Kille från Norrköping Skjuten på Koh Samui

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Lillebror hade en otrolig tur"

34-årig norrköpingsbo svårt skottskadad - opererades sent i går kväll

NORRKÖPING/BANGKOK: En 34-årig Norrköpingsbo blev skjuten i ryggen vid ett krogbråk i den thailändska turistorten Koh Samui i onsdags natt och opererades akut i går kväll.
- Min lillebror hade en otrolig tur. Kulan har gått genom lungan men precis missat stora blodkärl, berättar 34-åringens storebror.

Det var vid ettiden natten till i går som 34-åringen stod i en bar med en nyfunnen bekantskap från Danmark. Helt plötsligt uppstod bråk och hans kompis sköts rakt i huvudet med två skott och omkom. 34-åringen kastade sig undan men träffades av ett skott.
- Det tog i ryggen och gick ut genom det högra bröstet och har skadat hans ena lunga, berättar 34-åringens storebror.

Bysjukhus
I onsdags kväll kontaktade 34-åringens flickvän honom.
Läs mer....
http://www.folkbladet.se/

""Shaowpanyaa" " sa:
"Lillebror hade en otrolig tur"

34-årig norrköpingsbo svårt skottskadad - opererades sent i går kväll

NORRKÖPING/BANGKOK: En 34-årig Norrköpingsbo blev skjuten i ryggen vid ett krogbråk i den thailändska turistorten Koh Samui i onsdags natt och opererades akut i går kväll.
- Min lillebror hade en otrolig tur. Kulan har gått genom lungan men precis missat stora blodkärl, berättar 34-åringens storebror.

Det var vid ettiden natten till i går som 34-åringen stod i en bar med en nyfunnen bekantskap från Danmark. Helt plötsligt uppstod bråk och hans kompis sköts rakt i huvudet med två skott och omkom. 34-åringen kastade sig undan men träffades av ett skott.
- Det tog i ryggen och gick ut genom det högra bröstet och har skadat hans ena lunga, berättar 34-åringens storebror.

Bysjukhus
I onsdags kväll kontaktade 34-åringens flickvän honom.
Läs mer....

Skall vi tycka synd om denne man?
Nääää!
Drog-dealare från Sverige?
Nääää!
Raka vägen till Bangkok Hilton tack!

/MacArthur

Jag protesterar mot detta likväl som jag protesterade mot bil-incidenten på Phuket.

Vet DU att han dealade? Vet DU att han inte är, som vissa uppgifter tyder på - en som var på fel ställe vid fel tidpunkt. Svensken jobbar som musiker i Chaweng, åtminstone knäckte han som det - det VET jag. OM han dealat får han skylla sig själv, men jag kan inte säga det säkert i dagsläget! Därför ber jag om att få vänta med fördömandet.

"Jag trodde att jag skulle dö"

34-åringen berättar om skräcktimmarna på semesterparadiset

- Om jag ramlar kommer de att avrätta mig också. Det var det enda jag tänkte när jag sprang ifrån dem.
I flera timmar höll sig den 34-årige Norrköpingsbon gömd innan han fördes till sjukhus i Thailand.
Efter den akuta operationen mår han bättre men vårdas svårt chockad och rädd.
- Jag trodde att jag skulle dö.

- Nu mår jag lite bättre, men det har varit hemskt, säger 34-åringen när Folkbladet når honom på telefon sent på natten lokal thailändsk tid.
Han ligger på intensivvårdsavdelningen på ett sjukhus i Bangkok, har fruktansvärt ont och får starkt smärtstillande medel. Men minnet och skräcken från natten till torsdag är starkt.
- Jag sprang sick-sack. Vek vänster när jag kände kulan gå igenom kroppen. Om jag hade vikt åt höger istället hade den kanske genomborrat mitt hjärta.

Verkade snäll
34-åringen var på en bar där han hade börjat spela musik. Barägaren, den senare skjutne dansken, verkade snäll och omtänksam och de hade just lärt känna varandra lite ytligt.
- Vi hade pratat lite och bestämt att jag kanske skulle spela och sjunga där på julafton. Vi var på väg till ett party när det hände, minns han.
Innan de lämnade baren kom några thailändare fram till dansken. Det uppstod ordväxling och 34-åringen uppfattade dem som obehagliga. Men han och dansken satt upp på danskens moped för att åka till festen.
- Vi hann inte mer än runda ett hörn förrän jag hörde att det small till och jag såg att de sprang efter oss.

Sköt flera skott
Mopeden gick omkull. 34-åringen kravlade sig upp och började flytta sig från platsen när han såg hur thailändarna på nära håll sköt flera skott i nacken och huvudet på dansken.
- Då började jag springa, men de kom efter mig. Jag såg att jag var träffad och att jag blödde kraftigt, men jag tänkte att ramlar jag så kommer de att avrätta mig också.
I flera timmar höll han sig gömd innan han tog sig tillbaka till baren där han hämtades med ambulans.
- När jag låg där så trodde jag att jag jag skulle dö. Jag tänkte på min son, min mamma och min flickvän. Men samtidigt blev jag förvånansvärt lugn. Tänkte att det här kanske var meningen, berättar han från sjukhussängen.
Vid sin sida har han sin flickvän. Så fort hon fick meddelandet skyndade hon till hans sida. Med ambulans fördes 34-åringen först till ett bysjukhus.
- Men där gav de mig bara dropp, gjorde inget mer. Jag fick ingen vård förrän min bror garanterade betalning.
Salen där han nu ligger övervakas fortfarande av vakter. Och 34-åringen är rädd att de som sköt dansken vill döda honom för att han varit vittne.
- Det var fruktansvärt att se hur de avrättade honom. Jag vet inte vad det var för uppgörelse som jag blev vittne till, men det är klart att jag är rädd att de vill komma åt mig. Nu längtar jag bara hem, säger han.
Det är oklart när han är så bra att han kan få åka hem till Sverige.

Jessica Josefsson

Sorry!

Jag ber om ursäkt för mitt fördömande.
I thailändsk media sades det att han blev dödad i en knarkuppgörelse.
Svensken blev utpekad som tillhörande knarkmaffian.
I svensk media beskrivs han nu som en helt vanlig kille som råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt.
Jag vet inte vad som är sant eller falskt i detta.
Hur som helst är jag ledsen att jag trodde på de thailändska nyheterna och fördömde mannen.

/MacArthur

MacArtur :thumbsup: Alla dömer vi ibland innan vi hinner tänka till och efter - jaaarå, jag oxå - tyvärr :unibrow:

Tryck på länken och gå till Folkbladet om ni vill se kulhålen från skottdramat på Koh Samui...

Jocke: "Här tog skottet"

Nu berättar han om dramat i Thailand

NORRKÖPING: På den högra sidan av bröstet lyser ett litet runt ärr. Det är utgångshålet efter kulan som gick genom hans kropp.
- Gränsen är så hårfin, från stunden när allt är så bra tills att allt ställs på ända.
Sedan två veckor är 34-åriga Jocke tillbaka i Norrköping. Hålen efter kulan och ärret efter operationen kommer alltid att finnas kvar som en påminnelse från skottdramat i Thailand som höll på att kosta honom livet.

Vi träffar Jocke i hans lägenhet i Norrköping. Tillsammans med två av sina närmaste vänner och flickvännen Isabell berättar han om mardrömsnatten som höll på att kosta honom livet.

Vaknar på nätterna
- Jag vaknar ofta på nätterna, ibland alldeles svettig efter någon mardröm. Men jag minns aldrig vad jag drömt, säger han och byter ställning i soffan.
Han har svårt att sitta stilla någon längre stund. Får ofta svårt att andas.
För några veckor sedan åkte han och en kompis till Thailand. Jocke hade provjobbat i Göteborg och när han inte fick jobbet bjöd kompisen på resan.
- Då hade jag bara tänkt stanna i två veckor, men det blev lite längre.
Men resan fick ett abrupt slut för tre veckor sedan. Den 13 december skulle Jocke och en dansk kompis som han känt i drygt en vecka åka till en fest. Strax innan de lämnade kompisens bar kom några thailändare och det uppstod en ordväxling mellan dem och kompisen.
- Men vi åkte iväg på hans moped, hann inte mer än runda det första hörnet innan det började smälla, minns han.

Kravlade sig upp
Mopeden åkte omkull. Jocke kravlade sig upp och drog sig bortåt. På fem meters håll såg han hur den danske kompisen blev avrättad av flera skott i huvudet på nära håll. Sedan vände sig mannen med pistolen mot Jocke som sicksackande börjar springa.
- När kulan träffar mig kändes det som om en bil kört på mig. Trycket var så kraftigt. Det sved till i bröstet och jag såg hur jag började blöda.
Trots att han var skjuten genom den högra lungan fortsatte Jocke att springa. Om han föll trodde han att han skulle skjutas lika kallblodigt som kompisen.
- Alla skulle springa vidare, det handlar inte om det går eller om man är stark nog. Jag hade inget val.
Efter att ha hållit sig gömd i drygt en timma återvände han till kompisens bar. Där hämtades han med ambulans och fördes till byns sjukhus.
Under tiden hade hans flickvän tagit sig dit och från sjukhussängen kontaktade hon Jockes familj och vänner i Sverige.

Var ledsen
- Det var hemskt att höra din röst, du var så ledsen, säger vännen Loui.
- Jag visste att jag höll på att dö, trodde att alla samtal var de sista med er, svarar Jocke.
Han blinkar. Tittar bort och suckar. Bilden över hur hans kompis blev skjuten i huvudet är fastbränd på näthinnan. Det glömmer han aldrig.
På det första sjukhuset i byn låg han i elva timmar med bara dropp som den enda hjälpen. Först när hans bror i Sverige betalade transport till ett stort sjukhus i Bangkok flyttades han och kom under läkarvård. Där konstaterades genom röntgen att kulan gått mellan revbenen och genom tre lober i den högra lungan och så ut mellan revbenen på framsidan.

Blodbrist
Läkarna beslutade att Jocke måste opereras akut, ett problem var bara att det inte fanns tillräckligt med blod med hans blodgrupp.
- Den är ovanlig där, men som ett under kom en kille in med just min blodgrupp.
Killen hade skrapat upp knät vid en mopedolycka och ville få såret omskött. Han hade samma blodgrupp som Jocke.
- Då hade vi så det räckte för operation, men inte om det skulle bli några komplikationer, berättar flickvännen Isabell.
Hon gav sig genast ut på stränderna för att jaga blodgivare. Men det var lättare sagt än gjort.
- Jag hittade två som ville lämna blod, men de visade sig ha fel blodgrupp, berättar hon och tittar på Jocke.
För varje gång hon återvände till sjukhuset var ovissheten över Jockes tillstånd oroande. Men operationen gick bra och en vecka efter beskjutningen kom Jockes bror ner och hämtade honom.

Lättnad
- Jag minns när Loui ringde och berättade att han och kompisarna samlat ihop pengar så att det räckte till en sjukplats på flyget. Det var en sån lättnad, säger Jocke.
Den 22 december landade han och hans bror på Arlanda, några timmar senare var de i Norrköping. Jocke kraftigt försvagad av smärta och kraftansträngningen. Han har fortfarande ont och svårt att andas, och orkar inte göra så mycket.
- Men jag hade en sagolik tur, säger han och ler.

Jessica Josefsson

Undrar varför de behövde samla kapital till sjukhuset. En del som är borta längre en 45 dagar kan ju slarva med försäkringen men denna man hade ju endast varit där några veckor :question: Alltså kanske hade han ingen hemförsäkring i Sverige, då kan man leva farligt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
3 K
A
S
Svar
4