Lämpligt avstånd från thaifamilj?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Caveman™ " sa:
Svärmor är tyvärr borta sedan några år...men vi har svärfar kvar :)
Gumman har 2st bröder som bor i byn och de umgås vi en hel del med, men tyvärr så är de bägge helnykterister :-[
Det är tur att svärfar inte spottar i glaset, för annars fick man sitta själv på altanen och titta på solnedgången med en kall pilsner ;D

Jag får allt sitta ensam och avnjuta mina Chang. Svärfar dricker inte en droppe och sen frugans bror omkom tragiskt i fjol får det bli så. Men samtidigt blir det ett mer hälsosamt liv därnere, inget ont som inte har något gott med sig. ;)

Det är nog väldigt olika från fall till fall. Tycker Legolas hade väldigt bra synpunkter i första inlägget. Vårat hus är också ett falanghus. Dvs. det är inte för övriga släkten att bara knalla in och förse sig med varorna från kylen eller bära över tallrikar hur som helst.

Förut bodde vi i svärmorshus när vi var i thailand. Vi hade byggt det men det var ändå svärmors hus. Vi såg ju hennes problem, övriga släktingar kom och hämtade bestick, mat, ja det mesta. Sedan gick hon runt och hämtade tillbaka när det var slut på skedar, knivar etc. När svärmor dog byggde vi ett eget hus på den tomtmark som vi sedan länge var överens om med övriga att vi skulle ha när svärmor dog. Testamentet var redan skrivet och klart.

Inom 400m har 5 av 6 syskon sina hus. Den 6'e bor i vårt hus och tar hand om det när vi inte är där. Han är 58årig särbo, pga att fästmöns pappa inte accepterar att de bor tillsammans. Pappan är över 80år och en riktig krutgubbe, han bor ca 20 mil bort så de bor oftast hemma hos henne, fast inte officiellt. Han ska snart bygga ett eget hus på sin egen mark när han blir pensionär. Han håller just nu på att planera och fylla upp marken, så den får sätta sig innan bygget.

Vi visste ju vad vi gav oss in i när vi byggde huset och jag trivs utmärkt ute på vichan. Nu är jag ju så skaffad att jag trivs alldeles utmärkt i thailändarnas sällskap och deras mat och traditioner. Visst är det en del saker jag inte tycker om, men det gör jag inget stort väsen av. Jag brukar säga vad jag tycker med glimten i ögat och sedan är det bra med det.

Det är alltid svårt att ge råd till andra, alla trivs ju inte under samma förutsättningar. En förutsättning för att bo som jag gör ute på vichan är att man trivs med thailändska traditioner, försöker lära sig språket, man behöver nog en hel del att syselsätta sig med så att man trivs. Nu bor jag inte där nere, men planerar att flytta dit när jag får pension. Jag vet att jag kommer att trivas, men är ändå osäker vad som blir bästa lösningen. Det brukar pendla mellan heltid i LOS och vinter i LOS och sommar i Sverige. Jag tänker hur som helst inte bränna några broar.

Här hemma i LOC, så finns varken mina föräldrar i livet och mina syskon har jag väldigt lite kontakt med när jag är här och jobbar..

Men vad är"lämpligt avstånd från thaifamilj?", när jag är där, så har jag bror, svärmor, fru och min dotter närmast in på knuten, fruns"uppväxt fam.(riktiga mamma lämna iväg henne till pappas släktingar)"finns i Ban Bueng, ca 10km från där vi bor nu och det känns som ett lagom avstånd.
Men den bilden kommer att ändras med det nya husbygget, som planeras att starta efter årskiftet, då kommer fruns"riktiga"mamma, min svärmor att stanna i brors hus, enl. henne själv, vilket jag känner är bra lösning för fruns bror, han är ju sådan där bortskämd man som knappt kan ta vara på sig själv och då är det bra att"mamma"stannar där.
Men vi flyttar inte så långt ifrån, det nuvarande huset, samma område, men 3 soi:er bort, så det blir ett lagomt avstånd för(svärmor)mamma och komma att besöka sitt lilla barnbarn, som nu är 7 månader.
När det gäller mig själv så har jag inte något emot att ha släktingar, nära in på husknuten, det är nästa lite roligt att se de thailändska familjebanden är så starka jämfört med hur det ser ut i LOC, men jag klankar inte ner på eran svenska familj har löst släkting relationer.
Min känsla för släktingar, kommer nog ifrån farmor, farfar och mormor, morfar och den älskvärda attityd de lämnade kvar i mitt unga liv, så för mig är det inget bekymmer i fall, någon skulle behöva ett tillfälligt tak över huvudet.
Så vad är ett lämpligt avstånd från thaifamiljen, det är nog något som är väldigt individuellt från person till person, familj till familj, där alla har sin"perfekta"lösning, det kan vara i huset eller 100km ifrån huset..

Bra skrivet där, Jo-Be. Mina svärföräldrar bor ju i vårt hus och jag har inga problem alls med det. Det är ju tvärtom bra att huset får tillsyn mm under de långa perioder som vi befinner oss i LOC. Samt att dom är bra och lätta att umgås med. :thumbsup:

Har heller inga problem me mina svär föräldrar för dom bor nära oss men inte hos oss :wai:

RIMG0876.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp