Klimatförändringar och global uppvärmning

Pepsi

Forumveteran
Om man är Svensk med rötter i Sverige från 1620 , kanske är jag då Svenskare än många :p
55555 @Phonta ! När jag frågade om du var Svensk syftade jag på ditt inlägg: Det är det som kallas global uppvärmning , kallare vintrar samt kallare somrar ,, Ändock tror de dumma Svenskarna på dem som snackar om växthuseffekt 55555:):):) ... Vem är de dumma Svenskarna? :D

55555 @Phonta ! När jag frågade om du var Svensk syftade jag på ditt inlägg: Det är det som kallas global uppvärmning , kallare vintrar samt kallare somrar ,, Ändock tror de dumma Svenskarna på dem som snackar om växthuseffekt 55555:):):) ... Vem är de dumma Svenskarna? :D
OK då är jag med :p De som inte tänker själva utan lyssnar på de som måste ljuga för sin existens som klimatforskare , dvs inga bidrag , god natt med jobbet och slut med alla lögner om global uppvärmning , det har alltid funnits stora klimatskillnader genom tiderna , Istider , sandstormar , århundraden av torka mm .. min fråga blir då ,, fanns det även då kossor som sket så att Ozonskiktet förstördes ?? Dessutom så har vi idag en regering som är så kåta på makten att de låter en sketen Frigolit styra Sverige , ett parti som ligger idag ligger under 4 % styr med allt , detta med det sista om dieselbilarna kommer S att få sota för i September ,,, 5555:D:D Sorry för OT ,, kör på med pensionsrätt , det verkar ju vara invecklat , kanske behövs några forskare i detta med vilken som egentligen har "Rätt" till pension 55:)

Senast redigerad av en moderator:
Det är det som kallas global uppvärmning , kallare vintrar samt kallare somrar ,, Ändock tror de dumma Svenskarna på dem som snackar om växthuseffekt 55555:):):)

Då är jag en dum svensk. Jag, precis som 99% av alla forskare, tror på global uppvärmning och växthuseffekt. Du, som inte är en dum svensk, har istället stöd av 1% av alla forskare men 99% av alla White Trash och Foliehattar.

Jag har fortfarande aldrig träffat någon, som är ens nära att vara normalbegåvad, som inte tror på global uppvärmning och växthuseffekt. Det måste vara så här Gallilei kände när kyrkans starka män lyckades övertala de obildade att allt är som det ska; jorden är fortfarande platt.

Alla de som förlorar mest på att erkänna global uppvärmning och växthuseffekt har redan erkänt att det är ett faktum, exempelvis oljebolag, stålföretag och flygbolag. Ändå så envisas ett gäng medelålders och äldre gubbar, ur understa lådan, med att det minsann är ett påhitt. Putins trollfabriker har producerat ännu en foliehattssida och genast har en låtsasprofessor i Moldavien större kunskap och inflytande än alla Europas, USA och Japans forskare ihop; de tillhör ju "eliten" som alltid lurar alla stackars äldre västerländska män.

Nu blir jag väl anmäld igen som jag blivit de senaste gångerna jag yttrat mig mot gammelgubbarna men det kan jag leva med.

Då är jag en dum svensk. Jag, precis som 99% av alla forskare, tror på global uppvärmning och växthuseffekt. Du, som inte är en dum svensk, har istället stöd av 1% av alla forskare men 99% av alla White Trash och Foliehattar.

Jag har fortfarande aldrig träffat någon, som är ens nära att vara normalbegåvad, som inte tror på global uppvärmning och växthuseffekt. Det måste vara så här Gallilei kände när kyrkans starka män lyckades övertala de obildade att allt är som det ska; jorden är fortfarande platt.

Alla de som förlorar mest på att erkänna global uppvärmning och växthuseffekt har redan erkänt att det är ett faktum, exempelvis oljebolag, stålföretag och flygbolag. Ändå så envisas ett gäng medelålders och äldre gubbar, ur understa lådan, med att det minsann är ett påhitt. Putins trollfabriker har producerat ännu en foliehattssida och genast har en låtsasprofessor i Moldavien större kunskap och inflytande än alla Europas, USA och Japans forskare ihop; de tillhör ju "eliten" som alltid lurar alla stackars äldre västerländska män.

Nu blir jag väl anmäld igen som jag blivit de senaste gångerna jag yttrat mig mot gammelgubbarna men det kan jag leva med.

5555:):):)Inte blir du anmäld av mig inte Atom , du tillhör kanske de som inte träffar andra än de som har samma uppfattning , dvs rör dig i dina Frigolitkretsar om jag så uttrycker mig . Frågan är vari skillnaden ligger ?, Då mellan att ha en foliehatt på skallen , som förvisso går att ta av , eller att bara ha sin politiska tro att luta sig på ,, Äta proteinfattigt vegankrubb samt dricka rödvin med sina jämlikar inom vänsterrörelsen , lär väl knappast ge ett bättre perspektiv på vad som är sant eller inte ifråga om detta med klimatförändringar :p Uttrycket White Trash placerar ju onekligen dig i ett fack där du uppenbarligen passar :D:D

Senast redigerad av en moderator:
5555:):):)Inte blir du anmäld av mig inte Atom , du tillhör kanske de som inte träffar andra än de som har samma uppfattning , dvs rör dig i dina Frigolitkretsar om jag så uttrycker mig . Frågan är vari skillnaden ligger ?, Då mellan att ha en foliehatt på skallen , som förvisso går att ta av , eller att bara ha sin politiska tro att luta sig på ,, Äta proteinfattigt vegankrubb samt dricka rödvin med sina jämlikar inom vänsterrörelsen , lär väl knappast ge ett bättre perspektiv på vad som är sant eller inte ifråga om detta med klimatförändringar :p

Dig hade jag aldrig räknat med att bli anmäld av, det ger jag dig tveklöst cred för.

Jag har mig veterligen aldrig umgåtts med någon MP, iaf inte senaste seklet. Dock jobbar jag inom stålindustrin och det är möjligt att det finns några på golvet, framförallt i Ohio Och Pennsylvania, som inte tror att de bidrar till global uppvärmning men alla andra är nog väldigt övertygade om problemet.

Att sedan många forskare överdriver tvivlar jag inte en sekund på; ska man nå fram i dagens mediebrus så måste man överdriva och vara vulgär.

Någon här ansåg inte att detta var fallet , utan att de är de som nu jobbar som skall betala vår pension ,, då fårstår jag att det inte blir många ören ,, kanske ett kilo röka i stället , inte så många som jobbar idag[/QUOTE

Och denna någon är med stor sannolikhet Ubon Du menar....

Dig hade jag aldrig räknat med att bli anmäld av, det ger jag dig tveklöst cred för.

Jag har mig veterligen aldrig umgåtts med någon MP, iaf inte senaste seklet. Dock jobbar jag inom stålindustrin och det är möjligt att det finns några på golvet, framförallt i Ohio Och Pennsylvania, som inte tror att de bidrar till global uppvärmning men alla andra är nog väldigt övertygade om problemet.

Att sedan många forskare överdriver tvivlar jag inte en sekund på; ska man nå fram i dagens mediebrus så måste man överdriva och vara vulgär.
Håller inte med dig där Atom , att överdriva så till den milda grad gör det hela än mindre trovärdigt ... ;)Självklart skall vi sköta om vår miljö , och inte skita ner mer än vad som absolut är nödvändigt för vår existens , det är ju just den det handlar om , samt de efterlevandes existens .. men att bla .skriva om att kossor och lantbruk har en stor del i detta
gör ju detta till ett stort djäkla skämt .. Dieselbilar är ju defakto skitiga ,, , men de partikelfilter som plockade bort i stort sett allt , var tog de vägen :rolleyes:, Känns som om MP samt deras anhängare har en annan agenda . Jag kör gärna miljövänligt , jag kör idag en liten bil som drar runt 0,5 liter /10 km , dels för plånboken samt även för miljöns skull

När vi läste Oceanografi så hade vi en inhyrd lärare för Chalmers hade inga egna inom det ämnet.
Han kom från ett forskningsinstitut kommer inte ihåg vad det heter men ligger vid Wavrinskys plats precis innan Sahlgrenska.
Han bedrev forskning om just växthuseffekten, klimatförändringar och dess påverkan på haven.
Vi ställde såklart frågan vad han ansåg om växthuseffekten.
Efter flera års forskning kunde han inte säga att det fanns någon växthuseffekt, det pågick en klimatförändring men om den var naturlig eller pga en växthuseffekt skapad av människan det räknade han med minst 10 års forskning till, det är 10 år sen i år så kanske han vet nu.

Chalmers läraren blev helt förstörd
"så får du inte säga inför eleverna, här på Chalmers har vi en policy att växthuseffekten existerar, inget annat får diskuteras."

"Chalmers bedriver ingen forskning inom området det gör vi, jag är inhyrd så jag går inte under Chalmers och på vårat forskningsinstitut säger vi varken eller föränns vi är klara med våran forskning och har ett resultat.
Det finns inga bevis idag för att växthuseffekten existerar heller inga bevis för att den inte gör det."
Ungefär så lät hans svar, Chalmersläraren blev helt stum.

Han ville varken säga ja eller nej men som Chalmers sätta det som policy att den existerar och motsatsen fick inte diskuteras, då är det inte så konstigt att alla där trodde på den annars hade dom fått sparken.
Kanske det är så på många ställen som oljebolag och allt du räknade upp att man säger det man måste säga för att överleva?

Nu tror jag själv att vi har påverkat klimatet med alla våra utsläpp och skövling av skogar.

Sen om 99% tror på det (fast jag tror den siffran är rejält överdriven) så är det väl inte så konstigt vi har ju blivit hjärntvättade med det och fått det inhamrat så även jag tror på det fast jag har aldrig läst ett endaste bevis, man tror?
Är man whitetrash och dum i huvudet då om man ställer sig tveksam till det?

När vi läste Oceanografi så hade vi en inhyrd lärare för Chalmers hade inga egna inom det ämnet.
Han kom från ett forskningsinstitut kommer inte ihåg vad det heter men ligger vid Wavrinskys plats precis innan Sahlgrenska.
Han bedrev forskning om just växthuseffekten, klimatförändringar och dess påverkan på haven.
Efter flera års forskning kunde han inte säga att det fanns någon växthuseffekt, det pågick en klimatförändring men om den var naturlig eller pga en växthuseffekt skapad av människan det räknade han med minst 10 års forskning till, det är 10 år sen i år så kanske han vet nu.

"så får du inte säga inför eleverna, här på Chalmers har vi en policy att växthuseffekten existerar, inget annat får diskuteras."

"Chalmers bedriver ingen forskning inom området det gör vi, jag är inhyrd så jag går inte under Chalmers och på vårat forskningsinstitut säger vi varken eller föränns vi är klara med våran forskning och har ett resultat.
Det finns inga bevis idag för att växthuseffekten existerar heller inga bevis för att den inte gör det."

Han ville varken säga ja eller nej men som Chalmers sätta det som policy att den existerar och motsatsen fick inte diskuteras, då är det inte så konstigt att alla där trodde på den annars hade dom fått sparken.
Kanske det är så på många ställen som oljebolag och allt du räknade upp att man säger det man måste säga för att överleva?

Nu tror jag själv att vi har påverkat klimatet med alla våra utsläpp och skövling av skogar.

Sen om 99% tror på det (fast jag tror den siffran är rejält överdriven) så är det väl inte så konstigt vi har ju blivit hjärntvättade med det och fått det inhamrat så även jag tror på det fast jag har aldrig läst ett endaste bevis, man tror?
Tack Jonas , du är klok som vanligt ,, Självklart skall vi som jag skrev värna om vår miljö , men inte låta folk som har sitt uppehälle genom detta styra vårt tänkande samt ställningstagande i denna fråga , ungefär som att fråga bagaren om bröd är livsviktigt ...55555:):):)

Håller inte med dig där Atom , att överdriva så till den milda grad gör det hela än mindre trovärdigt ... ;)Självklart skall vi sköta om vår miljö , och inte skita ner mer än vad som absolut är nödvändigt för vår existens , det är ju just den det handlar om , samt de efterlevandes existens .. men att bla .skriva om att kossor och lantbruk har en stor del i detta
gör ju detta till ett stort djäkla skämt .. Dieselbilar är ju defakto skitiga ,, , men de partikelfilter som plockade bort i stort sett allt , var tog de vägen :rolleyes:, Känns som om MP samt deras anhängare har en annan agenda . Jag kör gärna miljövänligt , jag kör idag en liten bil som drar runt 0,5 liter /10 km , dels för plånboken samt även för miljöns skull

Vad är det du inte håller med om? Jag har aldrig, och kommer aldrig, stödja MP så jag har ingen som helst anledning att försvara dem. Jag är för miljön, för jämställdhet och för tuffare invandringskrav; när extremistpartier som MP, Fi! och SD vill kleta sin överdrivna version i mitt ansikte så tar jag dock alltid ett steg tillbaka och väljer något mer sansat alternativ.

Det är dock inte MP som äger frågan om global uppvärmning och växthuseffekten. Det är ett naturvetenskapligt faktum som är lika omöjlig att förneka som gravitationen. Exakt hur stor skuld som ska fördelas på olika spelare och hur illa det kommer bli är dock inte bara en rent naturvetenskaplig fråga eftersom också politik, nationalekonomi och många andra vetenskaper och ismer är en del av ekvationen.

Det är det som kallas global uppvärmning , kallare vintrar samt kallare somrar ,, Ändock tror de dumma Svenskarna på dem som snackar om växthuseffekt 55555:):):)
Kallare vintrar är det för att denna vintern varit lite kylig som du påstår det?
När jag var ung spolade vi vatten på fotbollsplan och hade is att åka skridskor på hela vintern.
Det var 30 år sen, senaste 30 åren har det bara vart kallt par dagar för att sen bli plus så intngen ide.
Det är lika varmt på Nyårsafton som det är kallt på midsommar.
Medeltemperaturen har höjts men det betyder inte att Norden kommer få bättre sommrar, tvärtom kommer dom bli blåsigare, regnigare och uppfattas som kyligare men snitt temperaturen över året är högre idag än för 30 år sen.
Dom enda som påstår att det skulle bli något tropiskt klimat i norden är dom som brukar raljera över växthuseffekten. Dom forskare som förspråkar växthuseffekten har aldrig påstått det, dom säger att meddeltemperaturen kommer höjas, det betyder inte att vi kommer få fina soliga sommrar.

Nej, man behöver inte vara white trash eller dum i huvudet för att vara tveksam till den globala uppvärmningen; jag överdrev mest bara för att kontra Phontas påstående att det bara är dumma svenskar som tror på densamma.

Det är alltid bra att ifrågasätta och jag ifrågasätter också hur säker man kan vara på hur stor del av uppvärmningen som vi är skyldiga till. Att vi har påverkat och att det börjar bli bråttom att komma med åtgärder ska dock ingen längre kunna ifrågasätta; då är man om inte dum så i alla fall onödigt naiv och/eller folieinlindad.

Nej, man behöver inte vara white trash eller dum i huvudet för att vara tveksam till den globala uppvärmningen; jag överdrev mest bara för att kontra Phontas påstående att det bara är dumma svenskar som tror på densamma.

Det är alltid bra att ifrågasätta och jag ifrågasätter också hur säker man kan vara på hur stor del av uppvärmningen som vi är skyldiga till. Att vi har påverkat och att det börjar bli bråttom att komma med åtgärder ska dock ingen längre kunna ifrågasätta; då är man om inte dum så i alla fall onödigt naiv och/eller folieinlindad.
Att klimatförändringarna började efter världen industrialiserades räcker för mig.

Räkna med att du kommer bli citerad imorgon och det kommer bli tuffa diskussioner när @Pjodd och @Mr.Jo vaknar och ser dina inlägg då behövs det nog en egen tråd i ämnet 55555 ;)

... Jag, precis som 99% av alla forskare, tror på global uppvärmning och växthuseffekt. ...

https://klimathotet.com/2017/07/15/first-blog-post-35/
"Det sägs att 97% av världens forskare är överens om att det pågår en allvarlig klimatförändring som hotar livet på jorden. ... Alla som har någon form av vetenskaplig utbildning vet visserligen att vetenskap inte bedrivs med omröstningar. Majoriteten har haft fel förr, och banbrytande forskare, som vi idag vet hade rätt, har stått ensamma mot överväldigande majoriteter i sin samtid: Galilei (att jorden kretsar kring solen), Semmelweis (att läkare bör tvätta händerna), Wegener (plattektoniken) eller Warren&Marshall (att magsår orsakas av en bakterie)."

"Bara 64, alltså 0,5% av de 11.944 artiklarna (eller 1,6% av de 3.974 som hade med saken att göra) stödjer uttryckligen den uppfattning som alla tror att det råder konsensus om bland klimatforskarna, dvs att människan är huvudorsak till den globala uppvärmningen."

- Det är ett faktum att medeltemperaturen under de sista 150 åren har stigit.

- Det är ett faktum att växthuseffekten finns. Om inte annat kan man jämföra temperaturerna på Merkurius och Venus. Men varför "kokar" inte Mars?: Mars atmosfär består huvudsakligen av koldioxid (95,32 %). Jordens dito: 0,038 % koldioxid

Inga vetenskapsmän förnekar växthuseffekten, även om CO2:s förmåga i sammanhanget kan diskuteras.
http://www.klimatupplysningen.se/2013/08/16/sant-och-falskt-om-koldioxidens-vaxthuseffekt/

-
Bidrar mänsklig aktivitet signifikant? Ja, men det säger inget om i vilken grad det har betydelse. Säg att medeltemperaturen har ökat 2*C. 0,1*C kan bero på växthuseffekten och 1,9*C kan bero på jordaxelns lutning, solaktivitet eller långsiktiga variationer i jordens omloppsbana. Det var betydligt varmare för 1000 år sedan och medeltemperaturen har ökat även på Mars.

Man skall akta sig för att tro att frågorna runt klimatförändringarna har fått sina svar. Dessutom, flertalet av de högt respekterade forskare som är kritiska är påfallande ofta pensionerade eller ekonomiskt oberoende av forskningsanslag och forskningsvärldens "kamratskap". Det är skojigt att bli inbjuden till konferenser osv. (Här är en av många seniora: Om Pehr Björnbom - Professor emeritus i kemiteknik från KTH. Här om hur jag blev klimatskeptiker och här om mina värderingar. Jag har sedan pensioneringen 2007 intresserat mig för klimatfrågan vilket lett till en del självstudier i geofysik och biogeokemisk dynamik.)

Stephen Hawking (RIP) tycker att mänskligheten ska börja fundera på att se sig om efter ett annat boende.
En sak vet vi iaf. solen kommer att dö, men det behöver ju inte vi bry oss om.

Nej, det tar miljoner år innan det sker. Och vart skulle vi ta vägen i det läget?

Inget som bekymrar mig i alla fall!
Nej Berra. Det han syftar på är att det kommer en massa andra katastrofer,, typ digerdöden, vulkanutbrott, mm,mm.
Angående solen tar det miljarder år innan den slocknar. Och skulle det finnas liv här då, så får vi hoppas att de flytt till en annan galax som kan hysa liv.

Tillbaka
Topp