Om ni vill bli rika

 
Tusentals drabbas i Sverige när Finland stoppar pension

Finland planerar att stoppa pensionsutbetalningar för utlandsboende.
Vad tror ni om det? Nästa gång socialdemokraterna kommer till makten, så kanske man tycker att det är en lysande ide att införa det även i Sverige. Man lyckades ju med att stoppa skattefria tjänstepensioner för dem som var bosatta i portugal och det är ju redan stopp för att ta ut garantipension vid utlandsboende.
MVH Lilla Fridolf
Är det som i artikeln benämns finsk folkpension motsvarande det som heter garantipension i Sverige?

Om det gäller utbetalning av pension som är intjänad från arbete anser jag att sådan pension skall utbetalas oavsett var den som är berättigad sådan skall få denna utbetald oavsett var man bosätter sig i världen.
 
Inte alla som köper BTC blir rika; är väl rätt uppenbart priserna är frånkopplade från det mesta.
----------------------------------

Majoriteten av svenska kryptoinvesterare gör förlust​

Mer än hälften av de svenskar som handlat med kryptocertifikat under de senaste åren har gått med förlust.
Yngre män är de som drabbats i störst omfattning, enligt en analys som Finansinspektionen, FI, gjort.
Uppdaterad:
16 maj 2024, 09:22


Bitcoin är den mest kända och största kryptovalutan.

Bitcoin är den mest kända och största kryptovalutan.Foto: Mostphotos

Enligt FI har omkring 200.000 svenskar valt att investera i så kallade kryptocertifikat under perioden 2018–2024. Kryptocertifikat är ett värdepapper som innehåller en eller flera underliggande kryptotillgångar och därmed följer prisutvecklingen.

Medianinvesteraren har handlat certifikat för cirka 9.800 kronor. Investeringarna har dock i många fall gått helt fel. Samtidigt som kryptotillgångar ökat i värde med uppåt 500 procent har mer än hälften, 53 procent, gjort en förlust.
”De kraftiga kursrörelserna i kryptotillgångar går inte bara uppåt, utan också nedåt. Vi ser att intresset att investera i kryptotillgångar tenderar att vara som störst när priserna redan börjat stiga kraftigt. Många köper helt enkelt in sig på mycket höga nivåer, vilket illustrerar svårigheten med att värdera dessa tillgångar”, säger Mathias Lien Oskarsson, analytiker på FI, i en kommentar.

Kryptotillgångar som exempelvis bitcoin har historiskt visat på extremt volatila kurssvängningar. FI lyfter också svårigheten att värdera kryptotillgångar då de till skillnad från aktier saknar ett inneboende värde som kassaflöden eller fysiska tillgångar. Många investerare tittar i stället på historisk utveckling.
”Vår analys visar att majoriteten av de som investerat har köpt in sig på höga prisnivåer. Vi ser också att de som haft positiv avkastning vid ett handelstillfälle sällan lyckas upprepa det om de handlar på nytt. Det pekar på att de positiva utfallen kan handla mer om tur än skicklighet”, säger Mathias Lien Oskarsson.
FI konstaterar samtidigt att intresset nu verkar avta, under de senaste åren har inflödet av förstagångsköpare minskat.
 
Inte alla som köper BTC blir rika; är väl rätt uppenbart priserna är frånkopplade från det mesta.
----------------------------------

Majoriteten av svenska kryptoinvesterare gör förlust​

Mer än hälften av de svenskar som handlat med kryptocertifikat under de senaste åren har gått med förlust.
Yngre män är de som drabbats i störst omfattning, enligt en analys som Finansinspektionen, FI, gjort.
Uppdaterad:
16 maj 2024, 09:22


Bitcoin är den mest kända och största kryptovalutan.

Bitcoin är den mest kända och största kryptovalutan.Foto: Mostphotos

Enligt FI har omkring 200.000 svenskar valt att investera i så kallade kryptocertifikat under perioden 2018–2024. Kryptocertifikat är ett värdepapper som innehåller en eller flera underliggande kryptotillgångar och därmed följer prisutvecklingen.

Medianinvesteraren har handlat certifikat för cirka 9.800 kronor. Investeringarna har dock i många fall gått helt fel. Samtidigt som kryptotillgångar ökat i värde med uppåt 500 procent har mer än hälften, 53 procent, gjort en förlust.
”De kraftiga kursrörelserna i kryptotillgångar går inte bara uppåt, utan också nedåt. Vi ser att intresset att investera i kryptotillgångar tenderar att vara som störst när priserna redan börjat stiga kraftigt. Många köper helt enkelt in sig på mycket höga nivåer, vilket illustrerar svårigheten med att värdera dessa tillgångar”, säger Mathias Lien Oskarsson, analytiker på FI, i en kommentar.

Kryptotillgångar som exempelvis bitcoin har historiskt visat på extremt volatila kurssvängningar. FI lyfter också svårigheten att värdera kryptotillgångar då de till skillnad från aktier saknar ett inneboende värde som kassaflöden eller fysiska tillgångar. Många investerare tittar i stället på historisk utveckling.
”Vår analys visar att majoriteten av de som investerat har köpt in sig på höga prisnivåer. Vi ser också att de som haft positiv avkastning vid ett handelstillfälle sällan lyckas upprepa det om de handlar på nytt. Det pekar på att de positiva utfallen kan handla mer om tur än skicklighet”, säger Mathias Lien Oskarsson.
FI konstaterar samtidigt att intresset nu verkar avta, under de senaste åren har inflödet av förstagångsköpare minskat.
Dom har ju inte köpt btc ens utan ett värdepapper, en jäkla skillnad, men självklart precis som med aktier finns det dom som köper högt, panikar och säljer lågt.
Hade dom hållt hade dom flesta inte gjort förlust då btc idag är uppe i 66.000usd styck.
Blir väl 100k innan årsskiftet.
 
"Vi brukar förespråka ett långsiktigt sparande och då behöver det inte vara en förlorare och en vinnare”, säger Mathias Lien Oskarsson, analytiker, till Ekot."

Screenshot_20240517_055143_Chrome.jpg
 
Jag har sett men hittar inte igen uppgifter på vilka som lånat pengar och sen hamnat hos kronofogden men antalet som tagit svindyra sms-lån var mer än 90% av totalen och alltså dom som lånat av banker var ensiffrigt. Jag hatar dessa låneinstitut som lockar folk att låna pengar till det dom inte har råd till.
 
Jag har sett men hittar inte igen uppgifter på vilka som lånat pengar och sen hamnat hos kronofogden men antalet som tagit svindyra sms-lån var mer än 90% av totalen och alltså dom som lånat av banker var ensiffrigt. Jag hatar dessa låneinstitut som lockar folk att låna pengar till det dom inte har råd till.

Så vad tycker du om såsselotteriet då?
De har ju ljugit gamla människor till kronofogden. Att de inte får fortsätta göra detta skattefritt klassar de som ännu ett hot mot demokratin.

/ SatanG
 
Aktiemarknaden och guld har ju gått mycket bra länge, är det snart dags att vända ner?
Sverige gick officiellt in i en recession Q3-23, trots det tuggar sig börsen uppåt och uppåt.
Vad tror ni, snart dags för en större korrektion?

/ SatanG
Om du har ett intresse för guld och silver som jag personligen har och så ta dig gärna tid att kolla in denna presentation. Jag har dock ingen investering i gruvaktier personligen och skall man placera pengar i sådana skulle jag ta hjälp av någon som t.ex. Lobo Tiggre. Länder som Peru, Bolivia och Mexiko där stor del av produktionen av silver kommer ifrån bedömer Lobo som riskabla att satsa på.

 
Om du har ett intresse för guld och silver som jag personligen har och så ta dig gärna tid att kolla in denna presentation. Jag har dock ingen investering i gruvaktier personligen och skall man placera pengar i sådana skulle jag ta hjälp av någon som t.ex. Lobo Tiggre. Länder som Peru, Bolivia och Mexiko där stor del av produktionen av silver kommer ifrån bedömer Lobo som riskabla att satsa på.


Tack, ska kolla på videon.

Visst gillar jag guld, särskilt nu, och tycker det hör till att ha en gnutta som diversifiering.
Ägde lite Barrick aktier tidigare men övergick till BGF world gold A2 via PPM som tar ner fondavgiften. Med tanke på att valutor med tiden sjunker i värde så känns det logiskt att guld (och silver) gör sig bra långsiktigt som värdebehållare.

En annan som kan vara ganska underhållande att lyssna på är ju Peter Schiff, det gör du säkert redan, även om det var ett tag sedan nu.

/ SatanG
 
Tack, ska kolla på videon.

Visst gillar jag guld, särskilt nu, och tycker det hör till att ha en gnutta som diversifiering.
Ägde lite Barrick aktier tidigare men övergick till BGF world gold A2 via PPM som tar ner fondavgiften. Med tanke på att valutor med tiden sjunker i värde så känns det logiskt att guld (och silver) gör sig bra långsiktigt som värdebehållare.

En annan som kan vara ganska underhållande att lyssna på är ju Peter Schiff, det gör du säkert redan, även om det var ett tag sedan nu.

/ SatanG

The Peter Schiff Show är ett fast inslag på min spellista med.

Några andra inom Macro jag gillar och kan rekommendera från tuben är Macro Voices, David Lin, The Maverick of Wall Street, George Gammon, Rebel Capitalist, Kitco News, Eurodollar University, Blockworks Macro, Alfonso Peccatiello, Lyn Alden.
 
Tack, ska kolla på videon.

Visst gillar jag guld, särskilt nu, och tycker det hör till att ha en gnutta som diversifiering.
Ägde lite Barrick aktier tidigare men övergick till BGF world gold A2 via PPM som tar ner fondavgiften. Med tanke på att valutor med tiden sjunker i värde så känns det logiskt att guld (och silver) gör sig bra långsiktigt som värdebehållare.

En annan som kan vara ganska underhållande att lyssna på är ju Peter Schiff, det gör du säkert redan, även om det var ett tag sedan nu.

/ SatanG
Tror nog att du finner presentationen intressant då Lobo även t.ex. pratar om vad han tror sker framåt med ekonomin vid olika typer scenarier och svarar på frågor från åhörarna. Han tror att också att senaste tidens uppgång i guld inte bara beror på Kina utan att också fler nu har börjat att ta guld i sina portföljer som en hedge om annat barkar nedåt…

Nu har spotpriset på guld precis igen gått över 2400 USD per troy ounce och silver precis nyss gått över 30 USD per troy ounce som är en trading och psykologiskt kritisk punkt. Som bekant så brukar guld sticka först och silver följa efter senare och det ör precis vad som verkar ske nu. Tror dock att det kan gå lite upp och ner härifrån och det ör ju vanligt att det sker en korrektion nedåt efter en uppgång...

Jo Peter Schiff känner jag väl till och tror att han får rätt i det långa loppet varåt det bär hän tyvärr…Men vem vet när det händer? Det går kanske fortsätta kicka på länge ytterligare och USA t.ex. tar nog till vilka åtgärder som helst för att det inte skall bli en krasch innan president valet…

Jag är dock restriktiv mot de som säljer t.ex. ädelmetaller som med bl.a. skrämselpropaganda försöker sälja eller kommer med totalt orealistiska spekulationer om vart priserna ofta på kort sikt troligen går.

Lyssnar hellre på t.ex. Jeffrey Christian på CPM Group som är hatad av ”going to the moon boys” som bygger sina prognoser genom fakta och grundliga undersökningar och kontakter under en himla massa år. Hellre mera realistiska och försiktiga prognoser än fantasier!
 
Här är ett "närodlat" alternativ. Lundin Gold har guldgruva i Latinamerika. Köpte några stycken för något halvår sedan. Tyvärr skulle man slagit till för några år sedan - 2019 :p.

untitled1.jpg
Har själv varit försiktig och enbart köpt via Bullion Vault med förvaring i Zurich valv och då slipper man 25% moms på silver, platinum och palladium för det gäller bara om man tar ut dessa och i eget förvar vilket jag för övrigt anser som för riskabelt! Det är ju enbart investeringsguld som är momsfritt i Sverige och inom EU. Har dock själv bara satsat på guld och silver och köpte mycket när covid kraschen i mars 2020 då priserna var låga. Det är lätt och går fort att sälja men det blir ju 30% skatt på kapital vinsten om och när jag tar hem denna för man måste ha ett konto i sin bank där alla transaktioner sker via ut och in. I procent inte väldigt höga siffror men jag har gjort en betydande summa i vinst så långt om man räknar i summa pengar i förhållande till min ekonomi och är väldigt nöjd :)

Jag var ett tag med och köpte en rätt hög andel i svenska AuAg Silver Bullet fonden som primärt satsar på gruvor som primärt utvinner silver. Men jag valde istället ett lite mera försiktigt vis med tanke på att jag närmade mig pension…Jag har dock under ett antal år försökt sätta mig in ganska så mycket i just guld och silver industrin men kommit till insikt att om jag skulle gå in med kapital så gör jag inte detta utan att ta råd från de som har kunskap och vet vad de letar efter… Är och har varit betalande medlem för flera men ännu ej Lobo Tiggre. Köper dock inte aktier i USA då man ju vid varje bank regelbundet måste svara om man är skattskyldig i USA. Lyckligtvis brukar dock ofta samma aktier även ofta finnas i Kanada och det kommer i alla fall tills nu frågor om man är skatteskyldig där. Alla vet ju att frågorna har kommit tillstånd efter påtryckningar från USA…Men jag har inga akter utomlands så har inget att bekymra mig över på den fronten som det är nu.

För fysiskt guld så är Thailand klart bäst för att sälja och köpa. Men är varken intresserad att ta mer kapital in till Thailand än vad jag måste och var fasen skulle jag förvara detta någonstans?
 
Silver har som sagt gått riktigt starkt denna veckan och i dag!

Men på måndag morgon när marknaderna öppnar tror jag det finns en rätt stor risk för ett rejält dyk då en del jättestora aktörer som handlar med Derivatprodukter (inte fysiskt silver!) med stora hävstångar gått kort! Nästan varje måndag morgon ser man först ett stort dyk och så får man se om en återhämtning sker eller om det fortsätter ytterligare nedåt? Hoppas dock naturligtvis på att köparna vinner mot säljarna men tror att det finns starka intressen i bakgrunden att varken låta silver eller guld gå för högt och för snabbt då dessa anses och har fungerat som betalningsmedel historiskt. Hör dock inte till de som tror vi får se dessa som betalningsmedel någonsin igen men tror personligen dessa kommer gå bra jämfört med mycket ett antal år framåt. Vet gör jag naturligtvis inte! Guld brukar gå bra vid kriser historiskt! Silver, Platinum och Palladium och Koppar för att ta med en inte ädelmetall brukar däremot gå riktigt dåligt vid börskrascher!

IMG_7354.png


IMG_7356.png
 
 
 
Tillbaka
Topp