Mantalskrivning

Fiskarn

Forumveteran
Nya krav på att vara skriven där du har " din huvudsakliga nattvila". Undrar hur många som bor här nere i värmen samt är mantalsskrivna i Sverige. En bra start för Svenska myndigheter vore att ordna för oss som valt att leva utanför EU. Betala skatt som vanligt, men då ha en sjukvård i det landet du pensionerar dig i .
Läste nyligen att det nu är dryga böter på att inte vara mantalskriven i rätt land samt på den adressen du har din huvudsakliga nattvila. Någon som har koll på vad som händer i frågan om detta? Var mycket skriverier om det tidigare, olika grupper som lobbade samt skrev till regeringen mm.
Nu tyst om detta vad jag sett

Vad är der för "nya" krav du hänvisar till? Mig veterligen har det varit så under lång tid.

Vad är der för "nya" krav du hänvisar till? Mig veterligen har det varit så under lång tid.
Nja, förut har det som i alla fall jag uppfattat det varit mer en uppmaning utan rättsliga påföljder, kanske fel uppfattat, men nu har de börjat bötfälla folk som under mycket kort tid (någon månad ) varit skrivna på fel adress. Och som jag fått uppfattning om inte heller några skitsummor, börjar till och med diskuteras om att det skall vara frihetsberövande på straffskalan.

Det är olagligt att folkbokföra sig på fel adress​

Att skriva sig på en adress där man inte bor är ett brott mot folkbokföringslagen, sedan en lagändring i juli 2018. Tidigare var det inte straffbart att skriva sig på en adress där man inte bor, men reglerna skärptes för att motverka bidragsfusk och andra brott som görs genom att registrera sig på fel adress.

Den som medvetet folkbokför sig felaktigt riskerar i dag att straffas med böter, eller i värsta fall fängelse i högst sex månader. Vid grövre fall, som till exempel systematiska eller mycket omfattande folkbokföringsbrott, är straffet fängelse i upp till två år.

4år kanske kan betraktas som "ny".
Reglerna var liknande innan, men en skärpning som gjordes.

Jo, just den tanken jag har, hur lång semester för man ta?
Förr sades det att efter 6 månader så måste man skriva ut sig. Kanske är jag en smula korkad då jag inte får ihop detta, och absolut inte nyttan med att jaga vanligt folk. Att man söker kriminella med ljus och lykta är en sak, men att exempelvis en Svensk pensionär är skriven på en adress (där han visserligen inte sover ) skall kunna straffas med dryga böter samt ev fängelse är helt befängt. Antas att han har sörjt för att myndigheter kan nå honom, han har förmodligen även en digital brevlåda. Han betalar även full skatt på sin pension.
Vari ligger problemet om han skulle befinna sig ex. 900 mil från Sverige rent fysiskt?
En logisk förklaring vore ju intressant att få ta del av.
Lagar skall fylla en funktion, inte finnas för att stöka till livet för skötsamt folk pga. att kriminella i stor utsträckning tillåtits etablera sig i Svenska samhället.

Förr sades det att efter 6 månader så måste man skriva ut sig. Kanske är jag en smula korkad då jag inte får ihop detta, och absolut inte nyttan med att jaga vanligt folk. Att man söker kriminella med ljus och lykta är en sak, men att exempelvis en Svensk pensionär är skriven på en adress (där han visserligen inte sover ) skall kunna straffas med dryga böter samt ev fängelse är helt befängt. Antas att han har sörjt för att myndigheter kan nå honom, han har förmodligen även en digital brevlåda. Han betalar även full skatt på sin pension.
Vari ligger problemet om han skulle befinna sig ex. 900 mil från Sverige rent fysiskt?
Lagar skall fylla en funktion, inte finnas för att stöka till livet för skötsamt folk pga. att kriminella i stor utsträckning tillåtits etablera sig i Svenska samhället.

Det är nog inte svenska pensionärer lagen kom till för, denna gången heller.

/ SatanG

Det är lite begreppsförvirring där reglerna om att "behöva" skriva sig utomlands skiljer sig lite från när man måste skriva sig där man bor i Sverige.Mer generöst utomlands, just för att 7 månader i Thailand inte ska behöva behöva hatta fram och tillbaka.

"Om du planerar att bo utomlands ett år eller mer ska du anmäla detta till Skatteverket. Du ska också anmäla flyttning till utlandet när du planerat att stanna utomlands kortare tid men sedan förlänger din vistelse till ett år eller mer.Du anmäler flyttning till utlandet på blankett SKV 7665"

Det finns sådana som inte skrivet sig utomlands, där de bor, trots att det har gått flera år. De begår flertalet brott.......

Man får väl åka på semester utan att ändra sin mantalssrivning.
Yrkesverksamma är en sak att skatta i den kommun man är skriven i och att upplyfta bidrag i mm.
För pensionärer ingen viktig sak.

Det går bra att ta en långsemester för en jordenruntresa i upp till två år om man tänker återvända hem även för en 35 åring.
Krångligt att ändra adress varje månad.

Det mesta handlar om en adress och inte var man bor huvudsakligen.
Att man bor mer i sitt fritidshus än ordinarie bostad är ingen orsak att anmäla flytt även om det är i andra kommuner.
Longstay utomlands över ett halvår är ingen anledning till att skriva ut sig och byta address.
Skatteverket skulle inte gilla in och utskrivning flera gånger per år.

Är väl bara att gå in på skatteverkets hemsida och läsa, all info står där klart och tydligt, vid +6 månaders vistelse utomlands så skall du skriva ut dig.
All info finns på deras hemsida och är det något som är otydligt så är det bara att skicka ett mail dom brukar vara bra på att svara.

Har en ombord, Svensk 65 år, bor i Brazilien, han hade inte skrivit ut sig, han hade dykfirma och skatteverket fann han snabbt i sociala medier och skrev ut han, samt meddela han att han var nu utskriven.
Nu fick han gå ut som matros igen som 65 åring, blev av med garantipensionen.

Är väl bara att gå in på skatteverkets hemsida och läsa, all info står där klart och tydligt, vid +6 månaders vistelse utomlands så skall du skriva ut dig.
All info finns på deras hemsida och är det något som är otydligt så är det bara att skicka ett mail dom brukar vara bra på att svara.

Har en ombord, Svensk 65 år, bor i Brazilien, han hade inte skrivit ut sig, han hade dykfirma och skatteverket fann han snabbt i sociala medier och skrev ut han, samt meddela han att han var nu utskriven.
Garantipensioen är ju inget som drabbar mig, men en del har ju inte jobbat ihop sin pension.
Men frågeställningen för mig är vad detta egentligen ger myndigheterna, annat än ytterligare meningslös kontrollfunktion över Svenska medborgare. Vad som gäller är ju som du skriver lätt att finna dvs sex månader som jag även antydde. Men varför jagade de reda på honom ? Det bör ju finnas en anledning till att de börjar söka efter folk

Det är lite begreppsförvirring där reglerna om att "behöva" skriva sig utomlands skiljer sig lite från när man måste skriva sig där man bor i Sverige.Mer generöst utomlands, just för att 7 månader i Thailand inte ska behöva behöva hatta fram och tillbaka.

"Om du planerar att bo utomlands ett år eller mer ska du anmäla detta till Skatteverket. Du ska också anmäla flyttning till utlandet när du planerat att stanna utomlands kortare tid men sedan förlänger din vistelse till ett år eller mer.Du anmäler flyttning till utlandet på blankett SKV 7665"

Det finns sådana som inte skrivet sig utomlands, där de bor, trots att det har gått flera år. De begår flertalet brott.......
Jo, väldigt allvarliga brott vill jag lova :) Sett från hur jag ser på detta så är det inte på något sätt omoralsiskt eller felaktigt leverne . Svenska myndigheter kan lätt få kontakt med en som sörjt för detta, oavsett var han befinner sig på klotet. Betala skatt på pension lär man inte komma undan.
Dvs fullt ut gör och har gjort rätt för sig.

Står även på deras hemsida att man behöver inte skriva ut sig efter sex månader.
Gäller mest yrkespersoner och inte övriga.
Rätt att dom är väldigt duktiga på att besvara mail och att ge råd.
Folkbokföring, skatter är en djungel.

Det mesta handlar om skatteregler.
En pensionär kan vara rätt lugn så länge man äger en bostad i Sverige som man återvänder till.

Garantipensioen är ju inget som drabbar mig, men en del har ju inte jobbat ihop sin pension.
Men frågeställningen för mig är vad detta egentligen ger myndigheterna, annat än ytterligare meningslös kontrollfunktion över Svenska medborgare. Vad som gäller är ju som du skriver lätt att finna dvs sex månader som jag även antydde. Men varför jagade de reda på honom ? Det bör ju finnas en anledning till att de börjar söka efter folk
Han tog väl ut garantipension, han hade ut 7k sa han.
Sen har han ju hållt sig där nere i många år, runt 35 sa han så var väl inte så svårt att lista ut.
Dom hade sagt att dom har sett via sociala medier att han hållt sig där nere och skrivit ut han sa han.

Jag är utskriven, för mig har det varit en fördel skattemässigt.
Nu har jag varit utskriven i över 10 år så om jag vill rösta får jag ansöka om skriva in mig i rösträtten eller vad det heter.
Frågade dom om skatt när jag var på NIS fick bara som svar att det får du ta det med Norge, du har inget skattemässigt med Sverige att göra.
Nu är jag på NOR så väntar på svar om gäller samma som för NIS.
Folkbokföra mig på en adress hos skatteverket nu i utlandet har jag förstått var frivilligt men utskrivningen ett krav.
Jag har inte folkbokfört sista adressen i Sverige, jag har inget med Sverige förutom passet att göra längre.

Fast var står det +6 månader? Mer än ett år är det väl? Utomlands.

Han tog väl ut garantipension, han hade ut 7k sa han.
Sen har han ju hållt sig där nere i många år, runt 35 sa han så var väl inte så svårt att lista ut.
Dom hade sagt att dom har sett via sociala medier att han hållt sig där nere och skrivit ut han sa han.
Garantipension betalas inte ut före 65 år.
Sen krävs 40 år i Sverige för maxbelopp.
Statlig pension går heller inte att plocka ut 35 år i förtid.
7k får han ut från 65 även utomlands.

Fast var står det +6 månader? Mer än ett år är det väl? Utomlands.
Ok hade för mig var 6 månader när jag flyttade men kanske 1 år. Som sagt kolla på skatteverket. Jag har slött internet så orkar inte, jag är redan utskriven och aldrig haft nåt problem.

Folkbokföring, skatter är en djungel.

Det mesta handlar om skatteregler.
En pensionär kan vara rätt lugn så länge man äger en bostad i Sverige som man återvänder till.
Mantalsskrivning är en sak, det tråden handlar om, och skattskyldighet nåt annat. Ibland korrelerar reglerna ibland inte.

En pensionär som planerar att var i Thailand över ett år ska skriva ut sig oavsett bostad eller inte. Samma sak om man sex månader och sedan förlänger.

Tillbaka
Topp