Mer om Mekongflodens numera blåa vatten.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En bra artikel ifrån Isaan Record där man tar upp varför Mekongflodens vatten numera är blått istället för brunt som förr och vilka följder det kan få o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

En bra artikel ifrån Isaan Record där man tar upp varför Mekongflodens vatten numera är blått istället för brunt som förr och vilka följder det kan få o.s.v.

Mvh isan lover
Du förstår varför vattnet är blått eller?
Pga lite regn som drar ner lersediment och lågt vattenstånd vilket ger sakta vattenflöde så drar inte upp sand och lera.
Samma fenomen uppstår i tex Khao Sok varje år, 10 månader brunt vatten och 2 månader klarblått.

Du förstår varför vattnet är blått eller?
Pga lite regn som drar ner lersediment och lågt vattenstånd vilket ger sakta vattenflöde så drar inte upp sand och lera.
Samma fenomen uppstår i tex Khao Sok varje år, 10 månader brunt vatten och 2 månader klarblått.

Hej

Att ovanligt lite nederbörd påverkar är ju sant, men när det gäller Mekongfloden så tror man även att alla dom dammar som har byggts uppströms med näst intill stillastående vatten påverkar färgen, mycket av det sediment som floden tidigare transporterade nedströms blir nog kvar i dessa dammar nu, sedan är ju flödet mycket långsammare än förut i floden så det påverkar nog också.

Mvh isan lover

Hej

Att ovanligt lite nederbörd påverkar är ju sant, men när det gäller Mekongfloden så tror man även att alla dom dammar som har byggts uppströms med näst intill stillastående vatten påverkar färgen, mycket av det sediment som floden tidigare transporterade nedströms blir nog kvar i dessa dammar nu, sedan är ju flödet mycket långsammare än förut i floden så det påverkar nog också.

Mvh isan lover
Jag skrev tror jag att pga det låga vattentillståndet så dras inte lersediment upp som innan.
Du är kustbo, du bor vid havet och du kan vatten.

Hej

Även i år har Mekongflodens vatten sjunkit rejält och när flödet stannar av sjunker sediment till botten och vattnet blir blått och påminner mer om vattnet i havet än i en flod, precis som vid det tidigare tillfället handlar det om att dammar fylls uppströms, det ser ju fint ut men det kan vara en katastrof för miljön, man befarar att mängder av fiskarter kan komma att utrotas.

1612934898224.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Även i år har Mekongflodens vatten sjunkit rejält och när flödet stannar av sjunker sediment till botten och vattnet blir blått och påminner mer om vattnet i havet än i en flod, precis som vid det tidigare tillfället handlar det om att dammar fylls uppströms, det ser ju fint ut men det kan vara en katastrof för miljön, man befarar att mängder av fiskarter kan komma att utrotas.

1612934898224.jpeg

Mvh isan lover
Blev nyfiken så jag åkte och kollade, det var helt okay och inte brunt vatten som det brukar vara. Mitt foto är taget för cirka 30 minuter sedan 65 km uppströms från Nakhon Phanom där det andra fotot är taget.
20210210_140043.jpg

Blev nyfiken så jag åkte och kollade, det var helt okay och inte brunt vatten som det brukar vara. Mitt foto är taget för cirka 30 minuter sedan 65 km uppströms från Nakhon Phanom där det andra fotot är taget.
20210210_140043.jpg

Hej

Ja det var ju så här det såg ut 2020 också, även då berodde det på att man höll på att fylla upp nya kraftverksdammar uppströms, det ser ju fint ut men frågan är vilka effekter det får på ex,vis fisken i floden, sen ska man väl inte utesluta vattenbrist också nedströms.

Du får passa på och ta dig ett bad i det ”rena” vattnet.

Mvh isan lover

Hej

Ja det var ju så här det såg ut 2020 också, även då berodde det på att man höll på att fylla upp nya kraftverksdammar uppströms, det ser ju fint ut men frågan är vilka effekter det får på ex,vis fisken i floden, sen ska man väl inte utesluta vattenbrist också nedströms.

Du får passa på och ta dig ett bad i det ”rena” vattnet.

Mvh isan lover
Nej nej där badar jag inte.

Hej

Vattennivån uppges fortsätta sjunka i Mekongfloden p.g.a att Kina har stoppat upp flödet uppströms vid Jinghong Dammen i Yunnan.

1613573515120.jpeg

Mvh isan lover
Å dom ska thai köpa vaccin av, nej bojkotta som Australien dom säljer vist inte kol längre till kineserna

Det är ofta låga vattennivåer i Mekongfloden denna årstid.

Dessa foton är från 1997. Här är vi nästan ute i halva floden och vi kunde vadat över till Laos men det fick bara thailändarna göra inte vi faranger.

post-3132-0-34204700-1351053895_thumb.jpg

post-3132-0-26211900-1351053952_thumb.jpg
post-3132-0-30918500-1351053923_thumb.jpg
post-3132-0-67030700-1351053878_thumb.jpg

Hej

Det stämmer ju, i Nong Khai får man ju då varje vinter en populär strand som kallas ”Hat Jomaee” och ibland
”Pattaya Isaan”, när floden sjunker utanför regntiden blottas en lång sandstrand borta vid bron över till Laos.

Där sätter man upp skynken som skydd mot solen, serverar mat och dryck, hyr ut Jetski, åker Banana boat och badar, vi besöker normalt denna strand varje år, vi brukar ta med släkten dit, käka gott och dricka lite öl och whiskey, samt låta alla barnen bada.

Men nu era handlar det inte bara om dom naturliga höjningarna och sänkningarna av vattenståndet beroende på årstiden, nu är det Kineserna som bestämmer vattennivån via sina dammar, den här årstiden ska ju vattenståndet vara lågt men inte ha så lågt flöde att vattnet står stilla och blir blått p.g.a att sedimentet sjunker.

1613631358079.jpeg

1613631714082.png

Mvh isan lover

Hej

Vattennivån i Mekongfloden fortsätter att sjunka och är nu kritiskt lågt, man varnar för risk för svår torka under tiden fram till regnen återkommer.

A sandy beach in Nakhon Phanom's Muang district testifies to the low water level of the  Mekong River. (Photo: Pattanapong Sripiachai)

A sandy beach in Nakhon Phanom's Muang district testifies to the low water level of the Mekong River. (Photo: Pattanapong Sripiachai)

Mvh isan lover

Hej

Den låga vattennivån och det numera blåa vattnet i Mekongfloden uppmärksammas nu med en fotoutställning i Bangkok, utställningen heter ”The Mekong is Blue and Dried” anordnas av ”SEA Junction, Bangkok Tribune, Samdhana Institute and Thai Society of Environmental Journalists”.

1615534657182.jpeg

Photo: Montree Chantawong

Mvh isan lover

Tog detta foto idag i Hat Phaeng som ligger cirka 1 mil ifrån där jag bor, det är Si Songkhramfloden som är en biflod till Mekong
När det är regnperiod har jag sett vattennivån stå precis i underkant av fönstren på huset, så det behövs regn.

20210315_122208.jpg

En väl påfylld Mekongflod, det var cirka 1 dm från att flöda över.
38391834_2499488376743121_6691600150005022720_n.jpg

Tog detta foto idag i Hat Phaeng som ligger cirka 1 mil ifrån där jag bor, det är Si Songkhramfloden som är en biflod till Mekong
När det är regnperiod har jag sett vattennivån stå precis i underkant av fönstren på huset, så det behövs regn.

20210315_122208.jpg

En väl påfylld Mekongflod, det var cirka 1 dm från att flöda över.
38391834_2499488376743121_6691600150005022720_n.jpg
Hej

Ja det är stor skillnad på vattennivåerna under torrtid och regntid, i Nong Khai handlar det om några få meter under torrtid till 10-12 m under regntid, men helt klart har den lägsta nivån sänkts p.g.a dammarna uppströms.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp