Moraliskt dilemma

N
Håller med om att moralen är ganska töjbar för de flesta och i vilka frågor vi är beredda att töja på den beror nog på kultur, hur samhället ser ut samt från person till person.

Vi hade ett liknande fall det Mackes beskriver i vår by för länge sedan, dock ingen släkting eller nära granne till oss. En kille och en tjej, båda runt 18, hade börjat ses tillsammans och redan där börjar ju snacket gå ute i byarna då det är väldigt konservativt på ytan. Det här pågick ett tag och alla förväntade sig en inbjudan till bröllopsfest vilken dag som helst men istället kom en dag polisen och hämtade grabben. Någon månad senare är han dömd till 5 års fängelse för våldtäkt på tjejen, 2 år senare är han fri, ett halvår efter det begår grabben självmord och några månader efter det så flyttar tjejens familj därifrån i all hast. Så långt fakta i målet.

Det de flesta i byn tror är att det inte handlade om en våldtäkt utan att det snarare var en buddhistisk version av "hedersmord". Killen ska tydligen ha skrutit för sina kompisar om hur han, upprepade gånger, fått komma till och i ett mindre samhälle så går sådana rykten snabbt varvet runt; sanna eller ej. Tjejens familj krävde då att de skulle gifta sig vilket grabbens föräldrar tyckte var alldeles för tidigt och/eller för dyrt. Tjejens familj ska då, för att återupprätta sin och dotterns heder, anmält grabben för våldtäkt.

Jag känner inga av de inblandade så jag kan inte ta ställning till vad som är sant och som far till en 11-årig dotter så vill jag se riktigt hårda straff för våldtäkt. Det faktum att de allra flesta i samhället, även de mer sansade, är relativt säkra på att domen var fel, gör ändå att man måste tänka efter lite innan man skriker på kastrering och liknande. Också faktumet att killen begick självmord strax efter sin frigivning tyder nog på att han kanske var oskyldigt dömd, eller att även en relativt kort vistelse i ett thailändskt fängelse kan tära ganska hårt.

Nu skrek jag ju på kastrering då det fanns ett klart erkännande :)

Köpa honom fri är för sent men man kan ev. få sänkt straff.

Nej, det är mycket som inte stämmer här. För att ge dig händelseförloppet så hade de fyra killarna samlats för att supa hemma hos en av dem och tjejen som hade en chrush på en av killarna blev inbjuden av honom vilket hon naturligtvis ställde upp på.

Den första av släktingens version gick ut på att alla var fulla och hade somnat när killen hon var kär i hade våldtagit henne. Vilket inte riktigt höll eftersom det var ett litet hus och det borde ha hörts. När vi pressade honom så kanske han hade hört något men han var så full...

Anmälan kom två månader efter händelsen vilket iofs inte är ovanligt att offret känner skuld men när det kommer fram till familjen görs anmälan. Tjejens version var att flera hjälpte till vid våldtäkten, dock finns inga bevis för en fullbordad våldtäkt eftersom det gått så lång tid men som sagt var hade killen bitmärken från henne.

Sedan finns det några facebook inlägg och bilder redan dagen efter som motsäger att tjejen skulle blivit skadad på något sätt.

Oavsett vilket så kommer jag att ta reda på alla detaljer i domslutet om inte annat för att övertyga familjen där nu alla tror på en konspiration. Jag är också övertygad om att händelsen skadat vår kafé verksamhet, vi har bland andra tappat poliserna som var frekventa kunder innan.

Ja, drama saknas inte i Isaan![/QUOTE]
Tack Mackes för beskrivning av händelseförloppet. Det är tråkigt att detta drabbar dig. Hur man än gör blir någon lidande. (Förstår inte varför det blir så här, när jag svarar på Mackes inlägg nr 25.)

Jag förstår inte riktigt vad är han dömd för?
Är han dömd för att inget ha gjort för att hindra våldtäkt?
1 tjej som går ensam och super med 4 killar finns mycket heder att försvara där.

Efter hon fått prygel av sin far och bannor av sin mor hur hon skämt ut hela släkten inför byn så är en anmälan kanske sista försvaret och några oskyldiga killar blir innlåsta.

Tack för all input, mycket har varit tänkvärt och tillfört!

Jag tror inte att jag skall gå in mer i detalj innan jag läst protokollet. Mycket rykten florerar här och det känns inte rätt att hänga ut någon eftersom jag inte vet säkert vad som hänt. Oavsett hur så kan man vara säker på att pengar kan påverka utfallet dramatiskt även om domstolen inte är korrupt.

Förutom synen på korruption är rättssäkerheten här i Thailand mycket sämre än i Sverige vilket får mig och frun att fundera på om en fattig by i Thailand är en lämplig miljö för ett par tonårspojkar att växa upp i. Förutom dåliga skolor och gott om kompisar med dåligt inflytande kan ju vad som helst hända T ex en tjej som drömmer om stora pengar eller vill hämnas en olycklig kärlek. Det verkar inte som om domstolarna har förmåga att se igenom detta. Det har säkert med hedern att göra.

Tack för all input, mycket har varit tänkvärt och tillfört!

Jag tror inte att jag skall gå in mer i detalj innan jag läst protokollet. Mycket rykten florerar här och det känns inte rätt att hänga ut någon eftersom jag inte vet säkert vad som hänt. Oavsett hur så kan man vara säker på att pengar kan påverka utfallet dramatiskt även om domstolen inte är korrupt.

Förutom synen på korruption är rättssäkerheten här i Thailand mycket sämre än i Sverige vilket får mig och frun att fundera på om en fattig by i Thailand är en lämplig miljö för ett par tonårspojkar att växa upp i. Förutom dåliga skolor och gott om kompisar med dåligt inflytande kan ju vad som helst hända T ex en tjej som drömmer om stora pengar eller vill hämnas en olycklig kärlek. Det verkar inte som om domstolarna har förmåga att se igenom detta. Det har säkert med hedern att göra.
Du förändrar nog deras framtidsförutsättningar rejält om du sätter dom på någon billingual school i Bangkok, finns säkert med boarding möjligheter där då dom bor på skolan och ses efter av vuxna hela tiden.

I mina ögon är det lika uselt att stoppa in "lillen" i en brud som inte vill som att hjälpa till och hålla i henne..
Och att inte försöka stoppa något som pågår i samma hus är fan inte mycket bättre..
Att vara så packad så man sover och inte hör kan säkert hända...
Är det så blir du ju garanterat inblandad men kanske oskyldig..??

Men att försöka få det till att det är tjejens fel att hon ensam festar med 4 unga killar..??
Ska tjejer inte få gå ut eller..??

I mina ögon är det lika uselt att stoppa in "lillen" i en brud som inte vill som att hjälpa till och hålla i henne..
Och att inte försöka stoppa något som pågår i samma hus är fan inte mycket bättre..

Men att försöka få det till att det är tjejens fel att hon ensam festar med 4 unga killar..??
Helt rätt går nog inte säga det mer rakare :thumbsup:

Det är det väl ingen som sagt!! Snacka om att förvränga.
Snackades väl om byhederskultur och kanske gärningen aldrig begåtts utan anmälan kom till för att behålla hedern.
Du skriver ju själv att du druckit en hel del i dina dagar har du aldrig varit så packad och sovit så du inte hört vad som försigått i resten av huset?
Tur du inte är dommare för du verkar ju bara lyssna på en persons version och vinklar gör du med..
Är väl fan ingen som skrivit att tjejer inte få gå ut ensamma men du har nog vart i din frus by tillräckligt många gånger för att veta hur ryktesgången kan gå där och vad dom tycker om den saken!

Då skall det givetvis vara helt utan tvivel , dvs ett erkännande av gärningsmannen :thumbsup:

OT, men vem skulle erkänna i det läget? ;)

Det är nog Staffans matematik som gäller:

"Då man har supit'skallen av sig på en fest,
och vaknar upp med ljuvlig ångest och mår pest.
Någonstans i Hökarängen,
med ett fullblodsras i sängen.
Och inte minns minsta spår,
av vad som hände igår.

Hem till tanten dra en vals, med sugmärken på sin hals
Om hon så tar dig på bar gärning neka
Den var aldrig inne!

Och sedan frågar var du varit'säg du tappat minnet

Jag är också övertygad om att händelsen skadat vår kafé verksamhet, vi har bland andra tappat poliserna som var frekventa kunder innan.
[/QUOTE]

Kan det inte ha med att poliserna inte tar mutor längre, att de inte har råd?

Detta med polisen är en tydlig signal till dig att inte blanda dig i detta
Skall man hjälpa någon att bli fri betala anmälaren så att dom tar tillbaka sin anmälan hos polisen snarast

Skall man hjälpa någon att bli fri betala anmälaren så att dom tar tillbaka sin anmälan hos polisen snarast

Det är en liten by och killen ifråga bodde hos oss (familjen) innan han gifte sig. När polisen kom och hämtade honom fick frun åka och lösa ut honom hos polisen. Alla där kände ju igen henne från kafét och sedan var det slut med de besöken. Det är en faktor som får mig att tro att han verkligen är skyldig. Eller så är det någon korruptionsaffär, stationen är känd för det. Så någon enkel lösning finns inte, att ta strid med polisen i en så liten by skulle vara en katastrof för hela familjen.

Kanske man kan tänka så här? hur tänker man när man funderar på att betala målsägaren för att denna skulle dra tillbaka sin anmälan? efter meddelad dom i Domstol?, om detta sker så sätter sig målsägaren i den sitsen att hon blir klart misstänkt att gjort en falsk anmälan, om detta skulle ske (vilket jag inte tror kommer ske) så skulle övriga dömda kunna använda sig av detsamma, samma betalning som en person gjort, och eventuellt kunna bli frikända. Kanske man kan tycka så att målsägaren har ljugit och vittnat falskt? att påverka ett vittne eller en målsägare att ändra sitt uttalande kan slå tillbaka väldigt hårt, jfm. övergrepp i rättssak, jag råder inte till något, själv skull jag absolut avstå och låta detta stanna vid en tanke....

Kanske man kan tänka så här? hur tänker man när man funderar på att betala målsägaren för att denna skulle dra tillbaka sin anmälan? efter meddelad dom i Domstol?, om detta sker så sätter sig målsägaren i den sitsen att hon blir klart misstänkt att gjort en falsk anmälan, om detta skulle ske (vilket jag inte tror kommer ske) så skulle övriga dömda kunna använda sig av detsamma, samma betalning som en person gjort, och eventuellt kunna bli frikända. Kanske man kan tycka så att målsägaren har ljugit och vittnat falskt? att påverka ett vittne eller en målsägare att ändra sitt uttalande kan slå tillbaka väldigt hårt, jfm. övergrepp i rättssak, jag råder inte till något, själv skull jag absolut avstå och låta detta stanna vid en tanke....

Det loppet är ju kört eftersom domen redan fallit på flickans vittnesmål och några nya vittnesmål tas inte upp vid en eventuell överklagan i Thailand. Det är enbart pappersexercis.

Men kanske något att ha med sig i framtiden om ens egna ungar blir anklagade. Att betala mutor underhåller ju bara systemet men de egna ungarna är nog viktigare i ett sådant läge.

Det är en liten by och killen ifråga bodde hos oss (familjen) innan han gifte sig. När polisen kom och hämtade honom fick frun åka och lösa ut honom hos polisen. Alla där kände ju igen henne från kafét och sedan var det slut med de besöken. Det är en faktor som får mig att tro att han verkligen är skyldig. Eller så är det någon korruptionsaffär, stationen är känd för det. Så någon enkel lösning finns inte, att ta strid med polisen i en så liten by skulle vara en katastrof för hela familjen.

Asså Mackes ..
Vi har ju tidigare skrivit spaltmeter om detta med korrupt rättssytem i Thailand, du har då påstått att detta inte alls är så vanligt ,, nu ser det lite annorlunda ut , men bra att du inser hur verkligheten är ,,
Eller så är det någon korruptionsaffär, stationen är känd för det.;)

OBS Jag skrev snarast kanske inte uttryckte mig klart.
Snarast är inom 1 - 3 dagar efter gripandet innan man är dömd.
Det gjorde en dum farang som misshandlade en annan farang.
250K kostade det honom.

Tillbaka
Topp