Mantalskrivning

Garantipension betalas inte ut före 65 år.
Sen krävs 40 år i Sverige för maxbelopp.
Statlig pension går heller inte att plocka ut 35 år i förtid.
7k får han ut från 65 även utomlands.
Har väl inte skrivit att han fått pension i 35 års tid.
Jag skrev att han bott där i 35 års tid.
Jag skrev att han gick ut som matros här ombord nu vid 65 års ålder.

Ok hade för mig var 6 månader när jag flyttade men kanske 1 år. Som sagt kolla på skatteverket. Jag har slött internet så orkar inte, jag är redan utskriven och aldrig haft nåt problem.
Jag har "kollat på Skatteverket" och citeratden infon i tråden. Det är dock inte lagtexten. Den blir för klumpig....

Han jobbar ju som matros, du får inte papper för att jobba på sjön genom att sitta hemma men han har väl vart på arbete där han inte behöver skatta till Sverige, precis som jag.

Han jobbar ju som matros, du får inte papper för att jobba på sjön genom att sitta hemma men han har väl vart på arbete där han inte behöver skatta till Sverige, precis som jag.
De som redan är utskrivna från Sverige råkar inte ut för att bli utskriven en gång till.
Varken skattemässigt eller folkbokföring.

De som redan är utskrivna från Sverige råkar inte ut för att bli utskriven en gång till.
Varken skattemässigt eller folkbokföring.
Ooooh herregud, är du full eller, du uppehåller dig på Filippinerna och är inte utskriven han uppehöll sig i Brazilien och var inte utskriven, skatteverket skrev ut han....
Jag har inte suttit och förhört han i detalj, så jävla nyfiken är jag inte.
Han sa han blev tvångsutskriven och nu fick han gå ut på jobb igen som 65 åring.
Det räcker väl.....

Åkte sista gången till Thailand 2014 men hade tänkt att åka till Sverige för att sommarjobba Juni- Augusti vilket jag gjorde i några år men det gick ju bra att klara oss på min halva förtidspension så jag stannade här och skrev ut mig 2021 när jag blev pensionär. Det var ingen som undrade var jag bodde, var skriven hos syrran.

Ooooh herregud, är du full eller, du uppehåller dig på Filippinerna och är inte utskriven han uppehöll sig i Brazilien och var inte utskriven, skatteverket skrev ut han....
Jag har inte suttit och förhört han i detalj, så jävla nyfiken är jag inte.
Han sa han blev tvångsutskriven och nu fick han gå ut på jobb igen som 65 åring.
Det räcker väl.....
Inte full eller utskriven, jag frågade Skatteverket 2020 när vi inte kunde åka till Sverige för inreseförbudet av personer utanför EU om jag skulle skriva ut mig.
Svaret jag fick var att du behöver inte ändra din folkbokförda adress för att ni sitter fast utomlands.
Bara när du flyttar permanent ska du ändra.
Jag äger fastigheter i Sverige och har andra uppdrag.

Har du frigång i land ikväll?

Inte full eller utskriven, jag frågade Skatteverket 2020 när vi inte kunde åka till Sverige för inreseförbudet av personer utanför EU om jag skulle skriva ut mig.
Svaret jag fick var att du behöver inte ändra din folkbokförda adress för att ni sitter fast utomlands.
Bara när du flyttar permanent ska du ändra.
Jag äger fastigheter i Sverige och har andra uppdrag.

Har du frigång i land ikväll?
Var samma för mig när jag var fast i Sverige, behövde inte skriva in mig undantagstillstånd pga pandemin.

Var samma för mig när jag var fast i Sverige, behövde inte skriva in mig undantagstillstånd pga pandemin.
Det är skillnad att flytta utomlands eller vistas utomlands.

Upp till ett år får man vistas utanför Sverige om man planerar att återvända men två år fungerar också om man kan motivera orsaken.

Det är skillnad att flytta utomlands eller vistas utomlands.

Upp till ett år får man vistas utanför Sverige om man planerar att återvända men två år fungerar också om man kan motivera orsaken.
Så upp till två år då kan man få garantipension, barnbidrag, assistans ersättning mm utomlands om man kan motivera "orsaken"?

Var själv in på skattekontoret här i stan för några veckor sedan, då hörde jag paret före mig i kön prata med personalen på kontoret som verkade något irriterade. Gubbens fru hade varit borta från sverige i över 3 år,& som familjen tydligen ej anmält till skattemyndigheten. Personalen försökte verkligen upplysa mannen i förhållandet om att det ej var okej.
Frun förstod ingen svenska som det verkade,och mannen försökte inte alls förstå vad som var problemet,hon hade ju endast varit i hemlandet och trodde det var helt ok att inte höra av sig på 3 år.

Men om man äger en bostad i Sverige kan man väl inte bli tvångsutskriven pga att man anses ha väsentlig anknytning till Sverige ? Inte dom 5 första åren i alla fall, tror jag.

Men om man äger en bostad i Sverige kan man väl inte bli tvångsutskriven pga att man anses ha väsentlig anknytning till Sverige ? Inte dom 5 första åren i alla fall, tror jag.
Man behöver skilja på folkbokföring och skattehemvist.

Äger man en åretruntbostad är det mycket svårt att komma undan.

Kanske lika bra att skriva in sig i Sverige igen.
Fick svar från Norska skatteverket.
Nu finns det väl ingen anledning att vara utskriven längre.
Innan var jag ju på NIS, nu NOR.

I henhold til skatteloven er du skattepliktig til Norge på NOR skip uavhengig av hvor du er bosatt. Norges skatteavtale med din bostedsstat kan begrense Norges rett til å beskatte lønnsinntekten.

Hovedregelen er at personer ansatt på norske skip (NOR eller NIS) er skattepliktige til Norge, jf. skatteloven § 2-3 (1) bokstav h.

Personer bosatt utenfor Norden som tjenestegjør om bord på skip registrert i NIS er ikke skattepliktige til Norge, jf. skatteloven § 2-3 (1) bokstav h nr. 3.

Tillbaka
Topp