Löner på landsbygden

Yngern

Medlem
Har nån ngn koll på vad folk tjänar, mer el mindre okvalificerat jobb typ farming eller enklare bygg etc? Mer kvalificerat bygg/mek? Ifall vi måste anlita några gubbs... Inte ta in ett företag. Tantens uppfattningar känns ju lite daterade, tänkte få lite mer input bara. Vill inte framstå som värsta snåljåpen men inte heller sabba för övriga i byn genom att betala allt för mycket. Fick jag schysta thaipriser direkt skulle det inte kännas bra att ha försökt pruta...:(

Vi har just avslutat ett bygge på landsbygden, jag byggde själv med folk från byn. 300 bath per dag för okvalificerat folk, 200 för tjejerna som hjälpte dom (blanda cement och så), 350 för kvalificerade gubbar och 400 för hantverkare med specialkunskaper. Plus mat och ett järn på kvällen. Ungefär så ser det nog ut på landsbygden. Jag sparade 144 000 på eget arbete, räknat på 350 bath per dag. 400 är jag inte värd.

Ja så ser det ut för det mesta om man själv är bygg herre, har man en ritning och anlitar någon som skall ansvara inför dig kan man nog räkna typ 2,200 2m för arbetet i sin helhet, då får han avlöna sina arbetare och du kan ha koll på arbetets gång. Du ihandlar allt själv som du bygger med ofta får du det hemkört fritt men det som är viktigast är ha kunna ha en komunikation med arbetsledaren samt att ofta vara på plats.

Vi har alltid gått efter arbetsuppgift när vi betalar löner för husbygget, inte kön. Jag ser inte varför kvinnor ska tjäna mindre bara för att de är kvinnor, känns lite unket.
I början blev det förvånade miner när lönerna betalades ut. Men iom att ingen fick mindre (kvinnornas lön höjdes), accepterades det.
När det gäller summor ger vi 350 baht/dag till vanliga knegare, de med specialkunskaper får mer. Detta är i Buriramtrakten.

Tillbaka
Topp