Jordbävning och Tsunami

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, man frågar sej ibland, är det dags att se om sitt hus? Som någon sa vi har ju bara jorden till låns och har inte ett dugg att säga till om. Då blir det, lev för dagen.
Fan vad skönt egentligen slippa planera och oroa sej, utan ta dagen som den kommer.
Å vara glad för den tid man har och har haft.

"Rolf " sa:
Ja, man frågar sej ibland, är det dags att se om sitt hus? Som någon sa vi har ju bara jorden till låns och har inte ett dugg att säga till om. Då blir det, lev för dagen.
Fan vad skönt egentligen slippa planera och oroa sej, utan ta dagen som den kommer.
Å vara glad för den tid man har och har haft.

Ja, jag har ju inte kommit dit hän ännu, planerar febrilt för om sex år, då skall jag vara klar med allt och flytta ner med Linda, så ser min framtid ut, får se om det håller. Man måste ju ha mål och drömmar i alla fall, men jag önskar att jag var i din sits Rolf, absolut, känna att man är klar med den biten i alla fall, sen finns det ju mycket att upptäcka, göra och lära men den biten är utan stress och press då, samt inga måsten!

Mvh Peter :wai:

Jag har varit med om del jordbävningar, den var värsta var just i Japan, nämligen i Kobe 1995. Man kunde hålla sig för skratt. Lyckades ta mig till Hongkong via Kansai. Stannade i Hkg några dar, var nog efterlyst i Sverige. Vaknade på morron av någon höll på att slå in hotelldörren med en yxa. Det var fel, hotellet hoppade istället 20 centimeter.

"legolas " sa:
Ojsan - secka otroliga skalv vi har i norden pojkar och flickor, jag kunde inte gå tillbaka och somna heller.... hehehe!!!!
Och så sitter man och kollar på Japan nu,,, nä jämför icke, bara löjligt ju...

Håller med om att man inte kan jämföra det lilla skalvet i Falköping med detta som händer i Japan nu..

Men poängen var mer att det kan hända vart som helst och inte bara utefter en förkastningslinje, även om sannolikheten är mycket liten.

Uppdatering från svensk TV:
Kärnkraftverken har skadats mer och släpper ut mer.
Men än så länge evakuerar de "bara" några mil ifrån, och strålningshalterna är inte så höga på avstånd. (Intill tål man bara "några timmar" utan att bli sjuk.)
Väntad vindändring
tidigare mot NO,
idag mot V
imorgon mot Ö
sedan mot S

"legolas " sa:
Ojsan - secka otroliga skalv vi har i norden pojkar och flickor, jag kunde inte gå tillbaka och somna heller.... hehehe!!!!
Och så sitter man och kollar på Japan nu,,, nä jämför icke, bara löjligt ju...

Ja, man kan tycka det och när det nu senast var översvämning här i sverige och källare vattenfylldes, fylldes TV-rutan med mänsklig tragedi.

Så är det "människan är sig själv närmast" och för den enskilde är det alltid en stor tragedi oavsett magnitud, storleken på tragedin avgörs av närheten till den.

Om det nu är någon som funderar på om det är riskfyllt att åka till Thailand så är läget just nu att vindarna blåser ut ifrån Asien, sen har du 4603,65km från Tokyo till Bangkok.
Som ett exempel så är det från Sthlm till Paris ca 1540km

Japanska myndigheter försöker nu få fram el både genom omkoppling och mobila elverk till reaktorerna för att kunna starta vatten pumparna. Man besprutar nu med vattenkanoner. men har svårt att nå fram med de bilar som dom har.
Nu har dom det inte lätt. Hoppas får kontroll snart.

Nej! Det kan inte bli värre än Tjernobyl!

Tjernobyl var i full drift när det skenade. Där var det full atomklyvning hela tiden.
Här är reaktorerna nerstängda. Nu är det bränslet som brinner/smälter. Det är en väsentlig skillnad mot när man har atomklyvning.

Det är inte heller samma typ av reaktor. Likförbannat så kan det ge utsläpp om dom inte får igång kylningen.
Vi får hoppas att pumparna inte blev helt förstörda men det lär vi snart få veta när dom försöker ansluta elen

"Rolf " sa:
Det är inte heller samma typ av reaktor. Likförbannat så kan det ge utsläpp om dom inte får igång kylningen.
Vi får hoppas att pumparna inte blev helt förstörda men det lär vi snart få veta när dom försöker ansluta elen

Ja jäkla märkligt förhållande "att ansluta el till något som producerar el" ;D ;D... eller skall producera el :o

"insayt " sa:
Ja jäkla märkligt förhållande "att ansluta el till något som producerar el" ;D ;D... eller skall producera el :o

Det är väl det stora problemet just nu. Man producerar ingen el endast värme.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp