Här hemma i LOC, så finns varken mina föräldrar i livet och mina syskon har jag väldigt lite kontakt med när jag är här och jobbar..
Men vad är"lämpligt avstånd från thaifamilj?", när jag är där, så har jag bror, svärmor, fru och min dotter närmast in på knuten, fruns"uppväxt fam.(riktiga mamma lämna iväg henne till pappas släktingar)"finns i Ban Bueng, ca 10km från där vi bor nu och det känns som ett lagom avstånd.
Men den bilden kommer att ändras med det nya husbygget, som planeras att starta efter årskiftet, då kommer fruns"riktiga"mamma, min svärmor att stanna i brors hus, enl. henne själv, vilket jag känner är bra lösning för fruns bror, han är ju sådan där bortskämd man som knappt kan ta vara på sig själv och då är det bra att"mamma"stannar där.
Men vi flyttar inte så långt ifrån, det nuvarande huset, samma område, men 3 soi:er bort, så det blir ett lagomt avstånd för(svärmor)mamma och komma att besöka sitt lilla barnbarn, som nu är 7 månader.
När det gäller mig själv så har jag inte något emot att ha släktingar, nära in på husknuten, det är nästa lite roligt att se de thailändska familjebanden är så starka jämfört med hur det ser ut i LOC, men jag klankar inte ner på eran svenska familj har löst släkting relationer.
Min känsla för släktingar, kommer nog ifrån farmor, farfar och mormor, morfar och den älskvärda attityd de lämnade kvar i mitt unga liv, så för mig är det inget bekymmer i fall, någon skulle behöva ett tillfälligt tak över huvudet.
Så vad är ett lämpligt avstånd från thaifamiljen, det är nog något som är väldigt individuellt från person till person, familj till familj, där alla har sin"perfekta"lösning, det kan vara i huset eller 100km ifrån huset..