Motorsåg

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Vad är bäst en elektrisk eller en bensin motorsåg?
Har redan en som går på bensin som krånglar så vi behöver köpa en ny.

Vad ska du såga? är det bara ved till brasan duger en el-såg.

Vid avverkningar av träd är det en bensinare över 45cc som gäller.
En krånglande maskin behöver inte vara väck, dom kan vara känsliga på inställningar av munstycken, smuts i filter eller membran som är defekta.
Är det en såg av bättre märke så kan en service vara värt kostnaden.

Vi har fällt en del träd nu som behöver sågas/kapas till värme i brasan.
Svägerskan har kap och vedklyv men den går på 380 och hos oss har vi bara 220 volt.
Den som sågade ner träden (5st) har kapat dom i 3 meters längder.
Så det är några björkar som ska sågas till 50 cm längder, sen är det bara fram med yxan.
Efter dessa 5 träd hade vi tänkt att använda den till att kapa vanliga grenar på våra träd i trädgården.
Motorsågen vi har nu fick jag av min styvfar för x antal år sedan, det är en Huskvarna.

Är jem o fix något att titta på?

IMG_0523.webp

IMG_0524.webp

Vi har fällt en del träd nu som behöver sågas/kapas till värme i brasan.
Svägerskan har kap och vedklyv men den går på 380 och hos oss har vi bara 220 volt.
Den som sågade ner träden (5st) har kapat dom i 3 meters längder.
Så det är några björkar som ska sågas till 50 cm längder, sen är det bara fram med yxan.
Efter dessa 5 träd hade vi tänkt att använda den till att kapa vanliga grenar på våra träd i trädgården.
Motorsågen vi har nu fick jag av min styvfar för x antal år sedan, det är en Huskvarna.
Vilken Husqvarna modell?

Köp gärna en elsåg och då med samma kedjor/svärd som din Husqvarna, 13 tum svärd räcker men 1800w är ett måste om du ska kapa stammar i 50cm bitar.

Vad är bäst en elektrisk eller en bensin motorsåg?
Har redan en som går på bensin som krånglar så vi behöver köpa en ny.
Beror väl på var och vad du skall såga , en bra elsåg funkar ju till småjobb, kör du inte Aspen bensin ? Ja då kan du räkna med att membranet i förgasaren kan ha pajat , dvs den pumpar inte fram bensin . En ny såg får du för rumt 1500 kr , de funkar riktigt bra faktiskt

Farsan hade en McCulloch, den var minst lika bra som Jonsered, Huskvarna, Stil eller annat märke, sen var ju farsan lite obstinat också, den åkte in på service varje år för att hålla den i trim..
Jag skulle säga att bensindriven såg till stora jobb och elektrisk till små jobb.

imagesM4BKMHH5.webp

Senast ändrad:
Gamla grannen ute på Ingarö, införskaffade denna vedklyv för 1500 pengar hos jula och jag hjälpte honom med klyvandet
inför kommande vintern..

7214852.webp

Kompakt vedklyv med 370 mm klyvlängd! Meec Tools hydrauliska vedklyv är med sina små mått och 4-tons klyvkraft en mycket praktisk pjäs när du ska klyva ved. Maskinen har 1500 W stark motor och 60 mm klyvkolv med automatisk returfunktion och en klyvhastighet. Kolven kan klyva upp till 370 mm långa samt 250 mm breda vedstycken. Storleksmässigt är den som sagt mycket smidig och kan flyttas av en person, något som underlättas ytterligare av handtaget och de två plasthjulen. Vedklyven är till och med liten nog att få plats i en normalstor bilkoffert.

Produktdata

Artikelnummer 721485
Garanti 1 år
Vikt 41 kg
Oljetanksvolym 2,4 l
Klyvdiameter max. 250 mm
Spänning 230 V
Effekt 1,5 kW
Klyvlängd max. 370 mm
Mått L82xB27xH45 cm
Klyvkraft 4 t

Kan den passa hönan??