Översvämningar längs Mekongfloden

Hej

Just nu är ju både Vietnam, Thailand, Laos, Kambodja och Burma drabbade av översvämningar samtidigt och oväder i kombination med ovanligt riklig nederbörd sägs ju vara orsaken, så Kineserna är nog inte så inblandade den här gången, men självklart måste dammarna uppströms släppa ut vatten för att inte svämma över.

Mvh isan lover
Indirekt genom bidraget av koldioxid.
Varmare vattentemperaturer leder till mera vatten i atmosfären enligt teorierna om globala uppvärmningen.

Och efter Yagi så kommer Bebinca? :rolleyes:
------------------------------

Kina rustar för tyfon – flyg ställs in​

Samtliga flyg på Shanghais största flygplatser får hålla sig på marken tills vidare.
Mångmiljonstaden förbereder sig för tyfonen Bebinca.
Publicerad: 15 september 2024, 13:49

Det kraftiga ovädret väntas nå Shanghai någon gång mellan söndag natt och måndag morgon, lokal tid, enligt myndigheterna.
Enligt katastrofmyndigheten kommer tyfonen medföra skyfall med extremt kraftig nederbörd på sina håll mellan söndag och tisdag.

Bebinca når land i samband med en större helgdag där landets tågoperatör räknar med att kineserna kommer att göra omkring 74 miljoner resor. Myndigheterna uppmanar människor att noga hålla koll på väderutvecklingen.
Vädermyndigheten har utfärdat en orange tyfonvarning, den näst högsta nivån på en fyragradig skala, för delar av Shanghai och närliggande områden.
Bebinca passerade Filippinerna på fredagen där minst tre personer omkom av fallande träd efter kraftiga vindar.
Nyligen drog Yagi, en annan tyfon, in över bland annat Myanmar, Vietnam, Laos och Thailand. I Vietnam har runt 200 omkommit och i Myanmar över 70 till följd av Yagi.

Samtliga flyg på Shanghais största flygplatser får hålla sig på marken tills vidare.

Det kraftiga ovädret väntas nå Shanghai någon gång mellan söndag natt och måndag morgon, lokal tid, enligt myndigheterna.
Enligt katastrofmyndigheten kommer tyfonen medföra skyfall med extremt kraftig nederbörd på sina håll mellan söndag och tisdag.

Bebinca når land i samband med en större helgdag där landets tågoperatör räknar med att kineserna kommer att göra omkring 74 miljoner resor. Myndigheterna uppmanar människor att noga hålla koll på väderutvecklingen.
Vädermyndigheten har utfärdat en orange tyfonvarning, den näst högsta nivån på en fyragradig skala, för delar av Shanghai och närliggande områden.
Bebinca passerade Filippinerna på fredagen där minst tre personer omkom av fallande träd efter kraftiga vindar.
Nyligen drog Yagi, en annan tyfon, in över bland annat Myanmar, Vietnam, Laos och Thailand. I Vietnam har runt 200 omkommit och i Myanmar över 70 till följd av Yagi.

Jag är i Suzhou, en timme från Shanghai, och här blåser och regnar det redan en hel del. Personligen har Bebinca redan fått katastofala följder då jag fick ställa in mitt besök på Naughty Beers pga regnet ;). Hörde precis att vindarna förmodligen blir lite lugnare än vad de tidigare trott. Jag ska inte vidare förräns tisdagmorgon, förhoppningsvis har det lugnat ned sig till dess. Långhelg i Kina nu med Mid-Autumn Festival så många som reser.

Enteng är det filippinska namnet på Yagi, den kommande Ferdie byter namn på vägen västerut till Bebinka och efter den nya namn.
Nu bildas dom på löpande band.

Ni kan kolla Bebincas och övriga tyfoners framfart här:

Tack!

Jag gillar också t.ex. Windy.com som påminner lite om Regnradar.se i stilen fast när man klickar på "uppspelnings pilen" i nedre vänstra hörnet så ser man en prognos under ett antal dagar framåt. På de högra delen så kan man också välja om man t.ex. vill specifikt se prognosen för regnmängder osv.

1726410793944.png

Ja det är vad jag hört men de filmsekvenser jag hittade från 2011 var inte filmade i centrala Udon Thani utan var alla filmade längre ut och där vattenståndet inte verkar blivit lika högt. Frågade precis frugan om hon kunde identifiera platsen bilden du bifogade från översvämningen i Udon Thani 2011 var tagen, men det kunde hon inte säga?
Det är inte så konstigt att hon inte kunde.
Bilden verkar vara tagen i Bangkok området.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp