Mantalskrivning

Frågan är varför skall man betala skatt till ett land man inte uppehåller sig i, bara vart sporadiskt sista deceniumet, inte nyttjar infrastruktur, skolor, sjukvård, tar ut bidrag etc etc.
Skall man betala skatt för medborgarskapet eller??
Jobbigt om man har dubbelt medborgarskap då ;)
Bra fråga, har gjort detta i åratal (till ingen nytta).

Hur många % skatt betalar man i Sverige om man skriver sig i Thailand ??????
Ca 18- 20 % som sinkare, men tänk efter innan du skriver ut dig, har du ett ålderstilägg på grundavdraget ? Dvs dubbelt grundavdrag så gissar jag på att du förlorar på att skriva ut dig, beror lite på hur hög din pension är om det är skatt på pension vi diskuterar

Ca 18- 20 % som sinkare, men tänk efter innan du skriver ut dig, har du ett ålderstilägg på grundavdraget ? Dvs dubbelt grundavdrag så gissar jag på att du förlorar på att skriva ut dig, beror lite på hur hög din pension är om det är skatt på pension vi diskuterar
Jo, men du slipper att fylla i en deklarationsblanket som skall årligen postas till Sverige..

Jo, men du slipper att fylla i en deklarationsblanket som skall årligen postas till Sverige..
Du har uppenbarligen inte internet, alternativt du är synnerligen gammalmodig av dig, har de senaste tjugo åren inte postat någon blankett, jag deklarerar via internet, även från Thailand

Hur kan skatten vid vid SINK bli 18-20%? Skattesatsen vid SINK är 25% och är en definitiv källskatt utan rätt till några avdrag.

Fribelopp som dras av från SINK.
Motsvarar grundavdrag som övriga också får.
Verklig skatt kan bli 18-20% med SINK.
Ah det hade jag missat, jag trodde att det bara var "socialbidrag" som träffades av det fribeloppet. Då lär den effektiva skatten på statlig pension sjunka vid "normala" pensionsnivåer.

Det var nån lirare på nåt av forumen för några år sedan som hade dille på att göra tabeller om vad som var bäst av SINK o vanlig skatt.

"Om du är begränsat skattskyldig ska du betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) på din pension. Det är en definitiv skatt på 25 procent, och du behöver inte deklarera din inkomst. Utbetalaren gör avdrag för skatten innan pensionen betalas ut till dig.

Skatten beräknas från första kronan, men på vissa ersättningar enligt socialförsäkringsbalken finns ett fribelopp. Detta gäller för:

• socialförsäkringspension (med undantag av barnpension)
  • sjukersättning
  • aktivitetsersättning
Det innebär att de inkomsterna är skattepliktiga till den del de överstiger fribeloppet, som för 2022 är 3100 kr / månad (För inkomståret 2021 var fribeloppet 3055 kr / månad). Med socialförsäkringspension menas inkomstgrundad ålderspension, garantipension, efterlevandepension och efterlevandestöd."

Fribelopp som dras av från SINK.
Motsvarar grundavdrag som övriga också får.
Verklig skatt kan bli 18-20% med SINK.
Njaaa, i sak har du rätt i vad du skriver, men som ålderspensionär har du ett dubbelt grundavdrag. Fribeloppet motsvarar som du skriver ett grundavdrag, dock ej samma dubbla avdrag som en inskriven ålderspensionär får, det förlorar han om han sklriver ut sig, då återstår endast fribeloppet.
"Det förhöjda grundavdraget gäller från det 66:e levnadsåret även för dig som tagit ut pension från 62 års ålder. Det förhöjda jobbskatteavdraget och det förhöjda grundavdraget innebär tillsammans att du endast behöver betala cirka åtta procent i skatt på en lön upp till en viss nivå.Jan 11, 2565 BE"

Ah det hade jag missat, jag trodde att det bara var "socialbidrag" som träffades av det fribeloppet. Då lär den effektiva skatten på statlig pension sjunka vid "normala" pensionsnivåer.

Det var nån lirare på nåt av forumen för några år sedan som hade dille på att göra tabeller om vad som var bäst av SINK o vanlig skatt.

"Om du är begränsat skattskyldig ska du betala särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) på din pension. Det är en definitiv skatt på 25 procent, och du behöver inte deklarera din inkomst. Utbetalaren gör avdrag för skatten innan pensionen betalas ut till dig.

Skatten beräknas från första kronan, men på vissa ersättningar enligt socialförsäkringsbalken finns ett fribelopp. Detta gäller för:

• socialförsäkringspension (med undantag av barnpension)
  • sjukersättning
  • aktivitetsersättning
Det innebär att de inkomsterna är skattepliktiga till den del de överstiger fribeloppet, som för 2022 är 3100 kr / månad (För inkomståret 2021 var fribeloppet 3055 kr / månad). Med socialförsäkringspension menas inkomstgrundad ålderspension, garantipension, efterlevandepension och efterlevandestöd."
Gränsen för att löna sig för SINK för +66 år är runt 30k. Under är en förlust trots fribloppet.
Det är väl Sven Arne och Kjell N i Udon som presenterar tabeller varje år.

Väldigt få tjänar på SINK då grundavdragen för pensionärer har ökat rejält senaste åren.

Gränsen för att löna sig för SINK för +66 år är runt 30k. Under är en förlust trots fribloppet.
Det är väl Sven Arne och Kjell N i Udon som presenterar tabeller varje år.

Väldigt få tjänar på SINK då grundavdragen för pensionärer har ökat rejält senaste åren.
Sen bör man inte "flytta" till Thailand eller Filippinerna. Vanlig skatt som ej utflyttad är bäst. Man ska helst "bo" i Österåker.

Poängen är att man slipper lämna in en deklarationsblankett. :)

Tillbaka
Topp