Pan pan

Okey tänker inte starta en tråd om herr PanPan. Tänker mig mer uttrycket PANPAN.
Kollade på deadliest catch på tv.
Då hörs uttrycket PanPan från kustbevakningen i samband med en förlisning.
Jag har alltid trott, eller åtminstone sen PanPan skaffade sitt nick, att(jag wikiade), att panpan var en lightversion av SOS,typ att man fick sjukdomsfall eller motorhaveri.
Eller är ett SOS ett larm från den utsatte och panpan är från 3:dje part eller dyl?

Okey tänker inte starta en tråd om herr PanPan. Tänker mig mer uttrycket PANPAN.
Kollade på deadliest catch på tv.
Då hörs uttrycket PanPan från kustbevakningen i samband med en förlisning.
Jag har alltid trott, eller åtminstone sen PanPan skaffade sitt nick, att(jag wikiade), att panpan var en lightversion av SOS,typ att man fick sjukdomsfall eller motorhaveri.
Eller är ett SOS ett larm från den utsatte och panpan är från 3:dje part eller dyl?
Vars fel på @Nemo...förliste ju då på goda grunder...

PanPan är ett så kallat ilmeddelande som t ex ett nationellt nödcenter (MRCC) kan sända ut om ett fartyg eller någon hamnar i en situation som inte direkt kan kallas ett nödläge. Om det råder omedelbar fara för liv och fartyg sänder fartyget ifråga ut ett Mayday istället. Då kan räddningscentret iland istället sända ut ett Mayday Relay där nödmeddelandet vidarebefordras. Detta kan naturligtvis även andra fartyg i närheten göra. Befälhavaren avgör om och när ettr eventuellt nödmeddelande skall sändas ut.

Jag är ytterst tacksam för att jag aldrig har varit tvingad att ta ett sådant beslut, det vore en riktig mardröm.

Var ute o trollade lax mellan simris o bornholm slutet på 90 talet , Då hörde vi pan pan på vhfen , Var ett fartyg som fick roderhaveri

Liknande trådar

Tillbaka
Topp