Hej
Det jag ville säga med statistiken var att problemet och omfattningen nog är mycket större och globalare än vad en del tycks tro, internet är ju i princip gränslöst och alla kan med dagens teknik nå webbplatser, spela spel, se film, sport och prata med människor över hela jorden oberoende av fysiska avstånd.
Men samtidigt är ju inte internet laglöst. Det land du befinner dig i styr ju vilka lagar som gäller för på nätet där och vissa stater och regimer använder censur för att blockera innehåll och förhindra medborgare från att nå vissa delar av nätverket t.ex via brandväggar som i Kina.
För att hindra människor att se idrott och film via olaglig streaming kan dom bolag som har köpt rättigheterna använda sig av Geoblockering där sändningar utanför rättighetsområdet blockeras, Rättighetshavare kan även ansöka hos domstol för att tvinga internetleverantörer att blockera olagliga IP-adresser eller servrar. Nu är jag ju ingen expert på det här men jag tror ändå att det blir svårt att stoppa detta helt eftersom det är globalt, det handlar nog mer om att begränsa möjligheterna.
Mvh isan lover