Trevligt att en Thaitjej/kvinna skriver här , kan vara lite intressant med riktig information från/om "det riktiga Thailand"

. Många gånger så har vi Faranger fel uppfattning , frågar ofta min fru som liksom du är från Buriram , det visar sig ofta att jag fått fel uppfattning om olika företeelser .
Visst är det så, oerhört nyttigt att få inföddas bild, spelar ingen roll hur månger gånger man besökt eller hur länge man bott i ett annat land så kan man aldrig se det landet med en infödds ögon, man kan lära sig mycket.
Vet en gång i Bangkok när jag satt utanför det guesthouse jag bodde på, de hade en liten trappavsats med bord och utsikt mot templet Chanasongkhram på Ram Buttri Rd.
Jag satt där och tittade på några som sålde majs och annat från vagnarna och det var ett sådant där konstigt lugn som det kan vara på sådana där bakgator och man hör stadens brus i bakgrunden, lite cyklister samt turister som spatserade förbi och lite gamla gummor och gubbar och andra Thai.
Vid den tiden hade jag varit många gånger i Thailand och tyckte mig ha bra hyfsad koll på både språk och hur Thailand fungerar samt också Thai.
Men medan jag satt där sa jag till mig själv, fan jag har varit här så många gånger i många år och verkligen fått se insidan av Thailand, är ju ingen direkt turistnisse utan brukade alltid hamna hos någon familj eller liknande.
Det som slog mig var att den kunskap jag inhystat var genom mina egna ögon och inte genom en Thais och hur lite jag egentligen kunde om Thai och Thailand och det måste vi alltid ha i minnet när vi diskuterar Thailand och vara ödmjuka inför det.
Så det är välkommet med någon som är infödd som kan ge sin bild genom sina ögon samt det de är uppvuxna med och i den kultur de formats i, sen behöver inte det alltid vara realiteter, för vi har alla våra högst egna ögon och det är ju endast genom våra egna ögon som vi kan uppfatta världen men det är inte det viktiga utan det viktiga är att få en motvikt till det vi själva kan och vet.