Hur utrotades Spanska Sjukan?

Det är väl ca 100 år sedan spanska sjukan fanns? Hur försvann den utan vaccin och piller? Självdog den?
Den dog ut av sig själv efter tredje vågen, mest troligt pga det vi idag kallar flockimmunitet

Det dog fler i Spanska sjukan än i första världkriget

Den myndighet jag jobbar på gick då ut med rådet att folk skulle hålla avstånd (samma råd som dagens ansvariga myndighet FHM ger idag mot Covid-19)

Det är väl ca 100 år sedan spanska sjukan fanns? Hur försvann den utan vaccin och piller? Självdog den?
Virustypen som orsakade Spanska sjukan finns ännu. A(H1N1) heter den och är samma virustyp som orsakade Svininfluensan 2009. Men influensavirus muterar MYCKET mer än Coronavirus. Så en kombination av flockimmunitet och att viruset förändrade sig gjorde att Spanska sjukan klingade av. Men viruset utrotades inte i traditionell mening.

SARS-viruset 2003 kan man nog säga utrotades åtminstone i "vilt" tillstånd. Finns säkert nedfryst i något labb.

Ca 13:45 i filmen pratar han just om SARS-viruset och att det blev "utrotat"

Hej

Ska ni ta årets influensavaccin?

Man börjar ju vaccinera riskgrupperna nu, övriga får tydligen vänta tills i december.

Mvh isan lover

Hej

Ska ni ta årets influensavaccin?

Man börjar ju vaccinera riskgrupperna nu, övriga får tydligen vänta tills i december.

Mvh isan lover
Ja det ska jag göra den 9 november. Extra viktigt detta året för att minska belastningen på sjukvården. Ta hand om er nu Covid-19 fallen ökar explosionsartat. Många nya fall inklusive kollegor efter helgen...

Ja det ska jag göra den 9 november. Extra viktigt detta året för att minska belastningen på sjukvården. Ta hand om er nu Covid-19 fallen ökar explosionsartat. Många nya fall inklusive kollegor efter helgen...

Hej

Jag tillhör ju också riskgruppen i.o.m att jag har astma, men jag brukar normalt inte ta något influensavaccin, kanske skulle man göra ett undantag den här gången, jag är ju ungdomstränare och har mycket barn runt mig.

Mvh isan lover

Ta hand om er nu Covid-19 fallen ökar explosionsartat. Många nya fall inklusive kollegor efter helgen...

Nu har inte jag örnkoll på statistiken, men med en eftersläpning på c:a en vecka mellan smitta och utbrott, har jag fått för mig att antalet som intensivvårdas är betydligt lägre än under vårens utbrott? Finns många som börjar spekulera i att Corona numera inte skulle vara särskilt farligare/dödligare än den "vanliga" influensan.

Att ungdomarna blir smittade ser jag nästan som någonting positivt, då ytterst få blir "farligt" sjuka. Träffade ett par grabbar, drygt 20 år, som hade antikroppar och de hade knappt varit "dåliga" - inte värre än en "normal" baksmälla under något dygn.

Nu har inte jag örnkoll på statistiken, men med en eftersläpning på c:a en vecka mellan smitta och utbrott, har jag fått för mig att antalet som intensivvårdas är betydligt lägre än under vårens utbrott? Finns många som börjar spekulera i att Corona numera inte skulle vara särskilt farligare/dödligare än den "vanliga" influensan.

Att ungdomarna blir smittade ser jag nästan som någonting positivt, då ytterst få blir "farligt" sjuka. Träffade ett par grabbar, drygt 20 år, som hade antikroppar och de hade knappt varit "dåliga" - inte värre än en "normal" baksmälla under något dygn.
Sjukvården har säkerligen blivit bättre på att hålla ner dödstalen. Samtidigt smittas mer yngre enligt statistiken. Men Covid-19 är fortfarande betydligt farligare än en "vanlig" influensa tro inget annat..

Brorsan 54 år hade C19 i Juni och var kass en dag, en kompis 65 år blev smittad och inlagd på intensiven i Mars och är inte helt ok ännu så visst drabbar det olika. I de här fallen är brorsan duktigt tränad, kör Ironman/marathon medans kompisen är otränad och har underliggande sjukdomar, det verkar ju spela roll.

/ SatanG

Såg precis på nyheterna och det verkar vara något värre än vad jag hade för mig, då antalet som sjukhusvårdas tydligen har ökat rätt snabbt de senaste dagarna. Verkar som smittspridningen bland de unga har börjat ta klivet över till riskgrupperna? Ännu har dödstalen inte börjat skena, fast är är det ju risk för att vi där har en naturlig lagg.

Den som kör IM/Maraton har antagligen en väl fungerande "andningsapparat" som syresätter kroppen på egen hand. Det ökar säkert chanserna att hantera C19. :p

Tillbaka
Topp