Monsun

• Trådstartare Trådstartare nakonsawan
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
N

nakonsawan

Gäst
Tänkte kolla lite med er hur det ligger till med monsunerna i thailand egentligen. Har hört så mycket olika genom åren och det enda säkra jag själv märkt är att det är varmare, fuktigare och större regnchans på sommaren.

Men det finns ju regionala skillnader öst väst nord syd osv. t. ex så hörde jag ofta som dykguide där nere att östsidan av södra thailand (samtidigt, sammet, osv) har en annan monsunnoch därför klarare vatten på sommaren. Därför väljer många att jobba västsidan på vintern och östsidan på sommaren. Men gäller detta bara hur klart vattnet är? Hur är regnet och värmen osv.

Thailand i stort är väll ändå i greppet på en monsun?

Det normala är att det blåser nordostmonsun på vintern och sydvästmonsun på sommaren. Detta ger lugnare sjö på västkusten vintertid och tvärtom sommartid. Hur mycket detta påverkar dykning etc har jag ingen aning om, men visst blir vattnet grumligare vid hög sjö. Generellt är nordostmonsunen torrare i motsats till sydvästen.

På sommaren/hösten kan Thailand även drabbas av tropiska cykloner eller tyfoner som dessa kallas här och då kan allt kastas om tillfälligt. Och dessa medför alltid att stora regnmängder riskerar att dumpas eftersom dessa vädersystem uppstår över öppet hav och därigenom medför mycket fuktighet.

Hoppas att detta är till någon hjälp.

Ja visst tackar berra! Skönt att få lite info från en sjöman som vet vad han pratar om ;)

Ja i dykarvärlden är det mest snack om hur monsunerna påverkar saker under vattnet och ev vinden på havet, om det ösregnar spelar mindre roll. :nod: :nod: :nod:

Men som landkrabba och vanlig slappturist i thailand så är det ju luftfuktighet, temperatur, nederbörd och vind som är intressant. Man blir lite mer kräsen!

Jag har inte varit mycket in norra thailand men hur är det där? Måste ju vara mer påverkade av den indiska monsunen där? Tycker det borde vara helt olika vädersystem som styr vädret i chiang mai/rai än nere i krabi/phuket och samet/pattaya/chang? Det är ju närmare 200 mil från söder till norr.

Jag har nu varit i issan under alla tänkbara årstider, jag märker ingen större skillnad .Nu verkar även regnperioden här uppe utebli , allt för torrt nu , stora problem i hela Isaan med riset :)

Rent generellt så påverkas norra Thailand av samma monsun som de södra delarna, men kanske på olika sätt. Jobbigt värre om de normala regnen uteblir, det är ju ren katastrof för risbönderna.

Väder och nederbörd påverkas också av el niño / la niña i Stilla Havet. Tror att den förstnämnde är på gång nu, kanske beror torkan på detta.

"Phonta " sa:
Jag har nu varit i issan under alla tänkbara årstider, jag märker ingen större skillnad .Nu verkar även regnperioden här uppe utebli , allt för torrt nu , stora problem i hela Isaan med riset :)

Hav tålamod Phonta.

Regnperioden här i Isaan har just borjat.

Juni och juli brukar det mest vara korta regnskurar på eftermiddagarna, men väldigt stora lokala skillnader från by till by.

Här i Nang Rong har det regnat några millimeter ca varannan dag under juni.

De stora regnen brukar komma forst i September.
For två år sedan fick jag 140 mm på två timmar en dag i september.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp