Husutbyggnad.

 
Här gör nu firman allt förutom köper golv klinkers.
Dom röjer upp hela tomten, lägger betonggrund, lägger plattorna och allt vad det innebär.
Vi köper plattorna och nu när vi väljer själva så blir det 92.000 baht totalt om dom plattorna vi tänkt .
Blev ju större än tänkt, tänkte ju bara 70m2 först, det jag frågat om för att få ett riktpris men hela blir 92m2.
Då hamnar vi på total för 92m2 med plattor på ca samma pris som home pro för 70m2 utan plattor.
Betong och allt annat ingår i priset.
Skall du inte passa på att fixa något snyggt motiv på muren samtidigt? Typ djungel eller strand? Det hade blivit pricken över iet.
 
Skall du inte passa på att fixa något snyggt motiv på muren samtidigt? Typ djungel eller strand? Det hade blivit pricken över iet.
Nope, men kollat på @Norrpilen bilder så blir soldrivslyktor längs muren och marken kommer inte stå odekorerad, kommer finnas några solstolar, parasoll, stenbord, gasgrill, lite annat som jag tänk innan blev inkomstlös pga pandemin.
Så inte bara ett golv och i slutändan kan man nog lägga på ca 70m2 på huset med då barnens rum iaf 1 skall byggas ut.
Men får bli i steg och efter ekonomi, mitt sparande skall fortsatt inte gå över det här föränn jag nått målet, fast höjer ju målet hela tiden så kanske får snacka med psykolog, så svårt att ta från spar och använda i vardag ;)
 
Fast kollade som jag väl skrev innan att har ju enligt pensionsspar nåt målet plus norge.
Så bara lite hjärnomväxling.
 
Vår räkning kom idag knappt 40000kr :'(
Vi har inte hjälpt till något, firman gjorde allt.

IMG_1801.jpeg
Timmar och material är dyrt i Sverige
 
Och trädgårdsrensning var inte bara skrapa lite, utan gräva upp med rötter.
Helst vill dom ha med det dom kan ta levande, säljs vidare.
 
@Kycklingen byggde altan på framsidan hösten 2021. Kostade över 100kkr, räcket, exakt som jag ville ha det, blev väldigt dyrt. Gjorde inget själv förutom att betala :)

IMG_3526.jpeg


IMG_3406.jpeg


IMG_3353.jpeg


IMG_2040.jpeg


IMG_2038.jpeg


IMG_2029.jpeg


IMG_2028.jpeg


IMG_2021.jpeg


IMG_2020.jpeg


IMG_2019.jpeg


IMG_2018.jpeg


IMG_2017.jpeg


IMG_2013.jpeg
Jag har ju tänkt nu floor-tiles på tomten och bygga uterum som du gjort med tv, soffa och lite utrymme spela vr.
Plattområdet blir ju 92m2 så blir par solmöbler med parasoll, en liten hängsoffa plus bord och grill.
Vi får se.
Thaikvinnor är ju bra på att förstöra organiserade planer, men då bygger jag nog till en lufttätbalongbubbla jag kan slänga in henne i med lite somtam.
 
Tja snickrade en verandan med tillhörande rotting möbler, köpte till med några dyra baden baden stolar till mig och kärringen.
Kärringens kommentar var. När har du tänkt att ha tid att sitta här då ?
Ja inte har det blivit många timmar där.
Men en Virgin Mojito till barnbarnet har jag dock hunnit med att blanda till.

FB_IMG_1712963629378.jpg
 
Allt ingick
Framsidan gjorde samma firma, den är nog hälften så stor. Där tror jag att räkningen blev ca 25000kr inkl rotavdrag

40000kr är inkl rotavdrag

Det är ganska mycket pengar, men jag tror inte det är helt orimligt.
Virkespriser är inte helt billigt.
Jag byggde ihop typ 10kvm på framsidan för 10 år sedan.
Jag tror att virket gick på 13.000kr och idag är det nog dyrare.
Vet inte vad en snickare kostar. Kanske 800kr/t. Kör han virke så blir det en dyr transportkostnad.
 
Nu försvinner det sista gröna.
Enda gröna på den tomten framöver skall stå i krukor.
Skall åka bort till DoHome och kolla floor tiles igen, dags att bestämma oss.
Åka in till Homepro Pattaya gör jag inte, idag är ju årets värsta trafikstockningsdag i Pattaya.

20240419_103405.jpg


20240419_103346.jpg
 
 
 
Tillbaka
Topp