låser ni resväskan?

Tycker detta med tejp är en bra idé gärna med någon reklam på så den blir personlig. Skulle de öppna väska ser man det direkt. Men man skall nog passa sig för att bära värde saker annat än kort mär man är ute på resande fot skulle någon hitta dig är det enklare att slå ihjäl dig och ta värde sakerna. Det är inte sällan man hör att de som var först på plats stulit och en död åberopar inget.

Lås är värdelöst. Juh bättre lås, juh mer förstörs väskan. För vill ngn in (auktoriserad eller ej) så kommer hen in på ett sätt eller annat.
Jag använder numrerade speditörsplomber från DHL, DSV, Coop och andra som jag samlat på mig. Lätt att öppna men kan inte ersättas/återställas. Stripes använder jag på facken där jag inte har ngt av betydelse. Finns en annan fördel med massa "plomber" och färgade stripes. Det är att det är superenkelt att känna igen sin väska på bandet hahaha.

En gång för många år sedan hittade jag en gammal polsk tullplomb (från den goda tiden) av bly och plomberade väskan. Den måste ha väckt många skratt om ngn tullare fått syn på den.
Svenska tullplomber var väldigt svåra att få tag på. Hade som en lite bisarr hobby att samla på oanvända plomber.

För att summera. Lätt att öppna men omöjligt att stänga efter sig obemärkt.

Buntband is da shit. Sätter även fast ett extra ifall de skulle vilja "låsa igen". Gör jag det alltid ? Nej bara när jag känner mig extra nojjig.

Låser aldrig just för det som nämnts ovan redan. Jag lägger inget värdefullt i resväskan har allt de i handbagaget. Däremot har jag ibland funderat om man ska börja plasta in väskan i plastfolie. För det jag egentligen oroar mig över är att nån ska lägga något i väskan som inte är mitt (Det är folk från flygplatserna i olika led som gör sådant som hanterar eller kommer i kontakt med bagaget) så man är inte säker nånstans. Det är också därför man ser folk med inplastade resväskor jag fattade aldrig varför innan, trodde dom inte ville repa den eller något, tyckte alltid det såg så fjantigt ut. Men det är alltså för att kunna bevisa att nån öppnat väskan mellan destinationerna om det skulle dyka upp något olämpligt i den som du själv inte packat med. (För snor du in hela fanskapet i tajt plastfolie måste dom skära upp plasten nånstans för att kunna öppna väskan och det kommer synas hur dom än gör det)

Man kan plasta in väskan igen utan att det syns, sträckfilm är billigt.

Satt på min väska en gång när flög Bangkok - Stockholm

IMG_20171130_054522.jpg

hahaha..., nä tittar för mycket på YouTube:D:D, så har inget av värde i väskan, vill de ta mina kalsonger får de göra det, allt viktigt och av värde har jag på mig!
Japp allt viktigt har man i kabinväskan och på sig.
Man får ta med i beräkningen att en väska kan försvinna.
Oftast hamnar de på fel ställe bara och man får vänta några dar.

Tillbaka
Topp