Jordskalv på 6.1

Jag satt och drack morgonkaffee vid 7 ungefär när skalvet kom. Först flyttade huset till höger därifrån jag satt, sedan till vänster. Det upprepades en gång till. Jag uppfattadde det som sådär 50 cm. Svårt att veta, men det var rejält. Jag trodde jag fick en stroke och gick ut men sedan förstog att det var verkligt.
Noi som jobbar i Nan nära epicentrum vaknade först klockan 4 för första skalven sedan en gång till vid 7.
Hon sa att hon har inte kunnat sova bra på hela veckan. Jag upplevde det som något overkligt som händer på film.
Hon kanske vaknade 06,50? ;) :xmas_smiley: :p

Jag satt och drack morgonkaffee vid 7 ungefär när skalvet kom. Först flyttade huset till höger därifrån jag satt, sedan till vänster. Det upprepades en gång till. Jag uppfattadde det som sådär 50 cm. Svårt att veta, men det var rejält. Jag trodde jag fick en stroke och gick ut men sedan förstog att det var verkligt.
Noi som jobbar i Nan nära epicentrum vaknade först klockan 4 för första skalven sedan en gång till vid 7.
Hon sa att hon har inte kunnat sova bra på hela veckan. Jag upplevde det som något overkligt som händer på film.
Det var lika när jag var i Kina under det kraftiga skalvet. Satt i en trevåningssvit i botten på en skyskrapa typ 30-40 våningar, beläget i ett område med bara sådana hus.
Jag fattade inte att det var jordbävning då jag först inte kände skalvet. Det jag noterade först var att allt började flytta på sig i sidled.
Jag trodde som du att det var mig det var fel på. När efterskalven kom, då började det kännas i kroppen och det gick upp för mig vad det var som hände.
Internetkabeln över till USA blev ju avsliten i det skalvet så vi blev helt utan förbindelse med allt utanför Kina. Reservvägen över ryssland fungerade inte för oss privatanvändare. Antagligen bara banker och sådant som var prioriterat.
Det här var i Xiamen och om jag minns rätt var epicentrum utanför Taiwan, så det var nära. Om jag minns rätt var det mellan 6-7 också i det skalvet.

Tittar man hur de stora plattorna rör sig så är norra Thailand i en utsatt del.
Den i Nepal 2015 och den i Chiang Rai året före vittnar om det tillsammans med den senaste.
Indien och även Thailand förtsätter pressas mot norr.
Enorma krafter.
Även Filippinerna kommer att hamna i Kina eller Thailand till slut.
Nu rör vi oss med 7-10cm/år mot väst.

20191124_160228.jpg

20191124_160323.jpg

Jag och dottern satt redan i bilen på väg till skolan och kände inget. Frugan var dock hemma och hon sade att det kändes rejält på 15:e våningen. Vi var i Kalifornien i somras när det skakade där och frugan tyckte den här var mindre, och framförallt höll på kortare tid.

Jag var i Taiwan 1999 när den stora jordbävningen slog till där (7.7 och över 2,000 döda har jag för mig) och det vill jag inte uppleva igen. Har man som jag Japan, Taiwan och Kina som arbetsområde är det dock inte osannolikt att man en dag får vara med om ett riktigt skak igen.

Jag och dottern satt redan i bilen på väg till skolan och kände inget. Frugan var dock hemma och hon sade att det kändes rejält på 15:e våningen. Vi var i Kalifornien i somras när det skakade där och frugan tyckte den här var mindre, och framförallt höll på kortare tid.

Jag var i Taiwan 1999 när den stora jordbävningen slog till där (7.7 och över 2,000 döda har jag för mig) och det vill jag inte uppleva igen. Har man som jag Japan, Taiwan och Kina som arbetsområde är det dock inte osannolikt att man en dag får vara med om ett riktigt skak igen.
Samtliga större skalv + 5 som registrerats i min närhet märker man inte av om man åker bil, buss eller motorcykel.
Skalven under en tjock jordskorpa är mycket värre än de tunna till havs.
Ett skalv i centrala Kina på + 7 är en större katastrof mot en i havet utanför Filippinerna.

Är man rädd för naturkatastrofer är Lycksele en bra plats.

Ändå är Lycksele glest befolkat mot de största farorna.

Många bor i miljonstäder i delar av världen som kan drabbas av skalv på upp till magnituten 8,5.
Exempel på sådana städer är Teheran, New Delhi, Mexico City och Lima. Flera miljonstäder i den rika delen av världen ligger också i högriskområden, till exempel Tokyo, Los Angeles, San Fransisco, Neapel och Aten.

Samtliga större skalv + 5 som registrerats i min närhet märker man inte av om man åker bil, buss eller motorcykel.
Skalven under en tjock jordskorpa är mycket värre än de tunna till havs.
Ett skalv i centrala Kina på + 7 är en större katastrof mot en i havet utanför Filippinerna.

Är man rädd för naturkatastrofer är Lycksele en bra plats.

Ändå är Lycksele glest befolkat mot de största farorna.

Många bor i miljonstäder i delar av världen som kan drabbas av skalv på upp till magnituten 8,5.
Exempel på sådana städer är Teheran, New Delhi, Mexico City och Lima. Flera miljonstäder i den rika delen av världen ligger också i högriskområden, till exempel Tokyo, Los Angeles, San Fransisco, Neapel och Aten.

Problemet med jordbävningar till havs är ju att det också kan bli tsunamis. Tsunamin 2004 krävde ofantligt mycket mer liv än själva jordbävningen och även i Japan för några år sedan var det tsunamin som skapade de stora skadorna.

Risken att dö i en naturkatastrof är dock försvinnande liten; i Thailand är det framförallt trafiken man ska oroa sig för men i mitt fall är det nog ett allmänt osunt leverne som en dag fäller domen :(

Väldigt sällan jordskalv till havs har vertikala rörelser, men då det sker ger det ett katastrofalt facit.
Java flyttade sin västra udde 50 meter på någon sekund.

När det sker motsvarande skalv under en solid berggrund kollapsar byggnader och marken rämnar.
Vatten är mjukare än sten.

Dom dödligaste har väl skett mycket långt från havet.
Med reservation att skalven i Kina, Iran och oftast är mörkade.

Tillbaka
Topp