Mögel i hyresbostaden, vad gör jag?

Men gäller det privatägda bostäder som condos och hus, gäller inte den uppsägningstiden hyresrätter?
Nu är jag kanske ute på halt vatten, som Reefat påståtts ha sagt, men skulle tro att det även gäller privatägda bostäder. De gånger vi avbröt i förtid, 3-4 gånger, var det aldrig några problem och känner många andra med samma erfarenhet. Just återbetalningen av depositionen kan dock bli problem om man inte har "giltiga skäl".

Ja, då säger man väl apartment, då är det en landlord som äger hela bygget och hyr ut lägenheterna.

Condo för insatslägenheter och då ägs lägenheten av en privatperson.

Så jag förstått det.

Så det står här med.
Dom förklarsr skillnad på apartment och condo.

Låter rimligt, har nog aldrig sett nåt appartement men har nog varit på fel ställen.

Undrar om det är olika villkor på hyreskontrakten i thailand. I Sverige har vi reglerad hyra besittningsskydd o liknande för hyresrätter.

Låter rimligt, har nog aldrig sett nåt appartement men har nog varit på fel ställen.

Undrar om det är olika villkor på hyreskontrakten i thailand. I Sverige har vi reglerad hyra besittningsskydd o liknande för hyresrätter.
I Sverige gäller hyreslagen även när man hyr en bostadsrätt, åtminstone gällande 1 månads uppsägningstid, och så var det även när vi hyrde "bostadsrätter" i Bangkok.

Tror inte det finns "hyresrätter" i Thailand på det sättet vi tänker i Sverige. Kanske att kommunen äger några väldigt billiga lägenheter men de går nog inte att hyra för utlänningar.

I Sverige gäller hyreslagen även när man hyr en bostadsrätt, åtminstone gällande 1 månads uppsägningstid, och så var det även när vi hyrde "bostadsrätter" i Bangkok.

Tror inte det finns "hyresrätter" i Thailand på det sättet vi tänker i Sverige. Kanske att kommunen äger några väldigt billiga lägenheter men de går nog inte att hyra för utlänningar.
Jag har som sagt aldrig heller hört talas om "hyresrätter" som vi känner dem i Thailand. Men man kan hyra lägenhet helt klart.

I Sverige gäller dock privat uthyrningslagen för bostadsrätter. Är inte uppsägningenstiden tre månader?

Jag har som sagt aldrig heller hört talas om "hyresrätter" som vi känner dem i Thailand. Men man kan hyra lägenhet helt klart.

I Sverige gäller dock privat uthyrningslagen för bostadsrätter. Är inte uppsägningenstiden tre månader?
Jag hyrde en bostadsrätt i Stockholm förra året när vi flyttade hem, via ett företag som bara hyr ut till företag, och även om kontraktet var på ett år så var det enligt agenten en månads uppsägning då hyreslagen gäller alla. Vi bröt efter 8 månader och det var aldrig någon diskussion.

Jag hyrde en bostadsrätt i Stockholm förra året när vi flyttade hem, via ett företag som bara hyr ut till företag, och även om kontraktet var på ett år så var det enligt agenten en månads uppsägning då hyreslagen gäller alla. Vi bröt efter 8 månader och det var aldrig någon diskussion.

Ja det gjorde kanske det för det finns fortfarande lagar i Sverige om att hyra ut bostäder i andra hand hyresrätt eller bostadsrätt.
De som du skriver om att de hyrde ut bara till företag då med ev. överpriser från förmedlingen.
Då vill de nog inte ta diskussionen med hyresgästen med hjälp av hyresnämnden om hyresgästen hade börjat komma med påpekanden.

Här på förlängningen av 3rd road är väl hyreslägenheter?
Sett stor skylt där innan, apartments for rent.
Men är ju inte kommun eller statligt ägda.
Men inga insatslägenheter som condo där man kan köpa sig en unit utan ägs av företag och hyrs ut som jag förstått.

Screenshot_20250809_082015_Maps.webp

Screenshot_20250809_082024_Maps.webp

Screenshot_20250809_082036_Maps.webp

Trist att råka ut för, men varför flyttar ni inte bara ut? Det värsta som kan hända är att ni förlorar en månads deposition. Det måste ändå vara ett lågt pris för speciellt din flickväns hälsa.
Vi har accepterat att vi kommer få överge depositionen, frågan som återstår är juridiken. Enligt svaren här så är det våldsamt skiftande åsikter om vad det är som gäller när man bryter ett kontrakt. Det var just det här jag ville få svar på när jag sträckte ut mig till olika jurister, men sekunden jag förklarade min situation så slutade dom att svara mig.

Tillbaka
Topp