Luftkvalitet, AQI och PM2,5

Fick denna av frugan

A3852A51-8E38-43C5-BA37-B09F810F3451.webp

Hej

Var på ett föredrag en gång och där sa man att gränsen för storleken på en stad går ungefär vid 1.5 miljoner människor om man ska kunna ta hand om allt avfall effektivt, tillhandahålla rent vatten, ha ren luft, lösa transportproblemen och logistiken fullt ut utan påverkan på miljön.

Själv tror jag att det ligger något i detta, jag har aldrig besökt någon 10 miloners stad utan problem med det mesta som man tog upp på detta föredrag, senast igår såg jag ett program om Jakarta som sjunker upptill 25 cm per år på vissa platser, enligt programmet så är staden stor och tung samtidigt som alla dessa människor konsumerar grundvattnet fortare än det hinner fyllas på, detta får till effekt att staden sjunker.

Förutom att byggnader spricker och förstörs när dom sjunker ned så hamnar staden så lågt att den med stigande världshav utanför nu riskerar att översvämmas.

Mvh isan lover

I Khon Kaen är nu luften sämst i Thailand. Ska se om jag hittar länken.
Glöm inte var ni först läste att luften blev snabbt förändrad till det sämre här i krokarna;)

Hos mig nu pendlar PM2,5 mellan 110-120 ug/m3 (Unhealthy)
AQI US 190 (unhealthy)- 220 (very unhealthy)

Man kan naturligtvis inte sluta andas, men jag har slutat träna för det känns inte som en bra ide att andas djupt och mycket just nu.

Människan är en kortsiktig egoist och måste lära sig att ta konsekvenserna av sitt handlande eller som Roy Scranton säger: Det är inte sant att mänskligheten är på väg mot undergången – vi lever redan i den. Det bästa vi kan göra är att sluta hoppas på vår överlevnad och i stället börja sörja.

/ Zedo

Människan är en kortsiktig egoist och måste lära sig att ta konsekvenserna av sitt handlande eller som Roy Scranton säger: Det är inte sant att mänskligheten är på väg mot undergången – vi lever redan i den. Det bästa vi kan göra är att sluta hoppas på vår överlevnad och i stället börja sörja.

/ Zedo

Snacka om trist inställning till livet. Tror den killen behöver en resa LOS :)

Ja luften är då inte bra här, första bilden, den delen stod under tak, ren och blank.
2dra bilden den delen stod utsatt för regn, helt svartprickig.
Kom ett sånt regn för nån vecka sen med men det var ännu sketnare.

20190210_182308.jpg

20190210_182247.jpg

I går söndag norr om KK på 2an var det mycket rök från säkert två stora fält sockerrör å flera vägbyggen ,så det var köet långa stunder till Udon-Thani

@PanPan , det är svårt att klicka på "gilla" på det eländet du visat, men det har inte varit vackert här uppe den senaste tiden.
I morse blev jag förvånad att värdena var låga, så jag snabbt hoppade på min "gåmaskin" som jag inte använt på en vecka.
O gissa vad, man skulle kunna tro att jag hittar på detta... Äntligen "ren" luft att andas och börjar träna. Detta är dagens sanning. Efter en halvtimme så började jag känna rökdoft. Tror ni inte att grannjäveln satte fyr på löv o plast som han rävsat ihop!!! Så mycket för den friska luften...

Kan berätta att nu på kvällen så ligger PM2,5 på humana (relativt sett) 42µg/m3 och AQI US på strax under 100 o dansar.

Ska ner till Phang nga [stavning?] till helgen. Ska bli riktigt skoj att jämföra värdena med "lantluften" i Isaan. Återkommer mer om detta.
O nu gick strömmen 555. Varför går alla runt som yra hönor nu? 555. Det är inte så vi behöver vara oroliga att vattenrören fryser itu. Men som enda ljuskälla (datorn) så kommer alla flygfä hit, så nu slutar jag att skriva o skickar meddelandet när strömmen kommer tbx.
Heh, lite småkul att mina lampor på muren som går på batteri o laddas med solceller lyser. Lite kungligt faktist :). Såg inte det först

Ok, nu kom strömmen tbx så jag kan skicka detta. Varade ca en halv timme.

Lider med er som har bil, men det är lite som med hönan och ägget.

Vad kom först: Bilen eller luftföroreningarna? :oops:

Det är ett tungt ämne. Luftföroreningar (inte minst i Isaan) beror inte på bilar/fordon. Det kommer mestadels från jordbruket och eldning av deponier som innehåller bland annat plaster, samt grannar som eldar sin skit i trädgården. Visst, jag förnekar inte fordonsbiten då det är en stor del i de stora städerna (som även där eldas sopor lokalt i mängder). Kul att lilla Sverige ska bli fossilfritt snart, när SO Asien, Indien o Kina kynnar (eldar för er som inte är skåningar) som aldrig förr. Lösningen för storstäder som Bangkok är väl att ha ett gäng drönare som sprider en dimma med sockervatten över staden:D. Jag skojar inte. Myrorna blev väl gladast, minst glada blev bilägarna som vid ett tillfälle behövde använda vindrutetorkarna (som nu klibbat fast).

Din fråga blir svår att besvara, Acke. Skitig höna kom med ett ruttet äggo_O

Hej

Pai-distriktet är fortfarande höljt i tät dis då skogsbränder fortsätter att brinna över bergsområden, vilket driver luftföroreningarna till farliga nivåer, sa tjänstemän. Myndigheterna rapporterade att distrikten Pai, Mueang Mae Hong Son och Mae Sariang upplever smog-nivåer i de röda och lila zonerna, vilket indikerar allvarliga hälsorisker. Klockan 07:00 nådde de genomsnittliga smogvärdena under 24 timmar 293,1 mikrogram per kubikmeter i Pai, 147,3 i Mueang Mae Hong Son och 145,6 i Mae Sariang, vilket alla vida överstiger säkerhetsstandarderna.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp