Överklaga visumbeslut för att besöka vänner i Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

ano

Gäst
Hej!
Har någon erfarenhet av att överklaga visumbeslut för besök av släkt och vänner?
Detta är ju möjligt från och med 5 april 2011.

Vi har bjudit in en tjej från Thailand till Sverige för att besöka en vän (Thailändska) och hennes familj. De har känt varandra i över 10 år.
Det egentliga syftet med resan är dock att besöka mig. Jag lärde känna henne genom hennes vän här i Sverige och vi har aldrig träffat varandra. Vi har haft kontakt sedan i somras via brev och telefon.
Men att jag skulle stå för inbjudan verkade fruktlöst, då vi inte har någon tidigare anknytning till varandra. Att två människor har känslor för varandra är i byråkraternas värld inte skäl nog för att de ska få träffas. :(

Visumansökan fick avslag med hänvisning till att "du inte anses ha styrkt ändamålet med den planerade vistelsen, särskilt med beaktande av den långa period som du ansökt om visering" (3 mån).
I beslutet att avslå ansökan påpekas att hon inte uppgett några konkreta planer för vistelsen i Sverige, förutom att hälsa på sin väninna och se Sverige.

Hur konkret vill de att man ska vara egentligen?
Vill de ha en detaljerad resplan för varenda dag?
Har tiden så stor betydelse att ansökan skulle kunna beviljas om den gällde en kortare tid?

Trodde inte att detta skulle vara så komplicerat, men man är väl en smula naiv.

ANO om du väntar lite så kan du nog få svar på alla dina frågor av Thaikonsulten han kan o vet de mesta angående visum mm mm

glimten66 :wai:

Så är de nya visumreglerna när det gäller vänbesök där det inte handlar om pojk- och flickvänner utan vanliga vänner. Gäller tydligen även avlägsna släktingar. Reglerna har tillkommit på vissa Schengenländers begäran. Bl.a. Danmark och Tyskland där de s.k. vännerna brukar hamna för att jobba svart eller sälja sex.

Man ska numera speca. syftet och ändamålet med vänbesöket och besöket bör inte sökas för längre tid än någon månad i dessa fall.

Mvh Thaikonsult

Tack för svaret!
Hur ser då möjligheten ut att förlänga Sverige-vistelsen för ett sånt kortare besök?
Det känns ju som att det är tveksamt att det skulle gå.

/ano

Det är samma problem i Sverige när det gäller förlängning av ett sådant besök. Det ska finnas bra skäl och de ska specas. Sedan beror mycket på den enskilde beslutsfattaren hos Migrationsverket.

Mvh Thaikonsult

Tänkte väl mest på om MiG skulle godta som skäl att stanna längre att vi varit tillsammans i bara en månad i Sverige. Förutsatt att vi faktiskt kommer väl överens förstås :)

Men, men. Vi provar att överklaga och försöker få beviljat ett kortare besök och beskriver bättre hur tiden i Sverige kommer spenderas.

Tack!

/ano

Hej ano hoppas det löser sig för dig på bästa sätt ja MIG kan vara struliga

glimten66

"glimten66 " sa:
Hej ano hoppas det löser sig för dig på bästa sätt ja MIG kan vara struliga

glimten66

Ja och även ambassaden i Bangkok. Det märkte vi när en nära kompis till frugan skulle följa med hem i somras. Det ordnade sig i sista minuten, hennes visum satt i passet 6 timmar innan vi skulle åka till Suvarnabhumi.

Kan meddela att det löste sig med att överklaga.
Så nu står glädjen högt i tak, på båda sidor Schengenmuren! ;D ;D ;D

Det gick raskt att få besked om nytt beslut. Inklusive postgång till och från Bangkok så gick det på precis en vecka att få besked. Kan vara bra att veta.

Bra att det går att överklaga.
Själv har jag dålig erfarenhet av hur det var tidigare. Frugans bror brukar ofta komma och besöka oss, det brukar inte vara något problem. Problemet är att han och min fru inte har körkort och inte vill ta det heller. Då har vi försökt att få med någon annan släkting med körkort. Det gick bra ett antal ggr. men en gång med avlägsen släkting fick vi avslag. Sedan har vi provat med närmare släktingar och att ange att det är viktigt att den personen kommer med eftersom det är den ende som har körkort.

De kommer då med den ena efter den andra förklaringen varför den med körkort inte ska kunna komma. Ofta har de sagt att om den och den bristen i ansökan förklaras så kan han söka om och få visumet beviljat. Alla ggr de har gjort så har det den andra gången blivit avslag av någon annan orsak. En gång blev det avslag för att vi inte hade nog umgänge/kontakt med varandra. När vi dokumenterat umgänget till nästa ansökan direkt efter blev det avslag med någon annan krystad anledning.

Samma sak i år då det var en kusin som frugans son växt upp med i Thailand. Vi hade inte nog med anknytning, men om frugans son själv stod för ansökan skulle det gå bra. Vid den nya ansökan så kunde de inte styrka att de haft nog med kontakt senaste tiden. Det verkar alltid gå att hitta nya anledningar.

Nu har ju brorsan varit hit ofta på sommaren hösten så jag tror att de antar att dom ska hit och plocka bär. Vilket de gör. Men de har aldrig haft några bekymmer nån gång de varit hit på något sätt. I stället för att ge avslag för brorsan så ger de avslag till den andre, men på någon annan grund.

"ano " sa:
Det gick raskt att få besked om nytt beslut. Inklusive postgång till och från Bangkok så gick det på precis en vecka att få besked. Kan vara bra att veta.

Korrigering. Jag trodde svaret kom med kurirpost, men de ringde faktiskt och meddelade.

Ja Wangthong, det är tråkigt att bli utsatt för byråkratiskt godtycke. Man känner sig maktlös.
Ni verkar ju ha haft väldig otur. Helst vill man vill ju vara ärlig, men det känns som att visumförfarandet uppmuntrar till att ansökningarna "friseras" för att passa in i ett fyrkantigt system, trots att man inte har något fuffens i tankarna. Som i vårt fall, maken till välplanerad semester har jag aldrig hört talas om. Men det gick ju igenom, så jag är glad.

"ano " sa:
Korrigering. Jag trodde svaret kom med kurirpost, men de ringde faktiskt och meddelade.

Ja Wangthong, det är tråkigt att bli utsatt för byråkratiskt godtycke. Man känner sig maktlös.
Ni verkar ju ha haft väldig otur. Helst vill man vill ju vara ärlig, men det känns som att visumförfarandet uppmuntrar till att ansökningarna "friseras" för att passa in i ett fyrkantigt system, trots att man inte har något fuffens i tankarna. Som i vårt fall, maken till välplanerad semester har jag aldrig hört talas om. Men det gick ju igenom, så jag är glad.
Det är bara att grattulera! Hoppas att ni får en trevlig tid tillsammans.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp