Öl

A

Anonymius

Gäst
Öl är ju ett populärt ämne alltid!

Är det någon mer här som likt mig får känslan av att det som står på framförallt "flaskorna" 5 % är inte stämmer. Jag har märkt att man ändrat designen på ölflaskor, mer likt Heineken" samt att varken Chang eller Singh längre smakar som de skall, har blivit blaskigare.

Är detta ett led i juntans upprensning, alla vet vi ju problem med rattfylleri osv. Är det verkligen 5 %, jag själv är väldigt tveksam. Burkar från Big C och andra försäljningsställen som säljer burkar, verkar helt ok, eller är det bara jag som är nojig när det gäller flaskor...hehe

Varför jag pratar om flaskor är för att Thai själva köper sällan burkar på BigC, jag köper ju ett flak och har i kylen, men Thai köper nästan enbart flaskor och då på små försäljningsställen.

Lyco

Senast redigerad av en moderator:
Öl är ju ett populärt ämne alltid!

Är det någon mer här som likt mig får känslan av att det som står på framförallt "flaskorna" 5 % är inte stämmer. Jag har märkt att man ändrat designen på ölflaskor, mer likt Heineken" samt att varken Chang eller Singh längre smakar som de skall, har blivit blaskigare.

Är detta ett led i juntans upprensning, alla vet vi ju problem med rattfylleri osv. Är det verkligen 5 %, jag själv är väldigt tveksam. Burkar från Big C och andra försäljningsställen som säljer burkar, verkar helt ok, eller är det bara jag som är nojig när det gäller flaskor...hehe

Varför jag pratar om flaskor är för att Thai själva köper sällan burkar på BigC, jag köper ju ett flak och har i kylen, men Thai köper nästan enbart flaskor och då på små försäljningsställen.

Lyco
Att Changen smakar annorlunda kanske beror p[ att dom minskat med 1.5% var väl 6.5% eller 6.8% innan.
Heiniken smakar blaskigt efter du druckit Chang ;) Jag blir lite onyckter på 3 stora chang så är nog 5% ;)

Att Changen smakar annorlunda kanske beror p[ att dom minskat med 1.5% var väl 6.5% eller 6.8% innan.
Heiniken smakar blaskigt efter du druckit Chang ;) Jag blir lite onyckter på 3 stora chang så är nog 5% ;)

Janne du missuppfattar mig, designen på Chang och Sigha flaskor liknar idag mer designen på Heinekenflaskor, det var så jag menar. Innan hade ju Singha framförallt en mer rundare form samt avslutande i toppen och de två smakar idag mer blaskigt och jag ärligt talat känner inget när jag dricker Singha flaskor.

Har hör det förut också om Chang att de sänkt, men detta vet jag inget om, men Sinha dricker ju jag och könner den ölen väl sen 25 år tillbaka och den är inte samma vad den var bara för 2-3 år sedan, burkarna däremot, helt ok.

Ja fler experter vill väl kommentera, finns ju folk här som har erfarenhet. jag undrar om jag inte har lite rätt ändå, något är skumt om man nu kan säga så om öl...haahaha

Lyco

Janne du missuppfattar mig, designen på Chang och Sigha flaskor liknar idag mer designen på Heinekenflaskor, det var så jag menar. Innan hade ju Singha framförallt en mer rundare form samt avslutande i toppen och de två smakar idag mer blaskigt och jag ärligt talat känner inget när jag dricker Singha flaskor.

Har hör det förut också om Chang att de sänkt, men detta vet jag inget om, men Sinha dricker ju jag och könner den ölen väl sen 25 år tillbaka och den är inte samma vad den var bara för 2-3 år sedan, burkarna däremot, helt ok.

Ja fler experter vill väl kommentera, finns ju folk här som har erfarenhet. jag undrar om jag inte har lite rätt ändå, något är skumt om man nu kan säga så om öl...haahaha

Lyco
Jo Changens % sänktes för inte sålänge sen, antingen var det i början av året eller slutet av förra året, jag dricker bara Chang här nere när det kommer till öl.
Men märker ingen skillnad på den, Singha vet jag inte den var längesen jag drack.

En bra fråga, jag brukar bara köpa på burk och då i första hand Leo, tar mindre plats i kylen och man får plats med fler i kylboxen

Har någon smakat öl som heter Phuket , se foto . det var sist fredag vi var i Walking Street Bangsaen
Och vänner av oss Eva och Olav från Skåne hade köpt öl som heter Phuket , och det var bra på smak .
Nå må vi köpa öl i plast kasse och ha med seg i Walking Street.

IMG_0672 (5).jpg

Har någon smakat Pattaya Lager Beer

Pattaya-lagerbeer-1.jpg

images.jpg

Nä, men här har vi ju tydligen 2 varianter Phuket och Pattaya, skall bli intressant att se vad detta är har ej smakat så jag får väl se mig omkring!

Jag skall väl inte vara kritisk eller negativ, men visst känns det som att hjulet är uppfunnet en gång till...eller?

Lyco

ja kan något bli bättre än Chang, i vilket fall så som den var innan?

Känns som de nya sorterna kommer från samma bryggeri, kan det vara samma öl men olika labling eller olika öl. Lite spännande att testa är det ju ... men tar ju ett tag innan man får möjlighet till att testa (för systemet lär inte ta in dessa på ett tag).

ja kan något bli bättre än Chang, i vilket fall så som den var innan?

Känns som de nya sorterna kommer från samma bryggeri, kan det vara samma öl men olika labling eller olika öl. Lite spännande att testa är det ju ... men tar ju ett tag innan man får möjlighet till att testa (för systemet lär inte ta in dessa på ett tag).

nä men jag kan ju testa, jag är här, skall faktiskt se mig omkring, skall upp till Chantanaburi 20, i Ban Phe har jag inte sett, kanske jag tar en sväng till Pattaya, vet inte ännu i jul och nyår, står mellan Koh samet och Pattaya, vet inte får se

Senast redigerad av en moderator:
Här har vi ett gott öl och som är billig , för ett år sedan 48 Baht for en stor flaska

P1110099.jpg

Här har vi ett gott öl och som är billig , för ett år sedan 48 Baht for en stor flaska
P1110099.jpg

Jag har läst och har blivit informerad om att den vanligaste typen av Chang inte är öl utan bryggt med ris som bas, Chang export är däremot en "riktig" öl. Försökte fråga "Mr. Google" som brukar veta allt men den här frågan hittar jag inget svar på utom från några "stenbordsexperter". Jag gillar ju Singhas snikvariant Leo så mig spelar det ingen roll, men jag gillar att veta onödiga saker ;). Har vi någon expert här :)

Jag har läst och har blivit informerad om att den vanligaste typen av Chang inte är öl utan bryggt med ris som bas, Chang export är däremot en "riktig" öl. Försökte fråga "Mr. Google" som brukar veta allt men den här frågan hittar jag inget svar på utom från några "stenbordsexperter". Jag gillar ju Singhas snikvariant Leo så mig spelar det ingen roll, men jag gillar att veta onödiga saker ;). Har vi någon expert här :)
Den Chang som säljs här i Thailand är gjort på ris, så det är korrekt

Det är fortfarande öl. Korn är inget krav för att få kalla det för öl. Sedan i slutändan så är det smaken som avgör. Så trött på snacket "det är inte öl, det är gjort på ris.

Både Chang export och Chang classic säljs i Thailand, Chang Export säljs också i Sverige.

Hörde vilket kan vara en skröna att Chang export började produceras för Chang classic hade för höga värden av tungmetall i sig så var inte godkänd i tex. Europa så fick inte exporteras dit.
Som sagt vet inte om det finns någon fakta bakom det.

Både Chang export och Chang classic säljs i Thailand, Chang Export säljs också i Sverige.

Hörde vilket kan vara en skröna att Chang export började produceras för Chang classic hade för höga värden av tungmetall i sig så var inte godkänd i tex. Europa så fick inte exporteras dit.
Som sagt vet inte om det finns någon fakta bakom det.
Jag har läst att det hamnar i skatteklassen för vin om det är risbaserat, låter mer sannolikt för mig.

Tycker det är ganska marginell skillnad mellan de thailändska ölsorterna. Chang Export har jag drickit en gång för flera år sedan, och den tyckte jag smakade snudd på äckligt. Chang Classic och Leo tycker jag smakar allra mest lika, men fördelen med Leo är att slippa en besk/bitter eftersmak. Singan tycker jag jag känns lite blaskigare.

Summerar man upp det subjektivt så blir det Leo följt av Singa, och sedan kan det kvitta så länge man lyckas undvika Chang Export. ;)

Finns ett ställe som heter Hofp Brew House i Pattaya. Där kan man få lite intressantare ölsmaker, men till lite överpris i mitt tycke. Det är ca dubbelt så dyrt som det borde vara tycker jag.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
893
A
A
Svar
47
Visningar
4 K