Jag blir förbannad på...??

Ledarn

Forumräv
Hittar ingen tråd för rent allmänna "spy" attacker...??

Läste precis ett uttalande som gör mig betänksam och förbannad...

- Nordeas chefsekonom, Annika Winsth, menar att ett återinförande av fastighetsskatten är nyckeln till att förhindra bostadsbubblan.

Varför ska vi som inte har lån betala..??
Bättre att avskaffa räntebidragen... Men det drabbar väl kossan hårdare..??

Du har så rätt, nu tror jag att Nordea vill rekommendera skatt för att lika skattregeringen :p
Du kanske har sett att det har varit lite turbulent mellan Nordea och Magdalena.
Mera skatter får du bara räkna med med S regering, de kan inget annat.
:cool:

Hittar ingen tråd för rent allmänna "spy" attacker...??

Läste precis ett uttalande som gör mig betänksam och förbannad...

- Nordeas chefsekonom, Annika Winsth, menar att ett återinförande av fastighetsskatten är nyckeln till att förhindra bostadsbubblan.

Varför ska vi som inte har lån betala..??
Bättre att avskaffa räntebidragen... Men det drabbar väl kossan hårdare..??
55555 Vad menar du med att återinföra fastighetsskatten?? Den har ju aldrig avskaffats... :)
Man bytte bara benämning på det till fastighetsavgift. OCH VIPS!!! Så var det ingen skatt... ;)
Men varför finns den då med på deklarationen??
Men får väl hålla med Ankan Vinst!! För alla i Stockholm med gått om pengar och övervärderade fastigheter borde väl kunna hjälpa andra i de fattigare delarna av Sverige. Och de fattiga bankerna.. Hur skall de annars kunna få ut 10-15 mille om året om ni på gräddhyllan snålar..?? Näää... Mer skatt på Stockholmarna vet ja.. :D
Ni har råd till det... Se bara vilket fint hus knugen har... :D:D

55555 Vad menar du med att återinföra fastighetsskatten?? Den har ju aldrig avskaffats... :)
Man bytte bara benämning på det till fastighetsavgift. OCH VIPS!!! Så var det ingen skatt... ;)
Men varför finns den då med på deklarationen??
Men får väl hålla med Ankan Vinst!! För alla i Stockholm med gått om pengar och övervärderade fastigheter borde väl kunna hjälpa andra i de fattigare delarna av Sverige. Och de fattiga bankerna.. Hur skall de annars kunna få ut 10-15 mille om året om ni på gräddhyllan snålar..?? Näää... Mer skatt på Stockholmarna vet ja.. :D
Ni har råd till det... Se bara vilket fint hus knugen har... :D:D
Tur man bor i Norrtälje... 5555

En som är okunnig kan du upplysa mig, vad har fastighetsavgift att göra med lån? Baseras inte fastighetsavgift på taxeringsvärdet?
Just precis...
Nu ska jag då försöka förklara min tanke om detta..

Om du nu har ett lån på ett par miljoner har du räntebidrag.. Eller hur..
Då lär antagligen bidraget vara större än tänkt fastighetsskatt..??

Så för att försöka hindra bostadsbubblan tycker hon då att det är bättre med skatt..
Men om dom tar bort bidragen minskar nog lånelusten också..
(Bostadsbubblan som mycket beror på belånade fastigheter)

Kommer det en skatt måste ju jag som inte har lån betala..
Tar dom bort bidraget drabbar det inte mig..

Förstår du nu varför jag tycket det är skit att jag ska betala för en bostadsbubbla..??

Finns räntebidrag i kvar? Jag tror att det är historia....
Kan ju ha fel förstås. Jag vet att det fanns fram till 90-tal

Fastighetsskatte är en bra och säker skatt med vilken Sverige kan styra hur folk bor och vart. Frågan tycker jag är vilka skatter skall finnas och hur höga skall de vara. Räntebidrag är ett bra redskap för att stimulera de som tar risker och skapar tillväxt. Hade folk betalt sina hus utan räntebidrag skall de heller inte behöva fastighetsskatt men så är ju inte fallet utan nu fick de huset med bidrag och slipper betala för detta och sverige har nu en inte fungerande bostadsmarknad. Naturligtvis inser alla att det inte är bra och de ansvariga för detta har redan gått vidare. Personligen gillar jag inte skatter men just fastighetsskatt är en bra skatt i kombination med räntebidrag. Vad det gäller bostads bubbla finns det nog inte mycket man kan göra sveriges ränta bestämmer vi inte själv den bestäms globalt. Det man så här i efterhand kan tycka är skall politiker få lov att göra vadsomhelst för att vinna röster.

• Like
Reactions: jp
Just precis...

Så för att försöka hindra bostadsbubblan tycker hon då att det är bättre med skatt..

Förstår du nu varför jag tycket det är skit att jag ska betala för en bostadsbubbla..??
Ledarn! Ränteavdraget för lån är i dag så litet att man kan skita i det. 30% av betalad ränta.
Inte som förr.. De som köpte hus på 60-80 talet fick fulla avdrag för räntorna.
De fick sina hus i princip gratis eftersom inflationen var så hög. De köpte en kåk för ett par hundra tusen som nu är värda ett par miljoner.
Men om du har en kåk utan lån , som kanske är värd 4 mille, så varför tar du inte ett lån på huset amorteringsfritt?
75% av husets värde ger dig 3 miljoner i fickan. Till en skitränta på 1,5-2%. :)
Vad skall du med huset den dagen du dör? Du är väl knappast 25 år gammal nu? Samtidigt kan du använda mynten till affärer och få in mer mynt. :thumbsup:
Skatten som skall betalas den dagen du trillar av pinnen behöver du inte bry dig om.. Man kan ju som sagt inte ta med sig något till pärleporten... Varken tillgångar eller skulder... :wai::wai::wai:

Ledarn! Ränteavdraget för lån är i dag så litet att man kan skita i det. 30% av betalad ränta.
Inte som förr.. De som köpte hus på 60-80 talet fick fulla avdrag för räntorna.
De fick sina hus i princip gratis eftersom inflationen var så hög. De köpte en kåk för ett par hundra tusen som nu är värda ett par miljoner.
Men om du har en kåk utan lån , som kanske är värd 4 mille, så varför tar du inte ett lån på huset amorteringsfritt?
75% av husets värde ger dig 3 miljoner i fickan. Till en skitränta på 1,5-2%. :)
Vad skall du med huset den dagen du dör? Du är väl knappast 25 år gammal nu? Samtidigt kan du använda mynten till affärer och få in mer mynt. :thumbsup:
Skatten som skall betalas den dagen du trillar av pinnen behöver du inte bry dig om.. Man kan ju som sagt inte ta med sig något till pärleporten... Varken tillgångar eller skulder... :wai::wai::wai:
Lån hatar jag... Så något sånt blir det inte.. 5555
Kåken ska säljas inom något år då vi flyttar till Thailand för gott..
Så dom pengarna ska vi leva gott på innan jag plockar ut pension..
(Jag är ju född 1963 så det är många år kvar till pension)
Eventuellt säljer vi redan nästa år och köper lägenhet i Norrtälje istället..??
Vi ska nog köpa ytterligare en lägenhet ganska snart som dottern ska få så småningom..
Hon har ett år kvar på gymnasiet och behöver ett boende när hon fixat jobb..
(Ungdomarna har svårt att hitta lägenheter om inte föräldrarna hjälper till)

Lån hatar jag... Så något sånt blir det inte.. 5555
Kåken ska säljas inom något år då vi flyttar till Thailand för gott..
Så dom pengarna ska vi leva gott på innan jag plockar ut pension..
(Jag är ju född 1963 så det är många år kvar till pension)
Eventuellt säljer vi redan nästa år och köper lägenhet i Norrtälje istället..??
Vi ska nog köpa ytterligare en lägenhet ganska snart som dottern ska få så småningom..
Hon har ett år kvar på gymnasiet och behöver ett boende när hon fixat jobb..
(Ungdomarna har svårt att hitta lägenheter om inte föräldrarna hjälper till)
Du är ju av rätt årgång så du är nog förnuftig... ;)

Just precis...

Ja tack för ditt svar men fattar fortfarande inte vad fastighetsavgift/skatt har med lån att göra.

Du säger att om man tar lån får man räntebidrag (ränteavdrag)... ok fattar jag men du har ju inga lån säger du så hur kan en fastighetsavgift/skatt drabba dig då som dessutom inte har med bostadslånet att göra och oavsett vad hon gör får du ju betala fastighetsavgift (Fastighetsskatt som baseras på taxeringsvärdet) ändå.

Eller har hon tänkt att lägga fastighetsskatt ovanpå fastighetsavgift? Ja ränteavdragen tycker jag också att de kan ta bort är ju bara småpengar ändå och ger bara incitament för folk att ta lån de inte egentligen inte har råd att betala sen om skatt eller bidrag förhindrar bostadsbubblor har jag ingen aning om.

Trodde bostadsbubblor skapades av alltför frikostigt övervärderade bostäder och hus! Kanske är bra då att det blir en bubbla och husen/lägenheterna rasar i pris så får du ju mindre fastighetsskatt, är väl bra!:D, kanske blir så värdelös att du inte behöver betala skatt alls:D

Ja tack för ditt svar men fattar fortfarande inte vad fastighetsavgift/skatt har med lån att göra.

Du säger att om man tar lån får man räntebidrag (ränteavdrag)... ok fattar jag men du har ju inga lån säger du så hur kan en fastighetsavgift/skatt drabba dig då som dessutom inte har med bostadslånet att göra och oavsett vad hon gör får du ju betala fastighetsavgift (Fastighetsskatt som baseras på taxeringsvärdet) ändå.

Eller har hon tänkt att lägga fastighetsskatt ovanpå fastighetsavgift? Ja ränteavdragen tycker jag också att de kan ta bort är ju bara småpengar ändå och ger bara incitament för folk att ta lån de inte egentligen inte har råd att betala sen om skatt eller bidrag förhindrar bostadsbubblor har jag ingen aning om.

Trodde bostadsbubblor skapades av alltför frikostigt övervärderade bostäder och hus! Kanske är bra då att det blir en bubbla och husen/lägenheterna rasar i pris så får du ju mindre fastighetsskatt, är väl bra!:D, kanske blir så värdelös att du inte behöver betala skatt alls:D
Ursäkta... Men kan någon förklara för mig var i mitt hus bostadsbubblan finns? Har inte sett den än.
Är det när det är stopp i avloppet och bubblar? :p

Ursäkta... Men kan någon förklara för mig var i mitt hus bostadsbubblan finns? Har inte sett den än.
Är det när det är stopp i avloppet och bubblar? :p

Den poppar upp när du minst anar det, en dag i duschen skall du se....hahaha

Tillbaka
Topp