Nyval

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Av säkerhetsskäl vill jag infoga ett utdrag ur forumreglerna här:

Vi diskuterar inte thailändska kungen, medlemmar av kungafamiljen samt dess förfäder eller dess historia på ett sätt som kan uppfattas som stötande eller visa på missaktning.

Med vänlig hälsning
Forumvärden

Ser man logiskt till protesterna som Suthep startade är han den stora förloraren, och det är Yingluck som blir vinnaren.
Den här demonstrationen som var idag säger ingenting, det är inga problem att samla ihop folk att gå med flaggor, om det var ett antal tusen personer där, men landet har 67 miljoner invånare.
Jag anser Yingluck med partiet Pheu Thai har visat en mycket klok återhållsamhet under protesterna och sedan tog ett riktigt beslut idag och utlyste nyval, som neutraliserade upprorsmakarna.

"Rong " sa:
Det är redan bestämt att prinsen kommer att bli kung, det enda som kan förändra det är om han skulle avlida.
Det stämmer inte, parlamentet har sista ordet ang vem som ska bli monark den dagen det blir aktuellt.

"Rong " sa:
Demokrati är folkstyre, om något råd utser en regering är det ingen demokrati utan en diktatur.
Suthep och Demokraterna har aldrig begärt något nyval, därför enligt alla seriösa bedömningar kommer Pheu Thai Party att vinna ett nyval.
Yinglucks drag att utlysa nyval var ett smart drag, Suthep, Demokraterna och de som protesterar blir helt ställda.
Accepterar de inte nyval där folket får välja regering, är de ute efter en diktatur och ingen demokrati.
En regering som tillsätts utan fria val blir heller inte accepterad och respekterad av omvärlden.

Det här med att tillsätta ett "folkets råd" för att styra landet, bara för att man är missnöjd med den demokratiska politiken, låter riktigt, riktigt obehagligt. Alla historiekunniga vet ju hur det gick när Tyskland upplöste parlamentet för att låta kanslern styra fram till "nästa val"..... En diktator blir man inte av med så lätt, när han (dom) väl kommit till makten.

"Hans Svensson " sa:
Huvudsaken att fortsättningen blir utan våld och blodutgjutelse....Såg intervjuer(Rapport,SVT) med demonstranter från den gula sidan och de respekterar inte demokratiska val som vi ser det. Företrädare för de gula och de röda borde sätta sig ner tillsammans och sätta upp några riktlinjer för fortsättningen, det borde inte vara så svårt. Om de kräver att vissa personer träder tillbaka så kan de göra det, det finns alltid andra som kan ta vid.
Personligen hoppas jag på en lung utveckling som inte förstör turismen i landet. Att Yingluck nu upplöst parlamentet och utlyst nyval hedrar henne, motståndarsidan borde inte ha några invändningar.

Thailands kung har en mycket lugnande effekt på befolkningen, man märker med vilken respekt han styr, exempelvis när vi går på bio i Pattaya då får man stå upp en stund för att visa sin respekt för kungen. Jag tycker det är bra, förhoppningsvis tar sonen över och fortsätter i denna anda, folket behöver en samlande symbol som står över allt käbbel.
Jag tror kungen och militären liksom omvärlden är helt för demokrati och demokratiska val, de gula måste ställa sig bakom och finna sig i resultatet av demokratiska val. Jag tror båda grupperna kan samlas under vissa riktlinjer för detta om de sätter sig ner och pratar med varandra. Kanske vore det bra för fortsättningen om Thaksin drog sig ur spelet, det finns andra som kan ta vid.
Som jag ser det finns ingen större anledning till oro för dem som reser till och frrån landet, vilket även svenska ambassaden informerar om på sin hemsida. Ha en trevlig resa! Happy trip!
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambas ... iland-sys/

"bson " sa:
Det stämmer inte, parlamentet har sista ordet ang vem som ska bli monark den dagen det blir aktuellt.
Prince Maha Vajiralongkorn, the Royal Son and Crown Prince of Siam born 28 july 1952 is the only son of Bhumibol Adulyadej, the king of Thailand and Queen Sirikit.
He is the current Crown Prince of Thailand and heir apparent to the throne.
In 1972 at the age of 20, the king gave him the title " Somdech Phra Borama Orasadhiraj Chao Fah Maha Vajiralongkom Sayam Makutrajakuman" making him the Crown Prince and heir-apparent to the throne.

De här inläggen visar att det är prinsen som kommer att bli kung i Thailand efter den nuvarande kungen och ingen annan. Det som kan förändra den saken är om han skulle avlida.

"bson " sa:

Tror du har fel där Bson.
Kungen har utsett sin son till sin efterträdare.

Parlamentet kan väl inte ändra detta?

Generalerna säger sig vara underställda Kungen direkt, dvs står over parlamentet,
om jag forstått deras uttalanden rätt?

Kungen har utsett sin son till efterträdare men innan en ny kung eller drottning utses så måste parlamentet ge sitt godkännande. Rent tekniskt kan parlamentet stoppa en kandidat.

Men rent praktiskt tror jag att om parlamentet skulle rosta emot Kungens onskan att
Kronprinsen efterträder honom, så ingriper generalerna till Kronprinsens
fordel.
Kronprinsen är officer och ofta klädd i uniform när han numera ofta visas på TV
då han utfor uppdrag for Kungen.

Kronprinsen har dessutom en vacker fru, och de har redan en son som kan bli kung i framtiden.

Har svårt att tänka mig att de gula b i Bangkok skulle vara mot
detta.

"bson " sa:
Kungen har utsett sin son till efterträdare men innan en ny kung eller drottning utses så måste parlamentet ge sitt godkännande. Rent tekniskt kan parlamentet stoppa en kandidat.
Jag anser du bör uppge källan för ditt påståenden. Efterträdaren till den nuvarande kungen är redan utsett, som är prinsen.

Är väl samma i Sverige kungen måste godkännas av regeringen? Men det är ju bara en formalitet.

"Jonas " sa:
Är väl samma i Sverige kungen måste godkännas av regeringen? Men det är ju bara en formalitet.
I Thailand funkar det som ni märkt lite annorlunda, här kan parlamentet fälla en tilltänkt monark, är ju ganska enkelt att argumentera för varför prinsen inte ska bli kung..

Den hogt respekterade nuvarande Kungen har utsett sin ende son till sin efterfoljare.

Vem i Thailand menar du Bson skulle argumentera framgångsrikt mot detta?

Vore inte fel ;)
Men tillåter verkligen Thailands lagar detta , tror inte att en kvinna godkänns ...

Håller på att prinsen efterträder sin far , fö.samma diskussioner som hemma i Swedala, har man "haft lite kul" som ungdom så skall man stämplas för livet ... Han är idag 61 år och har väl kanske"tänkt om" .. Tror att prinsen skulle bli en bra regent för ett underbart land som absolut inte behöver dessa oroligheter ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp