Nyårsönskan!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

ragnela

Gäst
Att b-tung m.fl. startar en matlagningstråd med recept, goda råd och frågelåda!

Ex: Vad är en tjockbottnad kastrull?

Hur gör man GOD stekt potatis?

En önskan: Att ingen snackar sönder tråden och att folk håller sig till ämnesområdet!

God Jul och Gott Nytt År b-tung!!

Jag väntar....

Kanske en tråd med tjafs-filter?

Ragnela, när du startar en ny tråd och önskar att den skall vara tjafs-fri så skriv gärna det i rubriken. Respekterar inte "Mästertjafsarna" detta så kan vi gå in och redigera efter önskemål. Visst är det skönt när det är tjafs-fritt.

GOD JUL på dig!! :) :) :)

Om nu någon vill starta en sådan tråd kanske den personen också vill döpa den?

Mycket God Jul till dig också på böljan den blå!

Jag har funderat på göra ostkaka i Thailand. Jag har en gång gjort en med risgrynsgröt som bas, Det kan ju vara svårt att hitta ostlöpe i Thailand att göra en riktig med. Vad för ris skule vara lämpligt att använda ? Recept finns på nätet annars kan jag bistå.. Vad för sylt finns att få där nere¿

Ja, bilder vore bra.

Sir One! När jag gör "ostkaka" hemma i Sverige använder jag mig av Keso (feta sorten). Här i Thailand finns Cottage Chees (? för stavningen) att köpa. Det är väl samma sak, tror jag. Och så lite grädde och några ägg.

Sylt finns i mängder!

Med ris blir det risgrynskaka! Gott det också. Jag köper det kritvita riset (kao gneej.) Finns i kilopåsar. Det ska ligga i blöt över natten. Sedan kokar jag det med vatten, som vanligt. Rör sedan i coccosmjölk till lagom konsistens (det fortsätter att svälla). Pyttelite salt och lite strösocker. När det har kallnat så i med grädde och ägg (och russin) och in i ugnen 200 grader. Några smörklickar ovanpå gör inte saken sämre!. Färdig när den är gyllenbrun.

Just nu har jag ris a la Malta, thai på gång. Kokat riset enl ovan och det har svällt med coccosmjölk. I morgon ska jag vispa grädde och blanda i. Jag tror att det får bli mango till!

För mig som genetisk smålänning/bleking/östgöte/skåning är ostkakan helig.
Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde den falska, har inget recept här på Öland men jag plockade ett på nätet som jag tror ligger nära det jag gjorde vid ett tillfälle då jag inte använde risgryn.

Det är mandel, både från den söta mandeln och från bittermandeln som ska framträda för att det ska smaka ostkaka.
3 st ägg
5 msk strösocker
0.5 dl sötmandel
2 st bittermandlar
0.5 dl vetemjöl
3 dl mjölk
eller grädde av valfri fetthalt (eller en blandning av mjölk och grädde)
500 g keso

Gör så här:
Vispa ägg och socker.
Mal sötmandel och bittermandel i en mandelkvarn. Häll ner detta i ägg- och sockersmeten.
Vispa därefter ner vetemjöl och därefter mjölken. Rör till sist ner keson.

Häll smeten i en smord ugnssäker form som rymmer ca 1 ½ liter, eller ta två mindre formar. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 1 timme och 10 min.

Ragnelas ide´med cocosmjölk låter väldigt spännande.

Nu b-tung och ni andra, hit med recepten!

På söndag ska jag göra stekt ris o rödkokt fläsk enl recept i Kinas Mat. Jag hör av mig om resultatet.

Har b-tung börjat jobba igen? I så fall: Kan vi få en veckomeny att dregla över?

I kväll blir det fyllda, gratinerade creps (låter bättre än pannkakor) och dillfrikassé på kyckling. Ris till.

Hann att jobba en dag innan jag fick dra till sjukan :(
Men nu är jag utskriven och ska gå på "inställning" under några dagar. Hann med en lunchmeny......

MÅNDAG
GRILLAD FLÄSKNOISETTES MED PESTOBEARNAISE OCH POMMES FRITTES
CITRONÅNGAD TORSK MED SOLTORKADTOMATKRYDDAD POTATISPURÉ
OCH BASILIKASÅS
TISDAG
WALLENBERGARE MED RÖDVINSÅS, ÄRTOR, RÅRÖRDA LINGON
OCH POTATISPURÉ
ÄPPEL&PEPPAROTSFYLLD FLUNDRAFILÉ MED BULJONGKOKT POTATIS
OCH GROV SENAPSGRÄDDSÅS
ONSDAG
HELSTEKT BIFFRAD MED GORGONZOLASÅS OCH TOMATROSTAD KULPOTATIS
GRILLAD LAX MED BOURBONSÅS OCH JAMAICANSK
POTATIS&KRONÄRTSKOCKSSALLAD
TORSDAG
KANTARELL&CHEDDARFYLLD VILTFÄRSBIFF MED ENBÄRSGRÄDDSÅS OCH
BACON&TORKAD LÖK KRYDDAD POTATISPURÉ
SCAMPIFÄRSERAD SPÄTTAFILE MED MILD RÖD CURRYSÅS OCH
PAKCHOISLUNGAD POTATIS
FREDAG
HELSTEKT OXFILÉ MED SAUCE BEARNAISE OCH POMMES FRITTES
SOTAD BLÅKVEITFILE MED HUMMERGRÄDDSÅS OCH ÖRTKRYDDAD
POTATISPURÉ
HELA VECKAN
SOPPA
SYDFRANSK FISKSOPPA MED SMAK AV SAFFRAN, CURRY, APELSIN OCH TOMAT
GI TILLBEHÖRET
SALLAD PÅ BULJONGKOKTA GULA ÄRTOR, VÅRLÖK, COCKTAILTOMAT OCH
GRILLAD PAPRIKA. ÄPPELYOGHURT
VEGETARISKT
SPANSK VEGETARISK PAELLA MED SAFFRA&ÖRTCREME
VINTERVÄRME
EFTER FÖRFRÅGAN. NEW ORLEANS CHICKEN&ANDALOUISESAUSAGES GUMBO
MED KRYDDIG KRÄFT TORTILLA

Milda makter. Det är ju värt en resa till Stockholm bara för att gå på din krog!

Tack!

"legolas " sa:
Jösses, jag håller med Ragnela,, jag skulle gärna vilja bo en vecka där, trots att det är STHLM, och käka dina helgoa mat.... Karma får du för det...

Innan det går till print så kolla:
absolut 2 sista orden, skriv ihop dom..

legolas
Nä nä nä, håll dej på lort sidan du. Dom läckerheterna klarar vi av själva :D :D

Nu är det dags för en fråga till b-tung igen.

Det finns ju en massa olika oljor man kan använda i matlagning. Vilka är bra till vad? Vilka ska undvikas? Används palmolja i Sverige? Till vad?
Godaste olivoljan att ringla över en sallad t.ex.?
Finns det andra än vegetartiska oljor?

Vilken är bäst att fritera i?

Framförallt så ska oljan vara färsk så oljor man har öppnade och stående i ett skåp under tiden man är på en längre resa förstör all form av matlagning.
Jag personligen gillar skarpa smakrika jungfruolivoljor till sallader, ostar och t.ex charkuterier. Sedan komplexa feta olivoljor till varm matlagning. Kallpressad rapsolja till vår nordiska varma matlagning, oftast med en riklig tillsats av smör om jag steker fisk eller kött.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp