Ny tobakslag på G.

• Trådstartare Trådstartare Anonymos
  • Start datum Start datum

I Fillipinerna skulle det bli totalrökförbud utomhus förutom i vissa rökzoner, vet inte om det bara gällde Manila och om det blev genomfört men det kanske @kurant kan svara på?

Hej

Röker inte själv men när man börjar tala om rökförbud utomhus tycker jag att det börjar gå för långt.

Mvh isan lover
I Thailand var det ju inte själva rökningen som låg till grund för införandet av rökförbudet utan nedskräpningen.
Efter man gjort strandinspektion och funnit x fimpar per m2 så uppmärksammades detta en del och man beslutade om rökförbud.
Men det skall då finnas rökzoner på stranden är det sagt med askoppar så handlar ju inte om att det blir omöjligt att resa på arslet och gå ta ett bloss.

I Thailand var det ju inte själva rökningen som låg till grund för införandet av rökförbudet utan nedskräpningen.
Efter man gjort strandinspektion och funnit x fimpar per m2 så uppmärksammades detta en del och man beslutade om rökförbud.
Men det skall då finnas rökzoner på stranden är det sagt med askoppar så handlar ju inte om att det blir omöjligt att resa på arslet och gå ta ett bloss.

Hur långt skulle du "orka" gå, 300meter ?

Hej

Själv tycker jag dock att häxjakten på rökarna börjar gå lite för långt, vill tillägga att jag aldrig har varit en rökare men sympatiserar lite med dom ändå.
Men kanske är detta tidens melodi och då är det väl bara att gilla läget, men själv har jag lite svårt att förstå hur man kan tillåta kärnkraftverk, kolkraftverk, avverkning och nedbränning av jordens återstående få djungler, samt industrilla utsläpp som förorenar både mark och hav samtidigt som man går så hårt fram när det gäller just rökare.

Mvh isan lover

Hur långt skulle du "orka" gå, 300meter ?
Ja det hade jag, som sagt jag är positiv till rökförbud på stranden.
Själv brukar jag gå undan och ställa mig o röka vid stranden sen går jag tillbaks och fimpar i askoppen som stolägaren ställt upp vid bordet.
Fast jag var nog den ende som gjorde det sist jag satt vid stranden men jag förstår hur otrevligt det kan vara med rök för ickerökare.

Även inne på krogen gör jag så om det är mycket folk, det kan nog @Phonta intyga för han undra när vi satt på Harrys varför jag gick ut hela tiden.

Hej

Själv tycker jag dock att häxjakten på rökarna börjar gå lite för långt, vill tillägga att jag aldrig har varit en rökare men sympatiserar lite med dom ändå.
Men kanske är detta tidens melodi och då är det väl bara att gilla läget, men själv har jag lite svårt att förstå hur man kan tillåta kärnkraftverk, kolkraftverk, avverkning och nedbränning av jordens återstående få djungler, samt industrilla utsläpp som förorenar både mark och hav samtidigt som man går så hårt fram när det gäller just rökare.

Mvh isan lover
Det marina djurlivet tar mycket skada av nedskräpningen man har funnit sköldpaddor och andra djur där magsäcken varit full av cigarettfilter.

Ja det hade jag, som sagt jag är positiv till rökförbud på stranden.
Själv brukar jag gå undan och ställa mig o röka vid stranden sen går jag tillbaks och fimpar i askoppen som stolägaren ställt upp vid bordet.
Fast jag var nog den ende som gjorde det sist jag satt vid stranden men jag förstår hur otrevligt det kan vara med rök för ickerökare.

Även inne på krogen gör jag så om det är mycket folk, det kan nog @Phonta intyga för han undra när vi satt på Harrys varför jag gick ut hela tiden.

Sen gräver stolsuthyraren en grop i sanden och dumpar fimparna där på kvällen.

Nu finns det t.ex. flera matställen som är helt rökfria i Thailand, mitt stamställe helt öppet utan väggar, men med tak, senast var på Phuket mellan Kata o Karon efter "motorvägen" några hundra meter ifrån stranden och alltid fullsatt, när det var lunch runt 12 var man tvungen att vänta för att få en ledig stol att sitta på.

Nu finns det t.ex. flera matställen som är helt rökfria i Thailand, mitt stamställe helt öppet utan väggar, men med tak, senast var på Phuket mellan Kata o Karon efter "motorvägen" några hundra meter ifrån stranden och alltid fullsatt, när det var lunch runt 12 var man tvungen att vänta för att få en ledig stol att sitta på.
Finns faktist hela områden i Bangkok som är rökfria, det har funnits sen tidigare styre och hur långt det sträcker sig vet jag inte men du ser lite här och där "Smoking forbidden, breach the law and you can get a fine of 2000 baht" och det är inte bara på flygplatsen utan dom skyltarna sitter även längs sukhumvith i Bangkok.
Det har det gjort i många år, finns även rökrutor i Bangkok där det står uppställda askoppar och skyltat "Smoking area" Det är inget nytt.
Sen har väl aldrig någon brytt sig men det är en annan sak men det finns i dom centrala delarna och har funnits länge.

Snart ser man inte röken av rökare...;

Enligt vad DN erfar kommer regeringen på torsdagen att fatta ett beslut om en ny tobakslag.
Bland annat innebär det ett förbud mot rökning på uteserveringar – något som varit aktuellt tidigare.

https://www.dn.se/nyheter/politik/kalla-regeringen-forbjuder-rokning-pa-uteserveringar/

Vem bryr sig? Detta gäller Sverige och inte Thailand.

Men @Jonas har en punkt som även jag som rökare har att respektera icke rökare och ta ett steg undan, men när i hellskotta ska häxjakten ta slut?

Om en icke rökare, ber mig att fimpa el. gå undan då gör jag det.

Men i det här fallet så är det svenskastaten som säljer drogerna och förser rökare med det som icke rökare gillar och
då säger jag att icke rökare att de ska vända sig till staten och be de dem sluta att förse oss med cigaretter. Men det kommer inte och hända, staten får in för mycket pengar på att förse oss med cigaretter.

Men staten vill ju ha in så mycket skatt som möjligt är och samma saker händer även i vårt älskade Thailand(LOS), alkohol skatt upp, cigarett skatt upp och andra skatter har ändrat på Thailand..

Vem bryr sig? Detta gäller Sverige och inte Thailand.

Men @Jonas har en punkt som även jag som rökare har att respektera icke rökare och ta ett steg undan, men när i hellskotta ska häxjakten ta slut?

Om en icke rökare, ber mig att fimpa el. gå undan då gör jag det.

Men i det här fallet så är det svenskastaten som säljer drogerna och förser rökare med det som icke rökare gillar och då säger jag att icke rökare att de ska vända sig till staten och be de dem sluta att förse oss med cigaretter.

Men staten vill ju ha in så mycket skatt som möjligt är och samma saker händer även i vårt älskade Thailand(LOS), alkohol skatt upp, cigarett skatt upp och andra skatter har ändrat på Thailand..

Staten fick in 11,9 miljarder på tobaksskatten 2016. Kostnaderna för staten beräknades till 31 miljarder. Ingen helt lönsam affär...

Kostnad för en som röker ett paket om dagen är c:a 18.000:- sek/år här i landet. Räcker till en business class biljett till Thailand, en svid från Hart Schaffner Marx, ett par skor av krokodilskinn eller något annat man inte vill vara utan...

"Strandhäll säger, apropå en fråga om varför regeringen inte föreslår ett totalförbud mot tobak, att det vore ett för drastiskt grepp.

– Vi tar ett steg i taget.

Hon är övertygad om, säger hon, att det regeringen nu föreslår kommer att kännas lika självklart som rökförbudet på krogen.

– Vi behöver skydda våra barn och unga och avnormalisera tobaksbruk, säger Annika Strandhäll. Jag tycker att det är här rimligt att man inte ska behöva utsättas för tobaksrök på sådana här platser, som perronger. 90 procent av befolkningen röker inte, säger Strandhäll." DN 2018-01-26

Personligen har jag inga som helst problem med rökning på offentliga platser. Att det blivit rökfritt på restauranger och flyg uppskattar jag dock högt...

Hej

Röker inte själv men när man börjar tala om rökförbud utomhus tycker jag att det börjar gå för långt.

Mvh isan lover
Är det inte rökförbud på offentliga (eller allmänna) platser redan ... kan minnas fel. jag skulle tycka att det bara var ok att röka inne om man bor själv och se till att betala sin ev. cancervård själv ...

Är det inte rökförbud på offentliga (eller allmänna) platser redan ... kan minnas fel. jag skulle tycka att det bara var ok att röka inne om man bor själv och se till att betala sin ev. cancervård själv ...
Skrev om det i ett tidigare inlägg, Bangkok har längs tex. Sukhumvith men vet inte om det gäller hela Sukhumvith i Bangkok eller vissa områden.
Det hade dom innan med förra regeringen också så inget IS kan beskylla juntan för.

Senast redigerad av en moderator:
Skrev om det i ett tidigare inlägg, Bangkok har längs tex. Sukhumvith men vet inte om det gäller hela Sukhumvith i Bangkok eller vissa områden.
Det hade dom innan med förra regeringen också så inget IS kan beskylla juntan för.
jag menade i Sverige, var visst lite otydlig :)

Tillbaka
Topp