Married

 

Barb

Nykomling
Hej.
Jag har en iallafall för mig delikat fråga
Nämligen om det är något problem med turistvisum ifall den kvinna jag vill bjuda hit är gift i Thailand?
 
Inte heller jag har några synpunkter på folks val, läste några artiklar tidigare, 2 tjejer, den ena hade gift sig med ett träd, den andra med en delfin, sen har vi farbrorn i en by i Afrika, som vänslades lite för mycket med en get, detta kom till myndigheternas kännedom och farbrorn hamnade inför skranket, och domen löd, att han var tvingad att "gifta" sig med geten.... man kan väl fundera på om detta var ett straff, enär han gillade geten, vad geten tyckte framgick inte...
 
Byrådet är Domstolen, det finns olika varianter av detta...

Tvingades gifta sig med en get
NYHETERfre 08 sep 2006
Blev påkommen när han våldförde sig på djuret

En man från Sudan har tvingats gifta sig med en get – efter att ägaren kom på honom i en pikant situation med djuret.


b35eaaf1-70c3-4783-a0c4-8803a96d65a1


Foto: ap
Rätt Get med get, mer naturligt än get med man.
Hai Makamal Alifi från Sudan berättar för den sudanesiska tidningen Juba Post att han hörde ett högt ljud runt midnatt den 13 februari i år. Han rusade genast ut och kom då på en man med att våldföra sig sexuellt på djuret.



– När jag frågade honom vad han gjorde där, ramlade han av getens bakdel och jag kunde fånga och binda fast honom, säger Alifi.

Han tog med sin mannen till byrådet för att lösa situationen. De bestämde att man inte skulle lämna över mannen till polisen. Istället skulle han tvingas att betala en hemgift på motsvarande cirka 400 kronor till ägaren, eftersom han hade använt Alifis get som sin fru.

– Vi har gett honom geten och såvitt vi vet är de fortfarande tillsammans, säger Alifi till Juba Post.

Susanna Vidlund


Urk, tänk att vakna varje morgon och se skäggiga damen,...
 
Hej.
Jag har en iallafall för mig delikat fråga
Nämligen om det är något problem med turistvisum ifall den kvinna jag vill bjuda hit är gift i Thailand?

Skulle svarat tidigare men fick inte tid, sorry. @thaikonsult 's svar var flummigt och felaktigt, baserat på noll bakgrund.

I grunden så är det absolut inga problem att bjuda hem en väninna från Thailand. Tillvägagångsätten är olika beroende på hur lång tid vi pratar om. Det man ska veta när man söker turistvisum för en annan person är att ambassaden vill veta att det finns en anledning till att personen kommer tbx och inte stannar. I mitt fall när min fru skulle över till Sverige 2 veckor så var det enklast att visa pengarna för uppehället, intyg från arbetsgivaren att semestern var beviljad och alla uppgifter på barn och föräldrar. I mitt tidigare fall för ett par år (uj, mer än ett par år) sedan så hade jag ingen inkomst (då heller) i Sverige och skulle ta över en flickvän i 3 månader. Mina bekanta gjorde en inbjudan för henne som väninna och var garanter för boende och uppehälle, inga problem.

Så det ska inte vara ngt problem alls att bjuda in din väninna där du står som garant för boende och uppehälle (om du kan visa inkomst). Garantin att hon kommer att återvända till Thailand är just maken och (gissningsvis) barnen. Har hon dessutom ett jobb där hon kan visa semesterledighet så är det absolut inga problem. Ska hon bara komma några/någon vecka så kan du slippa alla pappersarbeten genom att hon ansöker om ett turistvisum. Minns jag rätt så är det ca 500SEK per dygn som hon måste kunna visa upp.

Gå INTE till några visumnissar och betala massa onödiga pengar till visummaffian som i detta fallet är busenkelt.

Vad du har för förhållande med din väninna ger jag blanka fan i, och det gör oxå ambassaden.

Skriv ärligt och gärna mycket utan att "flumma iväg". Sakligt och vilket syfte du bjuder in henne för. Det kan vara så enkelt att ni träffades (bifoga gärna bilder) och att hon visade runt Thailand för dig. Nu vill du göra samma sak för henne fast i Sverige. Men som sagt, olika längd av tid måste ha olika syften. Det kan bli jobbigt att förklara att ni träffats 2 veckor i Thailand och du vill att hon kommer 3 månader för att visa Sverige.
 
Nu handlade det om att bjuda in en gift flickvän på turistvisum.

Turistvisum har normalt igen inbjudare utan man söker visumet för att besöka Sverige som turist och flickvännen gör ansökan själv.

När det finns en inbjudare så handlar det om ett besöksvisum. I regel att en pojkvän vill bjuda in sin flickvän.

När det handlar om att bjuda in en flickvän som är gift med en annan man så, anser ambassaden att förhållandet inte är att anses som seriöst. Kan man sedan visa ambassaden att det inte är en flickvän man ska bjuda in utan bara en vanlig vän som man känner väl, så kan ambassaden ändå bevilja ett visum.

Vad vi än tycker så finns det ett regelsystem i viseringskodexen från EU som ambassaden har att följa.

Med vänlig hälsning Roffe på Thaikonsult
 
Nu handlade det om att bjuda in en gift flickvän på turistvisum.

Turistvisum har normalt igen inbjudare utan man söker visumet för att besöka Sverige som turist och flickvännen gör ansökan själv.

När det finns en inbjudare så handlar det om ett besöksvisum. I regel att en pojkvän vill bjuda in sin flickvän.

När det handlar om att bjuda in en flickvän som är gift med en annan man så, anser ambassaden att förhållandet inte är att anses som seriöst. Kan man sedan visa ambassaden att det inte är en flickvän man ska bjuda in utan bara en vanlig vän som man känner väl, så kan ambassaden ändå bevilja ett visum.

Vad vi än tycker så finns det ett regelsystem i viseringskodexen från EU som ambassaden har att följa.

Med vänlig hälsning Roffe på Thaikonsult

Vi har båda för lite kött på benen för att kunna ge ett korrekt svar;)

"Hej.
Jag har en iallafall för mig delikat fråga
Nämligen om det är något problem med turistvisum ifall den kvinna jag vill bjuda hit är gift i Thailand?
"

Jag tolkade det som att en vännina önskas bjudas in som turist (även om det skulle handla om ett "sidospår" så behöver inget veta). För att kunna ge ett någorlunda korrekt svar så hänger det på längden på besöket (som jag kort beskrev). Att kvinnan är gift är inget hinder för att bjuda in en väninna till Sverige. Lite jobbigare dock att basera inbjudan som partner/flickvän som du säger, men varför skulle man göra det, även om det är aktuellt?

Det jag reagerade på var ditt korta svar "Ja det är det" som inte är korrekt.
 
När det handlar om att bjuda in en flickvän som är gift med en annan man så, anser ambassaden att förhållandet inte är att anses som seriöst.
Det kan väl ändå inte vara ambassadens uppgift att vara moralpolis? Sharialagar har vi inte (ännu) i Sverige.

Jag ställer mig ytterst tveksam till att ambassaden väger in om den inbjudna är gift eller inte, oavsett om inbjudan är som flick/pojkvän eller turist.
 
Kanske det kan vara enklare än så, kvinnan är gift, har sedan tidigare separerat (tid okänd) ifrån sin man, men inte fått klart med skilsmässan på papperet...
 
Vi har båda för lite kött på benen för att kunna ge ett korrekt svar;)

"Hej.
Jag har en iallafall för mig delikat fråga
Nämligen om det är något problem med turistvisum ifall den kvinna jag vill bjuda hit är gift i Thailand?
"

Jag tolkade det som att en vännina önskas bjudas in som turist (även om det skulle handla om ett "sidospår" så behöver inget veta). För att kunna ge ett någorlunda korrekt svar så hänger det på längden på besöket (som jag kort beskrev). Att kvinnan är gift är inget hinder för att bjuda in en väninna till Sverige. Lite jobbigare dock att basera inbjudan som partner/flickvän som du säger, men varför skulle man göra det, även om det är aktuellt?

Det jag reagerade på var ditt korta svar "Ja det är det" som inte är korrekt.
Varför inte ringa ambassaden och fråga om manär osäker.
 
 
 
Tillbaka
Topp