Min modellbåt mm.

 

LeWe

Forumräv
Det startade med en skiss som jag gjorde för ca 1 år sedan.
Nu tyckte jag att det var dags att bygga en modellbåt med detta utseende.

20260403_162715.webp


Limmar reling och detta 2ggr så det blir lika på båda sidor.

20260403_163244.webp


Idag kunde jag lägga ihop delarna för att se formen.
Nästa steg blir att limma ihop delarna på bilden så den blir formstabil.

20260404_172437.webp
 
Det startade med en skiss som jag gjorde för ca 1 år sedan.
Nu tyckte jag att det var dags att bygga en modellbåt med detta utseende.

20260403_162715.webp


Limmar reling och detta 2ggr så det blir lika på båda sidor.

20260403_163244.webp


Idag kunde jag lägga ihop delarna för att se formen.
Nästa steg blir att limma ihop delarna på bilden så den blir formstabil.

20260404_172437.webp
Jag är full av beundran! Ett riktigt petgöra som jag aldrig skulle ha tålamod att fixa! Ser fram emot fortsättningen.
 
Jag är full av beundran! Ett riktigt petgöra som jag aldrig skulle ha tålamod att fixa! Ser fram emot fortsättningen.
Man kan om man vill.
Tyvärr är jag ganska darrhänt och det underlättar inte.
Men jag lyckades pilla ihop denna för något år sedan.
Många delar och många timmar blev det.

Det började med en sån träbit man ställer margarinpaket på och så blev det detta.
20220822_130520.webp


20221115_145205.webp


20221129_144033.webp


20230216_143753.webp


20230316_154652.webp


20230316_154557.webp
 
Man kan om man vill.
Tyvärr är jag ganska darrhänt och det underlättar inte.
Men jag lyckades pilla ihop denna för något år sedan.
Många delar och många timmar blev det.

Det började med en sån träbit man ställer margarinpaket på och så blev det detta.
20220822_130520.webp


20221115_145205.webp


20221129_144033.webp


20230216_143753.webp


20230316_154652.webp


20230316_154557.webp
Smörpaket menar du ju såklart eftersom margarin skall vi inte äta ;)

Skämt åsido även om det var lite allvar, jäklar vilket hantverk. Verkligen snyggt :thumbsup:
 
Nu har jag fixerat delarna på byggbrädan för att få ett språng på båten.
Här limmar jag en förstärkning fram och testar fram en rund akter istället för en rak som på ritningen.
Jag tycker det är snyggare på en båt med gammalt utseende.
Nästa steg blir att klura ut skrovformen med höjder mm så det ser bra ut.
Och det är långt ifrån enkelt utan någon riktig ritning.

20260419_165047.webp
 
Har limmat dit 2st 1mm plywoodbitar bak för att det ska bli stabilt.

20260602_172037.webp


Limmat fast en "stolpe" så jag kan forma till en stäv fram.

20260602_172046.webp


Nu börjar det riktigt knepiga jobbet med att få till en skrovform som blir lika på båda sidor.
Det blir som stagningar som håller skrovsidorna på plats senare.
Här syns en halv sida utklippt ur papp..det går inte att rita 2 lika sidor utan dataprogram mm.
Sen ska det byggas i trä som skott i båten.

20260602_172104.webp


Har fått hem mer tunn plywood för det kommer gå åt en hel del framöver.

20260602_172319.webp


Det ser inte ut som det hänt så mkt men varje del måste göras ganska noga ,,passas in och limmas fast.
När sen skrovformen är klar så går det fortare men det går inte att jäkta med ett sånt här bygge om det ska bli bra.



Forts.,,,följer
 
Bit för bit går det framåt.

Limmat dit fler bitar i fram.

20260605_164925.webp


Nu kan man börja ana hur skrovformen blir.
Tar lång tid att göra varje tvärbit då dom har olika form.
Ribban som ligger ovanpå ska sen bli köl.

20260605_164915.webp


Börjat limma på bitar på kölen som ska bli böjd i bak.

20260605_170735.webp


Avslutade med att städa lite i lokalen,,,det blir mkt spån mm på golvet.

Forts. följer.
 
 
 
Tillbaka
Topp