Min Saleng.

Vettigt ,men finns inte alltid vettiga regler i Thailand
Nog finns det vettiga regler och lagar i Thailand, problemet är att nästan ingen i landet bry sig och flesta tycker att det är en medborgerlig rättighet att göra som man själv vill om man gynnas av regelbrottet.
Att salengen är ett jordbruksredskap och inte ett fordon är nog ingen tveksamhet om i regelverken.

Nog finns det vettiga regler och lagar i Thailand, problemet är att nästan ingen i landet bry sig och flesta tycker att det är en medborgerlig rättighet att göra som man själv vill om man gynnas av regelbrottet.
Att salengen är ett jordbruksredskap och inte ett fordon är nog ingen tveksamhet om i regelverken.
Helt förbjudet att forsla människor på vagnen och det finns vad jag vet ingen registrerings term för "Saleng". Sen att polisen väljer att se mellan fingrarna är en annan sak och iofs är väl det bra många ggr då det annars skulle slå hårdast mot dom fattiga.

Problemet är ju att MCn som drar vagnen defakto kan vara helt laglig ,, det som ändrar det hela är ju den påkopplade vagnen , går ju inte att skatta detta ekipage med den tillkopplad . Så gäller då MC förrsäkringen för MC samt den /de som sitter på densamma men inte för de som ev sitter i vagnen ???
Hej

Dom släktingar och bybor vi känner till som har varit med om olyckor med en Saleng har försäkringen gått in och tagit kostnaderna, men frågan är väl hur dom gör med en falang och undrar om samma regler gäller överallt o.s.v ?

Mvh isan lover

Hej

Dom släktingar och bybor vi känner till som har varit med om olyckor med en Saleng har försäkringen gått in och tagit kostnaderna, men frågan är väl hur dom gör med en falang och undrar om samma regler gäller överallt o.s.v ?

Mvh isan lover
Nu behöver det ju inte vara det fordonets försäkring som används, det förekommer väl att byapolisen skriver intyg på olyckan på ett av fordonen som har försäkring mot en ringa ersättning.
Det uppskattas att det bara knappt hälften av tvåhjulingarna i landet som är försäkrade men ändå är inblandade i +80% av olyckorna. Många olyckor där förarna inte ens har behörighet som KK eller har åldern inne.
Men det löser man ändå.
Själv tror jag att farangen har större chans till rättvisa i städer än på landsbygden vid olycksfall.

Nu behöver det ju inte vara det fordonets försäkring som används, det förekommer väl att byapolisen skriver intyg på olyckan på ett av fordonen som har försäkring mot en ringa ersättning.
Det uppskattas att det bara knappt hälften av tvåhjulingarna i landet som är försäkrade men ändå är inblandade i +80% av olyckorna. Många olyckor där förarna inte ens har behörighet som KK eller har åldern inne.
Men det löser man ändå.
Själv tror jag att farangen har större chans till rättvisa i städer än på landsbygden vid olycksfall.

Hej

Att man kan trixa med försäkringarna och använda ett annats fordons försäkring o.s.v känner jag väl till, vi har haft såna fall i släkten också, det är alltid en möjlighet om det behövs.

Själv skulle jag absolut föredra att ha med rättvisan att göra på hemmaplan, där har vi ju kontakter och släkt inom polisen o.s.v, detta saknar jag helt på en turistort eller stad långt bort ifrån byn.

Mvh isan lover

Fördelen med städer och turistorter är antalet vittnen och teknisk bevisning, Thailand håller på bli eller kanske redan är det mest kameraövervakade landet i världen. Vi olyckor, smitningar och rån är ofta en identitet känd inom några timmar och brottslingarna fast. Varje korsning har kanske mer än ett dussin elektroniska ögon.
Sen håller webcam på bli var mans egendom och det ger trygghet och rättvisare bedömning om vållande.

Sen håller nog attityderna till utlänningar och turister att förändras, fler blir medvetna att dålig PR är skadligt för landets inkomster.
Ett långsiktigare tänk än bara en snabb blåsning växer fram eftersom.

Tillbaka
Topp