Hur hanterar ni flygrädsla

Jag älskar att vara i en flygplan o vara på flygplatser kommer alltid långt innan flyget ska åka är som ett barn i godisaffär. Är överlycklig den dagen vi ska flyga någonstans så jag försöker att resa så mycket jag bara orkar.
Ja felet många gör är att dom kommer så sent som möjligt till flygplatsen sen stressar dom sii igenom hela incheckningsprocessen och boardingen. Eventuell väntetid tillbringar dom vid gaten, sen gnäller dom halvt ihjälstressade hur tråkiga flygplatserna är.
Många flygplatser har bra restauranger vissa är som ett varuhus med sina utbud.
Jag brukar åka till flygplatsen tidigt, checkar in elektroniskt innan så behöver jag inte vänta på att incheckningen öppnar sen blir det någon restaurang eller lounge.
Kanske lite shopping innan flyget, inte ovanligt att man kan hitta någon elektroisk pryl till bra rabatterat pris helst på Suvarnabhumi på någon av elektronikbutikerna, rabatt på rabatten ;)

Ja felet många gör är att dom kommer så sent som möjligt till flygplatsen sen stressar dom sii igenom hela incheckningsprocessen och boardingen. Eventuell väntetid tillbringar dom vid gaten, sen gnäller dom halvt ihjälstressade hur tråkiga flygplatserna är.
Jag brukar åka till flygplatsen tidigt, checkar in elektroniskt innan så behöver jag inte vänta på att incheckningen öppnar sen blir det någon restaurang eller lounge.
Kanske lite shopping innan flyget, inte ovanligt att man kan hitta någon elektroisk pryl till bra rabatterat pris helst på Suvarnabhumi på någon av elektronikbutikerna, rabatt på rabatten ;)
Håller med dig, är alltid ute i god tid för att slippa stressen.
Förstår mig inte på dom som skall vara först till gaten och sedan först på planet;)

8
Jag är lite som du vill ha tid att handla lite ,ströva runt, och äta en go mat på någon restaruang där, äter inte flygplansmat. Sen är mina flygbilljetter business eller + så det blir lounges( inget skryt:rolleyes:) det är ryggen som krånglar lite och är ju 189cm över havet så jag behöver SPACE. Men jag älskar att vara på olika flygplatser:cool::xmas_smiley:

Senast ändrad:
Att sitta på ett fik t ex är en del av nöjet för min del. Titta på folk från jordens alla hörn är alltid intressant. Men reser jag ensam brukar det bli en lounge eftersom jag har ett Priority Pass. Sen i god tid till gaten, hatar att stressa om jag inte måste.

Att sitta på ett fik t ex är en del av nöjet för min del. Titta på folk från jordens alla hörn är alltid intressant. Men reser jag ensam brukar det bli en lounge eftersom jag har ett Priority Pass. Sen i god tid till gaten, hatar att stressa om jag inte måste.
Med prioritypasset kan du ta med gäster på loungen.

Kan nog nu med sanning säga att jag inte är flygrädd numera kanske lite överkänslig för okända ljud å rörelser men så var fallet inte under många år.

Min första "långresa" gick från Västerås till Rhodos med en DC8a tror det var 1980 å nånstans över polen hamna vi i ett riktigt oväder maten som precis börjat delas ut kom dom bara å rafsa tillbaks å sen börja rena helvetet tror planet rasa flera hundra meter åt gången skaka vibrera mm mm så folk både skrek å grät i planet nå nå vi tog oss iaf fram oskadda kanske nån som fick nån väska i huvudet men ingen värre skada vad jag minns.

Sen efter 2 veckor var det dags åka hem kan nog med fog påstå att vi var en stor del av dom som steg på det planet inte gjorde det med nån glädje snarare i ren skräck fanns en del som nog var på väg vända inkl min bror, resan mot Sverige gick dock utan nån som helst incident så vet jag han börja tänka att det här med å flyga är nog inte så hemskt iaf men så kom vi in för landning i Västerås å den tanken gick snabbt över vi hamna nog i nå stormbyar så när vi väl tog mark så studsa planet över hela banan å ena vingen måste fan ha nuddat backen vart inga på den tiden obligatoriska applåder efter den landningen kan jag lova inte ett ord från kaptenen heller :laugh:

Att sen sätta sig på nästa plan upp till Luleå var faktiskt en riktig kamp å var nog riktigt flygrädd i säkert 10 år efter den resan dessutom hamna jag i tullen i Västerås å dom jävlarna han sabba dragkedjan i resväskan min :laugh::laugh::laugh:

Jag förstår er som har flygrädsla, har en kollega som är världens coolaste i alla andra sammanhang men inte ombord på ett flygplan.
Hon läser en bra bok eller blundar och fokuserar på senaste familjeresan eller annat positivt. Sprita ner sig ---not!
Själv somnar jag nästan innan planet lyft och vaknar med intorkat saliv vid mungípan 11 tim senare zzzzz. Farligare att köra till flygplatsen helt enkelt.

Ja, resan till flygplatsen är nervöst värre, främst i Thailand för man vet inte när det dyker upp en som kör mot färdriktningen, när det smäller från en rödljuskörande medtrafikant.
Jag är mycket tryggare där uppe ;)

Min flygrädsla har ju som sagt helt gått över som det känns, men tror det skulle underlätta en hel del för dom som är det om kapten eller styrman skulle va mer benägna att berätta lite mer och fortare när nånting har hänt är på gång hända eller sker istället för att bara trycka på seatbelt på, känns som dom blivit bättre med åren men kan nog förbättra det lite till.

Var ut för en "incident" för några år sen när planet gjorde två riktigt kraftiga girningar efter en ca 15minuter flygning mellan Luleå-sthlm vart ett riktigt wow vad händer sorl i planet men då var kapten riktigt snabb å berätta vad som hänt han hade nämligen sträckt på sig i stolen å kommit åt rodret med sina 1,90 å 56or eller nått sånt å då vart ju alla lugna på en gång, hade han däremot inte berättat hade det nog precis tvärtom en massa onödig oro bland oss .

Känner en dam som varit flygvärdinna i 30 år, hon försökte lugna mig med att än har inget plan trillat ner vid turbulens:eek:det stämmer nog, men fick inte mig lugnare:)
Nej, det stämmer inte helt , flygplan har faktiskt brutits sönder av turbulens ,men då har det inte varit i det skick som föreskrivs ,, dvs man har inte röntgat vingbalkar mm ,, är detta gjort korrekt så är det inte farligt att flyga i kraftig turbulens ... jag är inte flygrädd , har min utbildning att falla tillbaks på , Flygtekniker . men visst är det obehagligt att flyga i kraftig turbulens , rädsla eller inte ..... Vågar ni gå över gatan i Thailand så vågar ni flyga varje dag varje timme ....titta på en del Piloter ,, de är inte alla unga , Hur många flygningar har en femtioårig pilot gjort ,, ofta har dessa varit jaktpiloter i Svenska försvaret ,, eller liknande ... Dessutom en styrman och ibland ytterligare en som kan flyga , äter inte samma mat ,, mm Att en kärra skulle ramla ned , det är ytterst osannolikt ,, Terror är det som skrämmer mig mer ,, galna Muselmaner som placerar laddningar i kärrorna , det är ett allt större hot :(

Har varit uppe i en sådan här kärra, en gammal Anonov An-2. Sägs att näst efter Boeing är det flygsäkraste planet.
20160508_111804.jpg

Vid inflygning under 100 knyck i timmen, när hjulen tar mark 50 knyck.
Snacka om att det kändes som att hänga i luften och va på väg att trilla ner:eek:;)

Amerikanska buschplanet "Beawer" som flyger runt i Alaska under alla årstider , har även det en mycket låg stallfart ,, samma typ av högvingad kärra
DSC_0009.JPG

Hade obehag att flyga men i mitt jobb var jag tvungen att flyga mycket så det blev ickefråga. Flyga eller inte jobba, det blev att flyga, idag bryr jag mig inte. Kraschar det så gör det tänker inte på det.

Amerikanska buschplanet "Beawer" som flyger runt i Alaska under alla årstider , har även det en mycket låg stallfart ,, samma typ av högvingad kärra
DSC_0009.JPG

UNHCR hade ett chartrat för våra kortare flygningar i Tanzania/Kenya/Uganda. Är ganska säker på att det är Kanadensiskt. Är helt säker på att det är bullrigt. Riktigt dj..la bullrigt.

Köpte just en resa ner , landar den 17e januari , 2545 kr tycker jag var ok ,, enkel resa ,köper enkel för då kan jag flyga hem när jag känner för det , gumman vill inte flyga ner i vinter , kanske när jag kommer hem och tar hand om hunden .
Norwegians system skrev ihop mitt mellannamn med efternamnet på bokningen ,, men i passinformationen som nu krävs av Thaimyndigheterna står det rätt ,, messade dem på facebook , inte mitt problem att deras program skriver ihop namnen ... Visste ni att Thailand nu kräver förhandsinfo av flygbolaget på passinformation , det skulle vara Sverige 55555lol

Tillbaka
Topp