Kommer #MeToo att bli ...

Kommer #MeToo att bli en stor sak även i Thailand

• Ja, thailändskorna känner att de äntligen kan berätta om hur förtryckta de är.

Röster: 1 5.6%
  • Nej, ingen som har hört talas om något patriarkalt förtryck

Röster: 5 27.8%
  • Nej, det här är en etablerad karriärväg i Thailand

Röster: 7 38.9%
  • Nej, vill man inte så har man vett på att säga nej

Röster: 5 27.8%

• Totala väljare
    18

Blir intressant att se när det blir ett uppvaknande på meetoo.
Kanske när det börjar gå upp för folk att man kan faktiskt bli åtalad för ärekränkning, inkomstbortfall m m m m.
Kanske Martin Timells fall blir den första.
Hur höga blir skadestånd för tv samt hur vänder sig bilden när även hans åsikt blir klar. Jag vet ju inte hur han är men hallå komma med en anklagelse för fall för tio år sedan.
Hoppas det händer något för det som händer, dom här rättegångarna på internet och dömandet av personer som inte ens fått uttala sig.
Normalt finns det väl en tidsgräns "preskiberingstid" för hur lång tid efter man kan väcka åtal :confused:

... komma med en anklagelse för fall för tio år sedan.

De flesta av dessa anklagelser är preskriberade nu, så några juridiska processer lär det inte bli tal om. Kanske en del av dessa uthängda kan försöka sig på att kräva skadestånd i sin tur?

Att vissa branscher är fulla av "klättermusar" har väl varit känt länge och jag undrar om dessa damer verkligen har några större sympatier utanför sina egna kretsar och på tidningsredaktionerna.

I den gamla romerska hierarkin rankades skådespelare och pr*stituerade likvärdigt. ;)

Kanske när det börjar gå upp för folk att man kan faktiskt bli åtalad för ärekränkning, inkomstbortfall m m m m.
Hur höga blir skadestånd för tv samt hur vänder sig bilden när även hans åsikt blir klar. Jag vet ju inte hur han är men hallå komma med en anklagelse för fall för tio år sedan.
Hoppas det händer något för det som händer, dom här rättegångarna på internet och dömandet av personer som inte ens fått uttala sig.

Betvivlar att Martin Timell skulle få något skadestånd eller att någon skulle bli fälld för förtal om han blir frikänd. Förtal och falsk tillvitelse är väl det han kan anmäla för och vid falsk tillvitelse krävs uppsåt som skall bevisas vilket i princip aldrig händer i Sverige. Kanske kan han få ut lite pengar från TV4 men jag gissar på att TV4 hellre drar det så långt som möjligt i rätten i så fall för att behålla sin image bland metoo anhängare och slippa att själva hängas ut i media.

Martin Timell och Kronér lär väl klara sig rent ekonomiskt oavsett om de är oskyldiga eller inte men det finns ganska många låg och medelklassmänniskor som hade riskerat att gå under vid ett sånt här drev som kostar dem deras försörjning. Sen är det givetvis hemsk hur mycket deras familjer förväntas tåla innan det ens har skett en utredning eller varit uppe i rättegång.

Det var några fall när jag var ung och gick i skolan och gymnasiet där falska anmälningar kom in i syfte att tjäna pengar eller få sympati (anledningen till att jag är säker på att dessa var falska är att de tilltalade gick fria och i ett par fall erkändes det dessutom att det var lögn). Tyvärr får detta ganska allvarliga konsekvenser för de tjejer och även killar som blir våldtagna då omgivningen misstror dem, en del vågar inte anmäla "för ingen blir dömd" osv.

Betvivlar att Martin Timell skulle få något skadestånd eller att någon skulle bli fälld för förtal om han blir frikänd. Förtal och falsk tillvitelse är väl det han kan anmäla för och vid falsk tillvitelse krävs uppsåt som skall bevisas vilket i princip aldrig händer i Sverige. Kanske kan han få ut lite pengar från TV4 men jag gissar på att TV4 hellre drar det så långt som möjligt i rätten i så fall för att behålla sin image bland metoo anhängare och slippa att själva hängas ut i media.

Martin Timell och Kronér lär väl klara sig rent ekonomiskt oavsett om de är oskyldiga eller inte men det finns ganska många låg och medelklassmänniskor som hade riskerat att gå under vid ett sånt här drev som kostar dem deras försörjning. Sen är det givetvis hemsk hur mycket deras familjer förväntas tåla innan det ens har skett en utredning eller varit uppe i rättegång.

Det var några fall när jag var ung och gick i skolan och gymnasiet där falska anmälningar kom in i syfte att tjäna pengar eller få sympati (anledningen till att jag är säker på att dessa var falska är att de tilltalade gick fria och i ett par fall erkändes det dessutom att det var lögn). Tyvärr får detta ganska allvarliga konsekvenser för de tjejer och även killar som blir våldtagna då omgivningen misstror dem, en del vågar inte anmäla "för ingen blir dömd" osv.

Jag gissar att han kommer att få rätt mycket. Hela karriären förstörd och om, jag säger om, det inte kan bevisas som anklagas så blir det sexsiffrigt antingen med tyst överenskommelse eller om han känner sig tillräckligt stark så offentligt.
Den som lever får se men jag för min del är helt övertygad att rättssamhället måste vakna förr eller senare och då blir det bakut.
Det går åt fanders om man kan genomföra rättegångar utan deltagande av den anklagade och döma ut dom så dom förlorar sitt arbete och karriär utan att ett enda bevis har förts fram.
Detta har inget att göra med att 90 % av männen är svin, och speciellt dom vita :rolleyes: :cool::police:

Jag gissar att han kommer att få rätt mycket. Hela karriären förstörd och om, jag säger om, det inte kan bevisas som anklagas så blir det sexsiffrigt antingen med tyst överenskommelse eller om han känner sig tillräckligt stark så offentligt.
Den som lever får se men jag för min del är helt övertygad att rättssamhället måste vakna förr eller senare och då blir det bakut.
Det går åt fanders om man kan genomföra rättegångar utan deltagande av den anklagade och döma ut dom så dom förlorar sitt arbete och karriär utan att ett enda bevis har förts fram.
Detta har inget att göra med att 90 % av männen är svin, och speciellt dom vita :rolleyes: :cool::police:
Nu har han ju medgett att han betett sig illa åt och inte förstått att han gått över gränser.
Själv tror jag Timell är den siste som vill ta detta till en juridisk process. TV4 har nog torrt på fötterna ang. skadestånd men är nog att räkna som medskyldiga om dom känt till detta i många år.
Det kanske finns teknisk bevisning av tafsningar och ofredanden i form inspelningar under åren? Sånt som klippts bort etc.

Frågan är ju också om de kvinnor som anser sig utsatta kommer att starta något?

Både Timell och TV4 måste väl anses att ha förlorat stora framtida intäkter på att lägga ner en av deras största succéer inkomstmässigt. Så vem som skadat vem är nog inte lätt att bedöma.

Nu har han ju medgett att han betett sig illa åt och inte förstått att han gått över gränser.
Själv tror jag Timell är den siste som vill ta detta till en juridisk process. TV4 har nog torrt på fötterna ang. skadestånd men är nog att räkna som medskyldiga om dom känt till detta i många år.
Det kanske finns teknisk bevisning av tafsningar och ofredanden i form inspelningar under åren? Sånt som klippts bort etc.

Frågan är ju också om de kvinnor som anser sig utsatta kommer att starta något?

Både Timell och TV4 måste väl anses att ha förlorat stora framtida intäkter på att lägga ner en av deras största succéer inkomstmässigt. Så vem som skadat vem är nog inte lätt att bedöma.
Läste att Timells har inte erkänt något och hans försvarsadvokat säger det samma. Det man läser i tidningen är ingen bevis.
Ha ha låter som jag försvarar Timell, har aldrig gillat han, lite dryg enligt mitt sett o se, men det hindrar inte att han skall få rättvis rättegång.
Nu har det redan fallit ett dom via internet, folkets domstol, som precis som ifallet Anders Borg och även där vet egentligen ingen vad som har hänt eller?
Detta säger jag är skrämmande utveckling.

Läste att Timells har inte erkänt något och hans försvarsadvokat säger det samma. Det man läser i tidningen är ingen bevis.
Ha ha låter som jag försvarar Timell, har aldrig gillat han, lite dryg enligt mitt sett o se, men det hindrar inte att han skall få rättvis rättegång.
Nu har det redan fallit ett dom via internet, folkets domstol, som precis som ifallet Anders Borg och även där vet egentligen ingen vad som har hänt eller?
Detta säger jag är skrämmande utveckling.
Visst men är det så vanligt att det blir rättegångar när en part avslutar ett kontrakt eller när någon får sparken omgående. Detta är väl väldigt vanligt bland toppen inom näringslivet och inom kändis-sfären.
Oftast är det glömt på några dagar.
Detta är bara början vad internet kan ställa till med, lite rykten, lite fake news och det avgör ett presidentval i USA.
Lite andra fake news och en aktie eller en valuta får fritt fall.
Men samtidigt ska erkännas att internet kan ha positiv slagkraft för de svaga och utsatta som upptäcker att dom inte är ensamma och därmed vågar ge sig till tals.

Är man en väldigt känd och offentlig person så ska man vara försiktig vad man gör i fyllan. Alla bär numera en smartphone med kamera och videofunktion och är ständigt uppkopplade.

Nu kom sex in igen, sexsiffrigt, skadestånd, falsk tillvitelse, gissar att han kommer att få rätt mycket, själv gissar jag inte, förmodar att det finns avtal mellan parterna, vad som står i detta avtal är knappast känt för någon på detta forum, alltså spekulationer som även media använder sig av i ett enda syfte, intäkter, kanske det finns i avtalet klausuler som även reglerar händelser som dessa anklagelser, inte vet jag...

Enligt Svensk media finns det snart ingen kvinnlig yrkesgrupp som går säker för barbariska Svenska män som trakasserar och tafsar.Man kan inte titta på i en Svensk media utan att tycka synd om Svenska kvinnor.Kanske får vi nu se en emigrations ökning av svenska kvinnor?

Enligt Svensk media finns det snart ingen kvinnlig yrkesgrupp som går säker för barbariska Svenska män som trakasserar och tafsar.Man kan inte titta på i en Svensk media utan att tycka synd om Svenska kvinnor.Kanske får vi nu se en emigrations ökning av svenska kvinnor?
Men i verkligheten är det ju tvärtom ....

Borde kanske inte ge mig in i denna diskussion, för har bara hört talas om MeToo i ögonvrån. För mig känns det som neurotiska varelser likt eländet Black Matters. Människor som inte vågar ta ansvar för eget handlande o skyller allt på allt annat, offerkofta och ett jäkla snyftande istället för att hålla huvudet högt och sträva efter framgångar och stolthet. Men nää, det verkar bättre/lättare att likt tokvänstern/högern att bygga sin relation med andra människor med hat och våld. För det vinner man juh respekt med:rolleyes::oops:.

Jag älskar livet och ler ofta mot främmande människor oavsett kön, hudfärg eller härkomst, för det spelar liksom ingen roll. Här i Thailand blir jag bemött med ett leende tbx. I Sverige så finns säkert kommentarer på social media -En äcklig gubbe stötte på mig idag.
Kära gumman, skulle inte vilja ta i dig med tång, så hoppa ner från dina höga hästar om att du är så jäkla attraktiv, din mentalitet är så jäkla avtändande.

Men det är jag det;)

EDIT:
Om jag tror vad MeToo är, så kommer det aldrig att få fotfäste i Thailand. Kvinnorna här är kvinnor, och stolta över det med all rätt.
Ett citat från Eric S Gray

“Whatever you give a woman, she will make greater. If you give her sperm, she'll give you a baby.. If you give her a house, she'll give you a home. If you give her groceries, she'll give you a meal. If you give her a smile, she'll give you her heart. She multiplies and enlarges what is given to her. So, if you give her any crap, be ready to receive a ton of shit!”

Senast redigerad av en moderator:
Det finns ju ett bra syfte med kampanjen. Men har ju i vissa fall används för andra syften.

Samma sak med jämställdhet som verkade bli enkelriktad. Bara kvinnor skulle ha mer, inte män i kvinnoyrken som tjänade sämre.

Inte likt vänstermänniskor , det ÄR Vänstermänniskor , hur många normalt tänkande tror du dig hitta inom SVT eller inom skådespelar skrået .. Riktiga idioter enligt min mening , och det är dessa som nu utför den sista dödsstöten för detta land , Omvärlden häpnar :)

Det finns trots allt ett rätt stort underhållningsvärde i att se en del av etablissemanget löpa gatlopp. Nu är det väl en del missnöjda kvinnor - de som inte fick stipendier - som ser sin chans att ge igen. Nu var det Jean Claude Arnault tur och ryktet går om att det snart skall vara Claes Elvsbergs tur :rolleyes:

------------------

Idag berättar arton kulturkvinnor i DN om hur en KULTURMAN svinat och betett sig. Också jag har erfarenhet av denne man. Jag har, som i princip alla andra i den svenska kulturvärlden, framträtt på Forum flera gånger. Särskilt minnesvärd är den gången jag läste ur Marcel Prousts mastodontverk till ackompanjemang av Staffan Scheja. I publiken satt f ö min dåvarande älskare, Oisin Cantwell. Ja, jag vet. Världen är bisarr. Jean Claude har hur som helst alltid uppträtt korrekt i relation till mig. Vi har ätit middag flera gånger, jag har varit på hans suitefester... och naturligtvis noterat de unga kvinnorna som han omger sig med. Har f ö också noterat att de av mina väninnor som låg med honom fick fina priser och stipendier från akademin. JC är en kladdare - men allt är inte svart och vitt. Heberlein Ann

Hej

Håller med, enligt mig har detta stora likheter med forna tiders häxprocesser, där av andra utpekade häxor brändes levande på bål, trodde aldrig att jag skulle få uppleva något som det här under min livstid, trodde i min enfald att vi hade lämnat medeltiden bakom oss.
Men med facit i hand borde man väl ha vetat bättre, människan lär sig aldrig av tidigare misstag.

Mvh isan lover

Hej

Håller med, enligt mig har detta stora likheter med forna tiders häxprocesser, där av andra utpekade häxor brändes levande på bål, trodde aldrig att jag skulle få uppleva något som det här under min livstid, trodde i min enfald att vi hade lämnat medeltiden bakom oss.
Men med facit i hand borde man väl ha vetat bättre, människan lär sig aldrig av tidigare misstag.

Mvh isan lover
Du har ett PM

Hej

Mvh isan lover
Männen lär sig inte, vad får man ut av att ta nån på brösten, stoppa handen i trosan man kan ju inte
tro att hon hänger med hem för det, Nä sätt dit dom gubbar som tror att dom är och har nån chef
egenskap, Sätt dit dumskallarna

Männen lär sig inte, vad får man ut av att ta nån på brösten, stoppa handen i trosan man kan ju inte
tro att hon hänger med hem för det, Nä sätt dit dom gubbar som tror att dom är och har nån chef
egenskap, Sätt dit dumskallarna

Hej

Självklart ska övergrepp anmälas och utredas, men då av polis och åklagare, inte av någon mobb i media.
Det jag vänder mig emot är att man oemotsagd tillåts peka ut och anklaga personer för ofta väldigt gamla händelser offentligt trots att ingen vet om uppgifterna stämmer, detta kan få allvarliga följder för helt oskyldiga människor.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp