Hybrid-, el- eller vätgasbil?

4 parkerings platser för elbil hotell Dusith Thani (Svenska konsulatet).

20211217_090745.webp

20211217_090802.webp

Läste i veckan att regeringen skall ställa krav på prissänkning på elbilar till tror det var 2023, och jobba för ökad elbilstillverkning både för export och försäljning nationellt.

Jag har nog sett mellan 5 & 10 stycken bara på min korta tur, men det kanske beror på att jag är lite över snittet bilintresserad.

Stämmer säkert, visste inte ens att de börjat sälja Tesla härnere. Trodde inte klimatet härnere passade elbilar, batteriet alltså.
För den som vill ha det så kommer det komma statliga stöd vid köp om jag hört rätt men helst ska man ju äga en törstig bensinare :-)

/ SatanG

Har bara åkt Tesla (taxi) två gånger och blev inte imponerad men det säger inte mycket.

/ SatanG
Ok, jag har bara åkt en gång i Norge och jag gillar stora skärmar att trycka på så blev lite impad, helst när han släppte ratten och bilen styrde själv och även vid påfart och anpassa farten för andra bilar.
Rondellen kom det varningssignal då fick föraren ta kontroll.
Var det en kursdeltagare så han kanske showa lite mer än taxin ;)

Ok, jag har bara åkt en gång i Norge och jag gillar stora skärmar att trycka på så blev lite impad, helst när han släppte ratten och bilen styrde själv och även vid påfart och anpassa farten för andra bilar.
Rondellen kom det varningssignal då fick föraren ta kontroll.
Var det en kursdeltagare så han kanske showa lite mer än taxin ;)

De är säkert bättre än vad jag förstått. Har fått för mig att elbilar inte funkar bra i vårat klimat och pajar snabbt till mycket höga kostnader men det kanske inte stämmer. Kommer ju dessutom krävas omfattande satsningar med laddstationer etc, vilket regering sagt de kommer göra, så kanske lite tidigt att hoppa på det tåget nu. Gillar dock iden med elbilar i städer.

/ SatanG

De är säkert bättre än vad jag förstått. Har fått för mig att elbilar inte funkar bra i vårat klimat och pajar snabbt till mycket höga kostnader men det kanske inte stämmer. Kommer ju dessutom krävas omfattande satsningar med laddstationer etc, vilket regering sagt de kommer göra, så kanske lite tidigt att hoppa på det tåget nu. Gillar dock iden med elbilar i städer.

/ SatanG
Möjligt dom gör, jag är inte insatt, Tysk förälder på sonens skola sa att bilbatterier har kortare livslängd här i värmen, hur det är med elbilar vet jag inte.
Vi har ju en hybrid och 10 års garanti på batteriet.

Ångra lite att man köpte hybrid, tänk om man inte har råd med nytt batteri den dagen det händer, för till slut gör det de och hur kommer det bli med bilvärdet efter typ 8 år när det närmar sig slutet på garantin.
Har funderat på att sälja när den fyller 5 år...

Första var en Toyota corolla Altis CNG.
Full gastank 100 baht tog mig ca 20 mil.
Problemet var bara att närmsta gasstation med LNG i obyggden jag bodde då var i Phitsanulok, ca 10 mil bort 55555.
Den nyttjades bara när jag blev hämtad av exet på suvvan för runt Bangkok var det gott om stationer.

Tillbaka
Topp