Jäklar också, känns som jag gått i en fälla, jag betalade 300.000 Bath i Sinsot

Ubon

Forumveteran
Man MÅ skille på den generelle tradisjonen med medgift og den som oss utlendinger har vært med på å konstruere.

Nå er dette med medgift snart en forgangen tid i Thailand. Det er stort sett bare i Isaan hvor det fremdeles, til en viss grad, praktiseres. Men nå snakker jeg om oss "vanlig dødelige" og ikke om de velstående i Thailand. For disse så gjelder litt andre regler grunnlagt på fremtidig arv.

Og summer som det normalt er snakk er på 20-60 000 Baht og 1-2 Baht gull til kvinnen. Dersom kvinnen har en høyere utdannelse så hender det at medgiften kan bli så høy som 100 000 Baht. Men dette er mange ganger bare symbolsk og pengene blir levert tilbake etterpå.

Problemet er at det har blitt skapt en slags "tradisjon" der utlendinger betaler mye høyere summer enn dette. Og dette er summer som IKKE blir levert tilbake. Sett med mine øyne så er dette en form for "scam". Og det virker som at det å lure utlendingen trill rundt har blitt satt i et slags system. Men når utlendingen stoler BLINDT på sin kjære uten å bruke et sekund på å kontrollere hennes oppgifter så er det kanskje ikke det minste rart i at en og annen utlending ender på den lokale bussholdeplassen med sine to kofferter og venter på bussen til "Pattaya" når pengene er slutt.

Jäklar också, att Du inte skrivit detta förut, känns som jag gått i en fälla,

300.000 Bath back, sinsod...

Senast ändrad:

300.000 Bath back

Dersom kvinnen hadde vært gift før, hadde et par tre unger og var sånn rundt en "100" år så har du nok gått i en "felle". Noen ganger så kan utlendingen være sin egen "fiende" på grunn av uvitenhet.

Kanskje denne linken kan gi deg litt informasjon selv om dette kanskje er litt i seneste laget. Noe jeg beklager sterk.

http://www.thailandstidende.com/component/k2/item/2517-sin-sod-lever-i-beste-velgaende

Senast redigerad av en moderator:

300.000 Bath back, sinsod...

Eller du skulle tatt deg bryet med å lese dette først. Men kanskje kvinnen var en "jumfru" ved inngåelsen av ekteskapet så 300 000 Baht var en korrekt sum å betale.

http://www.siam-legal.com/Thailand_Service/thai-dowry.php

The price of dowry to be paid for your Thai bride is based on a combination of her social status, educational attainment, occupation, family background, and all other related aspects of her upbringing. Therefore, you should expect a higher dowry to be paid when you're marrying a university-educated Thai lady from a middle-class family, most especially if she is still a virgin at the time of your wedding. In these cases the average dowry price is expected to be set at 100,000 - 300,000 baht.

On the other hand, Thai dowry prices would be significantly lower if you are marrying a Thai lady from a humble background and living on modest means. A lot of foreigners usually encounter a case wherein their fiancée asks for a ridiculously high price of up to a million baht for dowry even though she has not finished school or has previous experience working as a bargirl. This is one common scenario, but one has to keep in mind that if your bride-to-be is not a virgin anymore, comes from a low-income family, has a child from a previous relationship, or has already married previously, then she doesn't really deserve to be paid dowry anymore.

Eller du skulle tatt deg bryet med å lese dette først. Men kanskje kvinnen var en "jumfru" ved inngåelsen av ekteskapet så 300 000 Baht var en korrekt sum å betale.

http://www.siam-legal.com/Thailand_Service/thai-dowry.php

The price of dowry to be paid for your Thai bride is based on a combination of her social status, educational attainment, occupation, family background, and all other related aspects of her upbringing. Therefore, you should expect a higher dowry to be paid when you're marrying a university-educated Thai lady from a middle-class family, most especially if she is still a virgin at the time of your wedding. In these cases the average dowry price is expected to be set at 100,000 - 300,000 baht.

On the other hand, Thai dowry prices would be significantly lower if you are marrying a Thai lady from a humble background and living on modest means. A lot of foreigners usually encounter a case wherein their fiancée asks for a ridiculously high price of up to a million baht for dowry even though she has not finished school or has previous experience working as a bargirl. This is one common scenario, but one has to keep in mind that if your bride-to-be is not a virgin anymore, comes from a low-income family, has a child from a previous relationship, or has already married previously, then she doesn't really deserve to be paid dowry anymore.

Så Du menar att jag är en "torsk" och förlorat mina pengar?

Så Du menar att jag är en "torsk" och förlorat mina pengar?

Jeg bare forklarer litt om kulturen i Thailand.

Hva som er bakgrunnen for at noen utlendinger betaler en altfor stor medgift og mange ganger betaler medgift uten at det i det hele tatt er behov for det må den enkelte utlending svare på selv.

Kanskje du kan forklare hvorfor du betalte 300 000 Baht i medgift. Og fikk du eller din kone pengene tilbake?

Jeg bare forklarer litt om kulturen i Thailand.

Hva som er bakgrunnen for at noen utlendinger betaler en altfor stor medgift og mange ganger betaler medgift uten at det i det hele tatt er behov for det må den enkelte utlending svare på selv.

Kanskje du kan forklare hvorfor du betalte 300 000 Baht i medgift. Og fikk du eller din kone pengene tilbake?

Og fikk du eller din kone pengene tilbake?

Tyckte att slantarna var helt ok, pengarna tillbaka?, hur ska hon kunna få det?....

Og fikk du eller din kone pengene tilbake?

Tyckte att slantarna var helt ok, pengarna tillbaka?, hur ska hon kunna få det?....

Når man gifter seg med en kvinne i Thailand så MÅ man skaffe seg kunnskap om tradisjoner i Thailand FØR man gifter seg. Og på det grunnlaget ta fornuftige avgjørelser. Det å betale 300 000 i medgift er ikke hva jeg mener er en fornuftig avgjørelse DERSOM hun ikke er ung, velutdannet, har en familie med god økonomi, har ingen unger, hatt ingen tidligere ektemenn og er jomfru.

Som tradisjonen er i Thailand så gir foreldrene til bruden normalt medgiften tilbake til brudeparet. Og da spør jeg om dem gjorde det i ditt tilfelle.

Når man gifter seg med en kvinne i Thailand så MÅ man skaffe seg kunnskap om tradisjoner i Thailand FØR man gifter seg. Og på det grunnlaget ta fornuftige avgjørelser. Det å betale 300 000 i medgift er ikke hva jeg mener er en fornuftig avgjørelse DERSOM hun ikke er ung, velutdannet, har en familie med god økonomi, har ingen unger, hatt ingen tidligere ektemenn og er jomfru.

Som tradisjonen er i Thailand så gir foreldrene til bruden normalt medgiften tilbake til brudeparet. Og da spør jeg om dem gjorde det i ditt tilfelle.

I detta fall är föräldrarna avlidna flera år innan jag träffade min flickvän, numera min Fru. R.I.P,

Issan, en ledtråd....

Läs tråden, Ubon bygger en farm...

Jeg må ærlig innrømme at alle disse utlendingene som har "store" økonomiske planer i Thailand gjør meg en tanke "sliten". For som oftest ender dette med "knall og fall" etter noen år. Mye penger blir investert og når det hele er over så er jeg ikke så sikker på at de fleste av dem ville ha gjort det en gang til selv om det utrolig nok er noen utlendinger som aldri lærer.

Senast redigerad av en moderator:
I detta fall är föräldrarna avlidna flera år innan jag träffade min flickvän, numera min Fru. R.I.P,

Det vare trist å høre. Men spørsmålet står fremdeles ubesvart. Gav dine svigerforeldre medgiften tilbake etterpå?

Jag vill hävda att detta med stora SinSod belopp är något som skapats för att skinna Faranger. Min frus unga dotter 17 år utan barn gifte sig nu med en kille som har föräldrar med god ekonomi , inte alls fråga om sinsod inte , min fru fick frågan av mig om det skulle vara Sin Sod , nej varför det ...??? Det är uppenbarligen nåt som förekommer i vissa fall och då små belopp som sedan går tillbaka till givaren , Bara faranger som blir fetblåsta ....:):):) Fetblåsta Faranger finns det ju gott om i detta land har jag erfarit , dessutom en massa som inte hajar att dom blivit fetblåsta på mer en ett sätt .......................

Jag vill hävda att detta med stora SinSod belopp är något som skapats för att skinna Faranger. Min frus unga dotter 17 år utan barn gifte sig nu med en kille som har föräldrar med god ekonomi , inte alls fråga om sinsod inte , min fru fick frågan av mig om det skulle vara Sin Sod , nej varför det ...??? Det är uppenbarligen nåt som förekommer i vissa fall och då små belopp som sedan går tillbaka till givaren , Bara faranger som blir fetblåsta ....:):):) Fetblåsta Faranger finns det ju gott om i detta land har jag erfarit , dessutom en massa som inte hajar att dom blivit fetblåsta på mer en ett sätt .......................

denna tackar jag för... Ubon FETBLÅST...tack Phonta, nu mår jag lite sämre.

Bara faranger som blir fetblåsta ....:):):) Fetblåsta Faranger finns det ju gott om i detta land har jag erfarit , dessutom en massa som inte hajar att dom blivit fetblåsta på mer en ett sätt .......................

Skrev jag något namn , eller pekade jag ut någon speciell ??? Vet inte om just du blivit fetblåst ,däremot så vet jag ganska många som blivit FETBLÅSTA :):) Dessutom så verkar det som om de gillar att bli fetblåsta eftersom de väljer att bli det gång efter annan ....:rolleyes: Jag själv tillex valde att köpa en traktor till min familj , som en Sin Sod ?? Ja, kan man kanske se det som, men tiden har utvisat att det var en bra gåva som de inte kan avyttra då min fru står som ägare i fordonsboken och jag har boken i min ägo , så de kan bruka traktorn men ej sälja eller pantsätta densamma ...
Så även jag kanske kan anses som en BLÅST Farang ;)

Skrev jag något namn , eller pekade jag ut någon speciell ??? Vet inte om just du blivit fetblåst ,däremot så vet jag ganska många som blivit FETBLÅSTA :):) Dessutom så verkar det som om de gillar att bli fetblåsta eftersom de väljer att bli det gång efter annan ....:rolleyes: Jag själv tillex valde att köpa en traktor till min familj , som en Sin Sod ?? Ja, kan man kanske se det som, men tiden har utvisat att det var en bra gåva som de inte kan avyttra då min fru står som ägare i fordonsboken och jag har boken i min ägo , så de kan bruka traktorn men ej sälja eller pantsätta densamma ...

Klart Du pekar ut mig, läs tillbaka lite i tråden så handlar det väl om mig och Isaan? fetblåsta falanger...sinsod.

Är Phonta fettotorsk?

Jag själv tillex valde att köpa en traktor till min familj , som en Sin Sod ?? Ja, kan man kanske se det som, men tiden har utvisat att det var en bra gåva som de inte kan avyttra då min fru står som ägare i fordonsboken och jag har boken i min ägo , så de kan bruka traktorn men ej sälja eller pantsätta densamma ...

Redan här har Phonta talat om att detta är en gåva, grattis till mottagaren.

Maskinen står skriven på din Fru, även om Du besitter fordonsboken, Du ÄGER icke maskinen, tänk till nu Phonta.

Maskinen kan din Fru sälja pantsätta bäst hon vill, en gåva är att man giver bort något, och släpper kontrollen.

Jag är övertygad om att Ubon och jag tänker på samma sätt, nämligen långsiktigt. Jag köpte och byggde hus, Ubon bygger en farm. Vi har båda planerat långsiktigt för att avsluta vårt leverne på en varmare plats än Sverige.

Att man sen kan förlora detta vid en eventuell skilsmässa måste man vara medveten om och det är vi säkert båda två. Klarar man inte av det ekonomiskt så skall man givetvis avstå men satsar man inget vinner man inget. Jag är övertygad om att @Ubon vet vad han gör, bevisligen står han ännu mer med båda fötterna på jorden än jag.

Jag är övertygad om att Ubon och jag tänker på samma sätt, nämligen långsiktigt. Jag köpte och byggde hus, Ubon bygger en farm. Vi har båda planerat långsiktigt för att avsluta vårt leverne på en varmare plats än Sverige.

Att man sen kan förlora detta vid en eventuell skilsmässa måste man vara medveten om och det är vi säkert båda två. Klarar man inte av det ekonomiskt så skall man givetvis avstå men satsar man inget vinner man inget. Jag är övertygad om att @Ubon vet vad han gör, bevisligen står han ännu mer med båda fötterna på jorden än jag.

Och jag har en undrande tanke på att om thaidamer är så speciella när det gäller giftermål och ägandeskap? Att man inte kan mista det man byggt upp i Sverige med en svensk partner och man skiljer sig? Eller att thaidamer bara gifter sig för ekonomisk vinning, och att farangdamer inte gifter sig pga. ekonomisk vinning... Löjligt att dra alla över en och samma kam, att vara så pass fördomsfull... @Isaan varför tar du dig inte en fru fr Norge då och drar me henne till thailand, om thaidamerna e såna häxor?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp