Johannes

Dom behöver i alla fall inte prata med träden som i äldrevården.
Det är en prestation i sig att du lyckas blanda in äldrevården i mitt inlägg som handlade om att ta hand om vindfällen med motorsåg! Men apropå det så måste det vara bättre för gamlingar att prata med träd än att ta hand om vindfällen, inget snack om den saken!

Senast ändrad:
Bra tanke, men i praktiken omöjligt! Myndigheten har 2018-2019 använts sig av marknads anpassade åtgärder med AF. Då i första hand med röjning där många fick värdefull utbildning och certificering säker skog via Skogsstyrelsens uppdrags verksamhet. Arbete i stormfälld skog kräver maskinstöd samt trädfällare med den behörigheten.
Ja det är just myndigheterna som är bromsen för utvecklingen i det här landet. Om ryssarna angriper Sverige ingen får kasta en sten mot dem ty enligt paragraf 54 du får ont i ryggen och sen försvarsmakten blir arbetslös 5555
Man måste lära sig av kineserna i såna händelser.

1983 blev det mängder av vindfällen efter en storm. Farsan och jag tog hand om dom på den egna marken samt kusinens. Gubben som var en gammal skogshuggare instruerade mig vad jag ska tänka på, tog ca. 5 minuter. 2 månader höll vi på. Ingen av oss spillde en endaste droppe blod. Med sund förnuft kommer man långt
Året efter hjälpte jag andra med sina vindfällen.

Man kan inte ens släppa ut de arbetslösa i skogen och plocka bär med en hink, men skicka ut dem med en motorsåg och ta hand om vindfällen det ska tydligen inte vara några problem.......
Det handlar om försäkring och arbetsgivare ansvar. På eget bevåg finns inget mer än goda råd i fråga. Det brukar gå bra med sågen tills hundrade trädet....Ett måste är att ha med två sågar eller kamrat. Garanterat så kom sågen och nypa i sån här miljö. Träd i spänn kan sprätt åt alla håll och med god kraft. Här lite bilder efter uppröjning i narurreservat väst om Linjejaur Malå 2024 efter stormen Hans. Julia och indianen på avancerad utbildning med mig i stormfälld skog ;) .
1000011953.webp
1000011952.webp
1000011954.webp
1000011949.webp
1000011950.webp
1000011951.webp

Lätt sövda Thailändare den veckan....

1000011950.webp

Senast ändrad:
Det handlar om försäkring och arbetsgivare ansvar. På eget bevåg finns inget mer än goda råd i fråga. Det brukar gå bra med sågen tills hundrade trädet....Ett måste är att ha med två sågar eller kamrat. Garanterat så kom sågen och nypa i sån här miljö. Träd i spänn kan sprätt åt alla håll och med god kraft. Här lite bilder efter uppröjning i narurreservat väst om Linjejaur Malå 2024 efter stormen Hans. Julia och indianen på avancerad utbildning med mig i stormfälld skog ;) .
1000011953.webp
1000011952.webp
1000011954.webp
1000011949.webp
1000011950.webp
1000011951.webp

Lätt sövda Thailändare den veckan....

1000011950.webp
Ja men nu är det Thai snack alla kan allt , dom kan alla språk ,bygga hus, jobba i skogen med vindfällen där en van skogshuggare
är försiktig men Thai snackarna dom fixa allt

även om jag varit i skogen mycke med motorsåg så är vindfällen nått man ska vara försiktiga med men här fixa gubbarna utan problem
Du verkar ha svårt att acceptera att andra kan klara saker även om dom är svåra.
Det låter mer som avundsjuka när man läser vad du skriver.
Även jag har kört motorsåg och det under mkt besvärliga förhållanden och det gick bra.
Och jag har aldrig fått någon utbildning på att hantera en motorsåg
Med lite jävlar anamma och sunt förnuft kommer man långt i livet.
Testa det istället för att gnälla på andra som du inte har en aning om vad dom kan.

Ja men nu är det Thai snack alla kan allt , dom kan alla språk ,bygga hus, jobba i skogen med vindfällen där en van skogshuggare
är försiktig men Thai snackarna dom fixa allt
Varför gnäller du bara på allting? Kan du inte bidra med nåt positivt nån gång?
Riktigt tråkigt......:thumbsdown:

Men jag utgår från att du räknar dig själv som thaisnackare, och är mall efter din egen beskrivning ovan...

Du verkar ha svårt att acceptera att andra kan klara saker även om dom är svåra.
Även jag har kört motorsåg och det under mkt besvärliga förhållanden och det gick bra.
Testa det istället för att gnälla på andra som du inte har en aning om vad dom kan.
Fast nu handlar det om att det finns många arbetslösa i landet man kunde ha några dagar på kurs sen en motorsåg i handen. För att fixa vindfällt.

Samma arbetslösa som man inte ens kan släppa ut och plocka bär i samma skogar.

Tror du har bättre vett än vad du skriver inte en som kan allt och vet allt, så skriver du om att jobba med vindfällen. all kunskap är bra
och lätt att bära

Fast nu handlar det om att det finns många arbetslösa i landet man kunde ha några dagar på kurs sen en motorsåg i handen. För att fixa vindfällt.

Samma arbetslösa som man inte ens kan släppa ut och plocka bär i samma skogar.
Sicket svammel.

Arbetslöshet är inte en fysisk sjukdom och arbetslösa går att omskola.
Många byggjobbare har motorsågs utbildning och vana.
Bärplockning borde passa utmärkt för arbetslösa då det är väldigt enkelt och inte kräver utbildning.

Tror du har bättre vett än vad du skriver inte en som kan allt och vet allt, så skriver du om att jobba med vindfällen. all kunskap är bra
och lätt att bära
Jo jag har tagit rätt på vindfällda träd som legat kors å tvärs utan utbildning.
Använder man hjärnan innan man börjar såga så klarar man mkt.
Men jag gnäller inte på folk som säger att dom kan rensa vindfällen som du gör.
Jag vet ju inte vad dom kan så därför låter jag bli det.

Jo jag har tagit rätt på vindfällda träd som legat kors å tvärs utan utbildning.
Använder man hjärnan innan man börjar såga så klarar man mkt.
Men jag gnäller inte på folk som säger att dom kan rensa vindfällen som du gör.
Jag vet ju inte vad dom kan så därför låter jag bli det.
Jag menar fortfarande att man ska kunskap fär att ta hand om vindfällen det kallar du gnäll det får stå för dej. Dom el gubbar som är vana att göra det säger att det är inte lätt. men på TS kan alla allt, världsmästare allihop

Jag menar fortfarande att man ska kunskap fär att ta hand om vindfällen det kallar du gnäll det får stå för dej. Dom el gubbar som är vana att göra det säger att det är inte lätt. men på TS kan alla allt, världsmästare allihop
Det finns mycket kunskap på TS, mer än du vill förstå.

När man tar hand om vindfällen är man flera tillsammans och alla behöver inte använda motorsåg.

Jag ingick i en beredskapsgrupp tidigare som blev utkallade när det blåst träd över elledningar med strömavbrott.
Vi var alltid minst fyra som gick ut på sådana akuta jobb.

Idag spränger man sönder träd som ligger mot kraftledningar.

Det finns mycket kunskap på TS, mer än du vill förstå.

När man tar hand om vindfällen är man flera tillsammans och alla behöver inte använda motorsåg.

Jag ingick i en beredskapsgrupp tidigare som blev utkallade när det blåst träd över elledningar med strömavbrott.
Vi var alltid minst fyra som gick ut på sådana akuta jobb.

Idag spränger man sönder träd som ligger mot kraftledningar.
Jag och 2 kompisar drog ut el gubbar med skoter så jag såg. men sen vet du att det är inte bara att starta en motorsåg och
gå ut i skogen och jobba.i en beredskapsgrupp behöver du inte ha kunskap om vad du ska göra det finns dom som kan som
bestämmer det

Sicket svammel.

Arbetslöshet är inte en fysisk sjukdom och arbetslösa går att omskola.
Många byggjobbare har motorsågs utbildning och vana.
Bärplockning borde passa utmärkt för arbetslösa då det är väldigt enkelt och inte kräver utbildning.
Ja kolla ut så ser du att skogen svämmar över av fs arbetslösa som.nu är bärplockare .....

Tillbaka
Topp