.
Motiven ska vara att underlätta för funktionshindrade då en inåtgående dörr tar bort utrymme i toaletten och som säkerhetsfråga, dörren skall vara lätt att öppna utifrån om en person faller/svimmar mot dörren och blockerar den.

Inåtgående ytterdörrar var vanligt på landsbygden för kanske 100år sen och då var det snön som vid stora mängder gjorde en utåtgående omöjlig att öppna och skithuset var ett dass i en annan byggnad.

Vi har uteslutande inåtgående både i hus och condo men ärligt talat var jag tvungen att tänka efter; har liksom aldrig reflekterat.

Det jag dock stört mig på i vårt condo är att strömbrytaren till badrumsbelysningen alltid sitter på utsidan. Då toaletten i thailändska condon alltid ligger innanför sovrummet så innebär det att jag väcker frugan, eller tvärtom, om någon behöver gå upp på natten. Hur svårt kan det vara att som boende lära sig att strömbrytaren sitter på exempelvis vänster insida om dörren så man kan tända lampan efter man stängt dörren?

Vi har uteslutande inåtgående både i hus och condo men ärligt talat var jag tvungen att tänka efter; har liksom aldrig reflekterat.

Det jag dock stört mig på i vårt condo är att strömbrytaren till badrumsbelysningen alltid sitter på utsidan. Då toaletten i thailändska condon alltid ligger innanför sovrummet så innebär det att jag väcker frugan, eller tvärtom, om någon behöver gå upp på natten. Hur svårt kan det vara att som boende lära sig att strömbrytaren sitter på exempelvis vänster insida om dörren så man kan tända lampan efter man stängt dörren?

Kanske det har med vatten att göra...

Kanske det har med vatten att göra...

Osäker på vad du menar men jag kan tänka mig en massa anledningar att ha strömbrytaren till toan på utsidan om man bor i Nakorn Nowhere.

Nu bor vi på 15e våningen i en Bangkoklägehet så risken att trampa på en skorpion eller orm när man ska slå en drill på natten får nog ses som minimal. Att stöta på ett spöke kan givetvis inte uteslutas men den risken löpar man nog även om man slår på ljuset innan man inträder. Antar jag alltså, har ingen erfarenhet av spöken. Åtminstone inte av den mer esotera typen.

Baserat på ovanstående så skulle man ju önska att någon arbetsledare som byggt condos några år i Bangkok, informerade sina anställda att strömbrytaren kan installeras på insidan.

Osäker på vad du menar men jag kan tänka mig en massa anledningar att ha strömbrytaren till toan på utsidan om man bor i Nakorn Nowhere.

Nu bor vi på 15e våningen i en Bangkoklägehet så risken att trampa på en skorpion eller orm när man ska slå en drill på natten får nog ses som minimal. Att stöta på ett spöke kan givetvis inte uteslutas men den risken löpar man nog även om man slår på ljuset innan man inträder. Antar jag alltså, har ingen erfarenhet av spöken. Åtminstone inte av den mer esotera typen.

Baserat på ovanstående så skulle man ju önska att någon arbetsledare som byggt condos några år i Bangkok, informerade sina anställda att strömbrytaren kan installeras på insidan.

Jag tänkte mer på vatten på insidan av rummet. Med tanke på klassen på mycket av deras el-prylar klarar de nog inte så mycket vatten.

Jag tänkte mer på vatten på insidan av rummet. Med tanke på klassen på mycket av deras el-prylar klarar de nog inte så mycket vatten.

Är det så mycket vatten på insidan av toadörren att man inte kan ha en strömbrytare en meter upp på väggen så får man nog sova med blöta lakan också.

Jag har sett duschvägg många gånger i Thailand, men jag har inget minne av att jag sett strömbrytare inne i utrymmet.

Standard skall ju fungera för en majoritet och majoriteten av Thai bor ju inte i västerländsks Condos eller 5-stjärniga hotell. De allra flesta "badrum" i Thailand har en dusch inklämd i ett hörn på toaletten. Jag skulle inte förorda att sätta en strömbrytare av Thailändsk standard i ett sådant utrymme.

Dessutom duschar de allra flesta ett par gånger om dagen och i detta klimatet blir det väldigt fuktigt inne i badrummen. Jag gick på täta rörelsedeckare i taket, det är enkelt.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp