Militärtjänst

Ja kanske liknande FBU.
Låter vettigt tycker, formar oftast en bra syn på sammanhållning samt gott kamratskap :thumbsup: Tänkte på att miltärtjänstgöringen normalt vad jag hört är minimum 2 år, det är i såfall en bra mycket bättre utbildning än i Sverige, och inte ens många år i FBU ersätter en värnplikt, var mest detta jag blev fundersam över. Bara för Er föräldrar att vara tacksamma för att han nu då får fysträning samt andra värdefulla lärdomar som andra skolbarn oftast inte tillgodogör sig

Varför skall du alltid lägga in din politik, han uttryckligen ville inte ha gissningar utan ett rakt svar och antar då ingår politik och åsikter.
Jag är intresserad åt båda hållen då sonen har både svenskt och thailändskt pass samt dubbelt medborgarskap.
För mig finnar i skolan med dubbelt blev inkallade?
Hur många finnar blir det? :xmas_smiley:

Hur många finnar blir det? :xmas_smiley:
Hur många finnar i skolan?
Var rätt många finnar där jag växte upp.
Från årskurs 1-7, 1 finsk klass och 4 svenska klasser i varje årskurs.
Fast det minskade för var år och jag har för mig vi var sista eller näst sista årskursen med en finsk klass.

Senast ändrad:
Kanske skall förtydliga, kamouflageuniform, inte paraduniform....
Thaisen är galna i uniformer, riktigt fjantigt tycker faktiskt, till och med en undersköterska på vårdcentralen har uniform, jag får lite taskiga vibbar av detta, lite kommuniststuk över detta känns det ibland som, men verkar vara viktigt för att visa upp sig

Thaisen är galna i uniformer, riktigt fjantigt tycker faktiskt, till och med en undersköterska på vårdcentralen har uniform, jag får lite taskiga vibbar av detta, lite kommuniststuk över detta känns det ibland som, men verkar vara viktigt för att visa upp sig
Vi skandinaver är väl också väldigt antiuniform.
Ser ju bara på sjön idag, förutom färjorna och kryssningsfartyg så är det inga som bär uniform ombord längre i Sverige och Norge.
Men kommer du över till UK så bärs det uniform på vanliga arbetsbåtar till lunch och middag och lotsarna kommer fullt uniformerade.

Sen asien överlag är ju väldigt mycket uniform.
I Sverige kan det ofta vara svårt att se skillnad på städerskan och chefen klädmässigt och det är väl mer riktig kommunism och sosse, alla lika.

Vi skandinaver är väl också väldigt antiuniform.
Ser ju bara på sjön idag, förutom färjorna och kryssningsfartyg så är det inga som bär uniform ombord längre i Sverige och Norge.
Men kommer du över till UK så bärs det uniform på vanliga arbetsbåtar till lunch och middag och lotsarna kommer fullt uniformerade.

Sen asien överlag är ju väldigt mycket uniform.
I Sverige kan det ofta vara svårt att se skillnad på städerskan och chefen klädmässigt och det är väl mer riktig kommunism och sosse, alla lika.
På det sättet kan det noga vara bra, problemet är kanske att alla vill vara chefer, Överstäderskan Generalmajoren mm :laugh2:

Idag är yngste sonen nere på militärbasen i Satahip och tränar med dom.
Många ifrån skolan gör så, han är 14 år gammal.
Anledningen säger frugan är att då slipper dom göra den riktiga militärtjänstgöringen senare.
Nu tränar dom mest på skolan par timmar efter skoltid par dagar i veckan och någon gång ibland ner till militärbasen som jag fattat det.
Det här kan dom göra vid årskurs 10 och frivilligt men som sagt då enligt frugan slipper dom göra lumpen.

Nästan alla killar som väljer "teoretisk" inriktning på gymnasiet gör detta. Helt riktigt så är det ett sätt att "slippa" den riktiga militärtjänstgöringen, men teoretiskt sett kan man fortfarande kallas in ifall man inte startar universitetsutbildning innan en viss ålder. Kallas Ror Dor på thailändska och gäller även för de som har dubbla nationaliteter.

Då har sonen fått sin uniform.
Skola 8-12 och militärövningar efter lunch 2-4 veckor nu.

Messenger_creation_99ba6dbe-bdf6-43cc-a921-6374a2fb6dbf.jpeg

Tillbaka
Topp