Hårda tag utlovas av juntan i trafiken under songkran.

Antalet fordon har nog ökat och en befolkning som hellre lägger ödet på Buddha än att följa lagstiftningen.
Trots allt har ju massor av vägar rustats upp rejält från 2015. Hela 201:an blev fyrfilig utan resultat.

Hej

Att antalet fordon ökar år för år är troligt, men ändå tycker jag att statistiken är oroväckande, det är ju trots allt 2019 och folk borde ha blivit mer medvetna.

Mvh isan lover

Hej

Ja något är det, man tycker att folk borde ändra sitt beteende lite när extra insatser sätts in och krafttag utlovas, nu var det ju i.o.f.s en liten positiv förändring under dag två, vi får se om den består även idag.

Mvh isan lover
Ursäkta men du borde förstå th bättre ,eftr många år i th 100 procent HJÄLM sånt är livet ps nu strömlöst bra då slipper man alla desss fläktar ha det gott alla

Hej

Läste precis dom senaste siffrorna ifrån polisen i Bangkok Post. nu på dag nummer tre uppger man att 71 307 personer har ertappats med att köra berusade, antalet beslagtagna fordon uppges nu vara 2 294 st.

”Officials have charged a total of 71,307 people for drink-driving and impounded 2,294 vehicles between April 11-13, the first three days of the campaign against drink-driving over Songkran.”

2,294 vehicles impounded, 71,307 charged for drink-driving in 3 days

Mvh isan lover

Hej

Kanske ger dom stora polisinsatserna lite resultat ändå, även dag tre ser ut att sluta på en minskning av både antaet olyckor, döda och skadade jämfört med förra året.

1555226721594.jpeg

https://www.bangkokpost.com/news/ge...728-hurt-on-roads-in-first-3-days-of-songkran

Mvh isan lover

Finns det någon information om vad det beror på? Har folk helt enkelt däckat innan de kom ut i trafiken eller tar folk trafiksäkerheten på större allvar? Oavsett så är det positiva nyheter!

Hej

Kanske är det dom stora polisinsatserna med så många trafikkontroller, så många beslagtagna fordon och ingripanden som börjar ge resultat, vi får väl se om det kommer någon analys efter helgen.

Mvh isan lover

2014 var det ju statskupp, mycket militärer på gatorna, kanske därför, inte nåt direkt party, halva Bangkok var väl nedstängt av demostrationer vid denna tiden då.

Hittar dock inget speciellt för Songkran 2013 när jag kollar tidslinjen över händelser i Thailand det året. Men det kanske vara oroligheterna överlag innan kuppen som påverkade?

Hittar dock inget speciellt för Songkran 2013 när jag kollar tidslinjen över händelser i Thailand det året. Men det kanske vara oroligheterna överlag innan kuppen som påverkade?

Hej

En intressant iakttagelse, just 2014 organiserade ju kuppmakarna oroligheter i just Bangkok, men det förklarar ju inte varför det var mindre olyckor ute i provinserna långt ifrån Bangkok.

I april 2013 förekom det ju inga oroligheter alls, allt var frid och fröjd och en militärkupp kändes högst osannolik, så varför var det mindre olyckor då?

Jag pratade med frugan om detta och hennes teori är att det i år kan ha med ekonomin att göra, kanske kan det ligga något i detta, just nu befinner sig ju dom flesta familjer beroende av jordbruk i en ekonomisk kris, dessa familjer utgör ju faktiskt 30-40% av befolkningen, deras brist på pengar kan ju möjligtvis påverka festandet?

Mvh isan lover

Hej

En intressant iakttagelse, just 2014 organiserade ju kuppmakarna oroligheter i just Bangkok, men det förklarar ju inte varför det var mindre olyckor ute i provinserna långt ifrån Bangkok.

I april 2013 förekom det ju inga oroligheter alls, allt var frid och fröjd och en militärkupp kändes högst osannolik, så varför var det mindre olyckor då?

Jag pratade med frugan om detta och hennes teori är att det i år kan ha med ekonomin att göra, kanske kan det ligga något i detta, just nu befinner sig ju dom flesta familjer beroende av jordbruk i en ekonomisk kris, dessa familjer utgör ju faktiskt 30-40% av befolkningen, deras brist på pengar kan ju möjligtvis påverka festandet?

Mvh isan lover
De ekonomiska problemet med ej utbetalda risstöd kom väl först i september -13 så det bör ej påverkat Songkran samma år.
Möjligen att dom skuldsatt sig för att bli rika på rispriset som utlovats.

De ekonomiska problemet med ej utbetalda risstöd kom väl först i september -13 så det bör ej påverkat Songkran samma år.
Möjligen att dom skuldsatt sig för att bli rika på rispriset som utlovats.

Hej

Helt rätt, jag var kanske lite otydlig, men hon tänkte på minskningen av olyckor p.g.a böndernas dåliga ekonomi just i år och inte 2013 och 2014.

Mvh isan lover

Songkran med 386 döda på 7 dagar ger ett snitt på 55 per dygn.
Då måste det med logik vara årets trafiksäkraste dagar då snittet för hela året ligger på 66 döda per dag.

20190422_103525.jpg

Tillbaka
Topp