METV - Formalia för bankintyg och anställningsavtal?

 

likvidThai

Nykomling
Hej!

Jag har tänkt att söka ett Multiple Entry Tourist Visa och undrar två saker:

1) På ambassadens hemsida så står det att jag ska uppvisa att mitt konto har +58 tkr och att det inte understigit detta under 6 månader.

Både jag - och min bankkontakt - tycker att det skapar ett kaos av papper och printa ut 6 månader av kontotransaktioner. Jag undrar om ambassaden tillåter en "löpande text" där mitt saldo intygas samt stämplad med en bankstämpel och underskriven av två banktjänstemän.

Vad tror ni? Vad är er erfarenhet?


2) Jag är anställd och kommer att ta tjänstledigt i 1 år. Min resa kommer hursomhelst endast att vara i 8 månader. Tror ni dem har en problem med "tidsdiffen" på 4 månader?

Den muntliga överenskommelsen är att jag "kontaktar chefen" när jag kommer tillbaka, så kan jag omedelbart gå tillbaka i min tjänst. T.ex. efter mina 8 månader på resande fot. Då jag jobbar i ett större börsnoterat företag så har jag en HR-avdelning som är ganska stringent. Man vill alltså inte skriva på papper att jag kan "komma tillbaka när jag vill", även fast det är så i praktiken.


Där fick ni lite bakgrund :) Tack för tålamodet. Mitt första METV.
 
METV är ganska nytt, nått år eller två. Har fortfarande inte hört om någom som sökt det.

Så tror tyvärr inte du kan förvänta dig några tydliga svar på dina frågor.

Jag hade nog satsat på massor med sidor av kontoutdrag istället. Byråkrater är byråkrater och kan få för sig något, oavsett om det du visar fyller samma syfte och ger samma information.

Alla papper och krav på detta METV gör nog att de flesta söker vanligt turistvisum, förlänger det, sedan tar en vecka i ett grannland och söker där nytt turistvisum, ny förlängning och sedan en border-run för en sista månad eller så...
 
Hej!

Jag har tänkt att söka ett Multiple Entry Tourist Visa och undrar två saker:

1) På ambassadens hemsida så står det att jag ska uppvisa att mitt konto har +58 tkr och att det inte understigit detta under 6 månader.

Både jag - och min bankkontakt - tycker att det skapar ett kaos av papper och printa ut 6 månader av kontotransaktioner. Jag undrar om ambassaden tillåter en "löpande text" där mitt saldo intygas samt stämplad med en bankstämpel och underskriven av två banktjänstemän.

Vad tror ni? Vad är er erfarenhet?


2) Jag är anställd och kommer att ta tjänstledigt i 1 år. Min resa kommer hursomhelst endast att vara i 8 månader. Tror ni dem har en problem med "tidsdiffen" på 4 månader?

Den muntliga överenskommelsen är att jag "kontaktar chefen" när jag kommer tillbaka, så kan jag omedelbart gå tillbaka i min tjänst. T.ex. efter mina 8 månader på resande fot. Då jag jobbar i ett större börsnoterat företag så har jag en HR-avdelning som är ganska stringent. Man vill alltså inte skriva på papper att jag kan "komma tillbaka när jag vill", även fast det är så i praktiken.


Där fick ni lite bakgrund :) Tack för tålamodet. Mitt första METV.
Fråga ambassaden direkt vad dom vill ha istället, skulle aldrig ställa en sådan fråga på forum och gå efter svaren.
Dom enda som vet vad dom vill ha är ambassaden, ring eller maila.
 
 
 
Tillbaka
Topp