Kommer #MeToo att bli ...

Kommer #MeToo att bli en stor sak även i Thailand

• Ja, thailändskorna känner att de äntligen kan berätta om hur förtryckta de är.

Röster: 1 5.6%
  • Nej, ingen som har hört talas om något patriarkalt förtryck

Röster: 5 27.8%
  • Nej, det här är en etablerad karriärväg i Thailand

Röster: 7 38.9%
  • Nej, vill man inte så har man vett på att säga nej

Röster: 5 27.8%

• Totala väljare
    18

Hej

Självklart ska övergrepp anmälas och utredas, men då av polis och åklagare, inte av någon mobb i media.
Det jag vänder mig emot är att man oemotsagd tillåts peka ut och anklaga personer för ofta väldigt gamla händelser offentligt trots att ingen vet om uppgifterna stämmer, detta kan få allvarliga följder för helt oskyldiga människor.

Mvh isan lover

Det är en hel del kändisar och annat som utan fällande dom eller avslutad utredning helt plötsligt förlorar sina tjänster/uppdrag/inbjudan till Nobelmiddag och annat när jag bläddrar igenom tidningarna.

Nu är säkert en hel del av dem svin och långt ifrån oskyldiga men att kunna ta människors jobb, karriär och annat utan något mer än en blotta anklagelsen bådar rätt så illa inför framtiden.

Vad händer när någon vill bli av med en politiker? Anklaga för något som hände för 20 år sedan! Tröttnat på en programledare? Anklaga... Chefen gav dig inte ledigt... Du fick inte en högre tjänst du hade sökt...

Det kan bli en ganska dyster framtid om detta blir ett verktyg för att orsaka skada utan bevis. När människor och media tar lagen i sina egna händer slutar det sällan väl.

Personligen ser jag gärna att fler skyldiga döms vilket jag tror att de allra flesta gör, gärna till kännbara straff. Men det måste finnas en rättssäkerhet i landet.

Förlorar man sitt jobb på rykten i media skulle jag kämpa hårt för min heder och för att få jobbet tillbaka,
men finns det mer under ytan som jag inte vill ska komma fram skulle jag bita i det sura äpplet, ta smällen och hoppas det glöms bort snart.

Det är en hel del kändisar och annat som utan fällande dom eller avslutad utredning helt plötsligt förlorar sina tjänster/uppdrag/inbjudan till Nobelmiddag och annat när jag bläddrar igenom tidningarna.

Nu är säkert en hel del av dem svin och långt ifrån oskyldiga men att kunna ta människors jobb, karriär och annat utan något mer än en blotta anklagelsen bådar rätt så illa inför framtiden.

Vad händer när någon vill bli av med en politiker? Anklaga för något som hände för 20 år sedan! Tröttnat på en programledare? Anklaga... Chefen gav dig inte ledigt... Du fick inte en högre tjänst du hade sökt...

Det kan bli en ganska dyster framtid om detta blir ett verktyg för att orsaka skada utan bevis. När människor och media tar lagen i sina egna händer slutar det sällan väl.

Personligen ser jag gärna att fler skyldiga döms vilket jag tror att de allra flesta gör, gärna till kännbara straff. Men det måste finnas en rättssäkerhet i landet.

Hej

Tror precis som du att många kan vara skyldiga eller delvis skyldiga till det dom utpekas för, problemet är väl bara som du säger att dom straffas på olika sätt utan att dessa anklagelser har utretts av polis och brottet fastställts i domstol.

Mvh isan lover

Förlorar man sitt jobb på rykten i media skulle jag kämpa hårt för min heder och för att få jobbet tillbaka,
men finns det mer under ytan som jag inte vill ska komma fram skulle jag bita i det sura äpplet, ta smällen och hoppas det glöms bort snart.

Hur bevisar du din oskuld i en ord mot ord situation? Kan du bevisa att du INTE gjorde något för säg 15 år sedan? Bevisa att du aldrig kollat på en film med Bruce Willis som skådespelare, det lär vara svårt precis som det är svårt att bevisa att man aldrig gjort något.

Nu bygger rättssamhället på att just staten har bevisbördan för att få till en fällande dom. Massmedia borde ha krav om bevis för att publicera saker men kommer undan med att det kan ligga i allmänhetens intresse.

Är du inte kollektivanställd på Volvo eller något så är det rätt svårt att behålla ett jobb som arbetsgivaren vill avlägsna dig ifrån. Även en kollektivanställd går att köpa ut eller skapa en arbetsmiljö där personen säger upp sig på eget bevåg, sen ska du hitta ny försörjning. Hur många här hade t. ex. chansat på att anställa någon som var misstänkt för våldtäkt? Jag hade sagt nej omedelbart då problemen som kan uppstå aldrig uppväger vad personen kunde ha tillfört. Även Göteborg som är Sveriges näst största stad är rätt så liten och rykten sprider sig oerhört snabbt, inom yrkesgruppen ännu snabbare.

Sen är det självklart att man hade kämpat Kurant. Men det är nog inte direkt lätt att behöva övertyga alla människor om din oskuld, sen även om du får behålla jobbet så beroende på hur stor arbetsplatsen är så blir det nog ganska stelt och jobbigt att arbeta kvar om du hängts ut i media.

Hej

Tror precis som du att många kan vara skyldiga eller delvis skyldiga till det dom utpekas för, problemet är väl bara som du säger att dom straffas på olika sätt utan att dessa anklagelser har utretts av polis och brottet fastställts i domstol.

Mvh isan lover
Vad gäller anställningar, avskedanden och liknande utreds detta inte av polis eller fastställs av vanliga domstolar.
Arbetsmarknadens parter har egna organ för detta med en egen domstol.
Grunden till avskedanden och dess giltighet står oftast i anställningsavtalet, ett företags policy mm.
Många gånger är reglerna unika för just det företaget och för en viss befattning. För en anställd VD räcker det med att styrelsen eller ägare har tappat förtroende så är det giltigt skäl till avsked.
För en anställd på lagret räcker inte en sån orsak alls. Inte ens en stöld eller ogiltig frånvaro räcker för avsked om det inte uttryckligen finns skrivet i ett anställningsbevis.
En rattfylleridom kan var skäl till avsked i ett bussföretag men inte i ett sågverk.

Det är väl så med alla nya medier att vi får lära oss hantera dem. Facebook är ju en relativt ny företeelse och seriösa tidningar har rätt strikta etiska regelverk.

Det är ju inte så att en enskild person kan åstadkomma ett drev, det krävs ett antal personer för det. Jag tror att det är mycket sällsynt att någon oskyldig blir uthängd, det skulle i så fall vara en konspiration.

Hej

Sen verkar det ju dessutom som om gränsen för övergrepp har sänkts rejält, nu behöver det tydligen inte längre vara så mycket, det räcker tydligen med en klapp i baken eller en plumpig komplimang.

Man kan ju börja undra hur människor av olika kön ska kunna träffas, bilda par och föröka sig när dom numera knappt kan tala eller röra vid varandra utan att riskera att hängas ut som skitstövlar som utnyttjar situationen och begår övergrepp.

Mvh isan lover

Hej

Sen verkar det ju dessutom som om gränsen för övergrepp har sänkts rejält, nu behöver det tydligen inte längre vara så mycket, det räcker tydligen med en klapp i baken eller en plumpig komplimang.

Man kan ju börja undra hur människor av olika kön ska kunna träffas, bilda par och föröka sig när dom numera knappt kan tala eller röra vid varandra utan att riskera att hängas ut som skitstövlar som utnyttjar situationen och begår övergrepp.

Mvh isan lover
Det stämmer, normerna ändras hela tiden, det som tillåtet förr är det inte idag.
Aga är väl det kanske enklaste exemplet, det var tillåtet förr som uppfostring, men nu räknas det som misshandel även om det är ditt eget barn.
Våldtäkter sker ju numera inom hemmets väggar mellan gifta. Sånt blev ingen åtalad då jag var ung.

Idag är ofta inte gärningen i sig själv som är det viktigaste utan hur stor skada ett företag PR mässigt kan drabbas av.
Händelser som skett lång tid tillbaka och är välkänt i ett företag säger väl mer om företagskulturen där än vad brotten i sig är.
I sådana lägen brukar många chefer få gå utan ”rättegång” för att offras som syndabock.

Skulle vår statsminister ertappas med en betald flicka så fick han avgå omgående, skulle Kalle på lagret ertappas med samma flicka, skulle han få klappar på axeln och hurrarop på jobbet. Kanske till och med löneförhöjning för iniativförmåga och driftighet

Hej

Mvh isan lover

Nu tror jag inte att en klapp i baken är straffbart men hur hade du själv reagerat om en man gav dig en klapp i baken eller sa att du hade en sexig häck? Smickrad? Jag tror att det beror på vem som säger det.

Jag tycker inte att gränsen är så svår och visst känner man mär det finns samtycke! Det stora problemet är väl att en del kvinnor inte törs säga nej till personer de är beroende av och det vill man väl bryta nu genom att tala om vilka handlingar och kommentarer som kräver samtycke!

Börjar likna personangrepp från dig igen nu Lyco, men nu har jag ju med hjälp av ditt foto konstaterat att du inte ser så bright ut , så jag förlåter dig:),, och ja , jag har en vikt för skallen , eller rättare sagt för nackmusklerna ,, du vet muskler , det är dem som "skulle" hålla upp ditt huvud så att allt inte blev ett arsele , lägg märke till att att jag skrev "skulle"

Phonta lite ironi och kul får man väl ha, jag har ju en smilies, vet nog att du är en skärpt kille.;):)

Nu tror jag inte att en klapp i baken är straffbart men hur hade du själv reagerat om en man gav dig en klapp i baken eller sa att du hade en sexig häck? Smickrad? Jag tror att det beror på vem som säger det.

Jag tycker inte att gränsen är så svår och visst känner man mär det finns samtycke! Det stora problemet är väl att en del kvinnor inte törs säga nej till personer de är beroende av och det vill man väl bryta nu genom att tala om vilka handlingar och kommentarer som kräver samtycke!

Hej

Förstår vad du menar men vad hindrar en besviken, avundsjuk eller helt enkelt någon som på senare tid har blivit en kvinnlig ovän pekar ut en man för allt möjligt?
Hur ska man värja sig och bevisa sin oskuld när ord står mot ord, kanske för något som skulle ha inträffat för 15-20 år sedan?
Inser att problem finns men ogillar och ser risker med hur dom försöker lösa problemen.

Mvh isan lover

Blir nog det , tyvärr sågår jag inte ner , trots att jag inte äter fel ... märkligt , men tröjan spänner mer över axel samt bröstpartiet , kanske all inclinepress:)
Tips @Phonta köp en storlek större om det stramar för mycket;):D:p

Själv har jag 2 garderober;) off season och on season:Dblir tyvärr så när man nu mer är periodare med träning och kost intag:rolleyes:

Löjligt.
Jag har blivit greppad på paketet och fått klappar i rumpan av i mitt tycke fula kärringar. Ska jag anmäla dem då?
Säger inte att det är fritt fram att klappa i rumpan men tål man inte en klapp i rumpan på en firmafest eller på krogen så ska man stanna hemma.
Upprepade händelser blir ju till slut trackaseri men nog fn gnälls det ofta för ingenting, speciellt bland svenskor.

Har hänt mig två ggr ,en ggr under 70 talet , blev en blåklocka för hans del ,samt en anmälan om misshandel för min del ,men inget åtal mot mig då han tafsade, och detta var under den tiden det fanns en rättvisa i landet , andra ggr på en privat större fest 80 talet ,, då small det också ,, hot om anmälan ,men sade bara att ,du ses vi i rätten ,, så av det blev det intet , men om en kvinna tafsar lite så blir jag bara glad , om hon är en puma förstås :)

Så det är vad som händer när/om en man tafsar på mig Mackes ,, inget snyftande i Mee Too:D

Tillbaka
Topp