Har välstand utveklas svakare i Sverige än i andre lander ? .

Mange Svensker jobber i Norge , Men der bor dei ofte 4 man i en etta på 18 m2 og betaler 15,000 i hyra for månen ,Og så betaler dei Nkr 5000 i ström for månen . Skal man ha en middag på en billig kafe , dagens rett , Nkr 250.- Hvor mye har du netto når alt er betalt i Norge ?

P1160788.JPG
5000 i månaden i el för en etta?
Ge dig nu.
BTT

Mange Svensker jobber i Norge , Men der bor dei ofte 4 man i en etta på 18 m2 og betaler 15,000 i hyra for månen ,Og så betaler dei Nkr 5000 i ström for månen . Skal man ha en middag på en billig kafe , dagens rett , Nkr 250.- Hvor mye har du netto når alt er betalt i Norge ?

P1160788.JPG

Jag jobbar i Norge, men det är sällan att jag bor med 4 andra i en etta. När jag tänker efter så har det faktiskt aldrig hänt.

Om jag betalar 15.000/månad och 5.000 för ström och äter ute varje dag, så har jag ändå en nettolön som överstiger din pension.

Oslo är dyrt om man vill bo centralt. Du kan ju själv prova med att hyra en lägenhet centralt i Stockholm. Det är inte mycket billigare.

Om man vill hyra ett rum i en 3 rummare så kan man ju få det överkomligt

IMG_9520.png

Många svenskar har lämnat Norge efter norska kronans crasch.
Och en dagens kostar inte 250kr.

Norrmän får inte skattelättnad som oss när vi går på bekvämlighetsflagg.
Men man kan söka och få skatteskriven i annat land, det avtalet har inte Sverige.
Med pension utbetald från norska skatteetaten finns en förmån att nyttja.
Pensjonen utbetales ikke frå skatteetaten , Vi har pensjonsfondet i Norge med over tusen miljarder som er godt invistert ,i dei störste gatene med hus i centrum av London , Berlin , Sveits m.m Sverige har ikke dei brukt opp pensjonsfondet sitt , var ikke det noe med Reinfelt , han fiksa pensjonen til svenskane ???

Jag jobbar i Norge, men det är sällan att jag bor med 4 andra i en etta. När jag tänker efter så har det faktiskt aldrig hänt.

Om jag betalar 15.000/månad och 5.000 för ström och äter ute varje dag, så har jag ändå en nettolön som överstiger din pension.

Oslo är dyrt om man vill bo centralt. Du kan ju själv prova med att hyra en lägenhet centralt i Stockholm. Det är inte mycket billigare.

Om man vill hyra ett rum i en 3 rummare så kan man ju få det överkomligt

IMG_9520.png
Du skriv att , vist du betaler 20,000 hus og ström , og spiser ute hver dag på kafe , det blir ca 40,000 for maten og hus og ström . Tjener du 75 000 i månen , - 35% skatt Så har du en netto lön som overstiger min pensjon , Utbetaling etter skatt kr 49,000 hus og mat 40,000 då har du kr 9.000 yil overs , jeg har årslönn 340.000 - 29 000 i månen etter skatt .

Du skriv att , vist du betaler 20,000 hus og ström , og spiser ute hver dag på kafe , det blir ca 40,000 for maten og hus og ström . Tjener du 75 000 i månen , - 35% skatt Så har du en netto lön som overstiger min pensjon , Utbetaling etter skatt kr 49,000 hus og mat 40,000 då har du kr 9.000 yil overs , jeg har årslönn 340.000 - 29 000 i månen etter skatt .

Bara för att det är du så lägger jag en bild innan septemberlönen kommer upp på skatteetatens sida.

IMG_9502.jpeg

P1160788.JPG
Jag har det bra grattis lägenhet eller hus alla resor i Norge betalda och en bra lön betalar endast mat!

Jag jobbar i Norge och har en kollega som börjar ta ut pension nu han har ca 500000-ipension.

Hej

Sett ur ett historiskt perspektiv så har ju olika bidrag varit väldigt betydelsefulla för att även dom som har det sämre ställt ska kunna få en dräglig tillvaro, tänker då på barnfamiljer med låga inkomster och äldre med låga pensioner o.s.v.

Men i nutid utsätts både vårt välfärdssystem och bidragssystemen för hårda prövningar, detta har nog flera orsaker t.ex ökat antal bedrägerier, många som står utanför arbetsmarknaden, ökade behov av bidrag och ekonomiska problem när räntorna stiger, priserna stiger och inflationen är hög.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp