stef@n
Forumveteran
Jo.Har du inte en gul bok.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo.Har du inte en gul bok.
Den är väl inte godkänd överallt för att ersätta COR? I Pattaya har dom sagt när jag frågade att den är till ingen nytta, gäller inte istället för COR men det är ju ca 6 år sen jag frågade efter en.
Dom sa det kan du få men vad skall du med den till, den gäller inte i officella ändamål.
Ja, vilken färg har du nu? Om inte huset räknas som kondo, så har du en gul husbok.Har jag sagt att färgen på min husbok är blå ?
Ja det måste vara jobbigt att knappt våga gå ut utan att plöja igenom 100 youtubefilmerJag har fått någon slags förbannelse eller sjukdom att försöka tänka på allt och framåt ;-) Saken är den att trots att jag saknar kristallkula så har mitt tänk att händer det…så behöver vi ha dessa grejor i reserv ombord osv. många gånger att det var då en jädrans tur att ”någon” hade varit förutseende. Har haft mycket ”tur”Tänker i många dimensioner nästan vart det än gäller och det har bara blivit så och blir liksom inte av med mitt tänk 555
Ja, vilken färg har du nu? Om inte huset räknas som kondo, så har du en gul husbok.
Bara 5 åriga inom EU? Hmmm, när jag jobbade gällde t ex polska pass 10 år. Men det kan i o f s vara ändrat nu, är 4 år sedan.Bara 5 åriga inom EU
Svenska passhandlingar är biometriska och uppfyller de krav som finns i EU-förordningen om säkerhet och biometri i pass. Detta innebär att resehandlingarna är försedda med ett datachip som lagrar innehavarens personuppgifter, passfoto och fingeravtryck
Och Norge, dom är ju med i schengen.Bara 5 åriga inom EU? Hmmm, när jag jobbade gällde t ex polska pass 10 år. Men det kan i o f s vara ändrat nu, är 4 år sedan.
Tack för erkännandet.Jag har en gul husbok med mitt namn infört på sida 2
Erkännandet av vaddå ?Tack för erkännandet.
Vet inte när det trädde i kraft.Bara 5 åriga inom EU? Hmmm, när jag jobbade gällde t ex polska pass 10 år. Men det kan i o f s vara ändrat nu, är 4 år sedan.
Har ingen aning. Men har inte sett några restriktioner.Vet inte när det trädde i kraft.
Sverige är världsmästare på att följa reglerna som EU inför när andra är mer flexibla.
Sen brukar det finnas övergångsregler att tioåriga gäller tiden ut.
Pass som inte följer högsta standard i biometriska data gäller i färre länder.
Ett polskt pass kanske inte ger samma frihet som ett svenskt?
Nej så är det inte ha ha. Men det varit en stor omställning i mitt liv och jag har numera massor med tid jag inte hade tidigare då jag varit mycket aktiv på jobbet som under min tid hemma och använder nu denna till t.ex. att vara hör och chatta på TS och det verkar klart som jag inte är ensam om dettaJa det måste vara jobbigt att knappt våga gå ut utan att plöja igenom 100 youtubefilmer
Tur man inte lider av den förbannelsen, jag brukar med planera men jag går ju inte runt och slösar tid på sånt som inte är aktuellt.
Var har du läst att fotokopia på passet inte är ok?
Sen har vanlig polis inte rätt att se passet, jag tog fram det en gång vid poliskontroll och polismannen blev nervös "put the passport away, I don't want to see it."
Det har jag även läst i BP att vanlig polis får inte kolla pass.
Här nedan från Richard Barrow.
if asked by a policeman. Please remember, Immigration Police are the only ones authorized to ask for your passport. Ordinary police have no business in asking to see your passport.
TIPS ON CARRYING YOUR PASSPORT
Although the law says you need to carry your passport at all times, this isn’t actually very practical. It’s not really a good size to fit in your wallet. Plus, if you lose it or it gets wet, then it can get very expensive and time consuming to get it replaced. So, I have been told by Immigration officers that it is perfectly acceptable to carry a photocopy.
Ja det måste vara jobbigt att knappt våga gå ut utan att plöja igenom 100 youtubefilmer
Tur man inte lider av den förbannelsen, jag brukar med planera men jag går ju inte runt och slösar tid på sånt som inte är aktuellt.
Var har du läst att fotokopia på passet inte är ok?
Sen har vanlig polis inte rätt att se passet, jag tog fram det en gång vid poliskontroll och polismannen blev nervös "put the passport away, I don't want to see it."
Det har jag även läst i BP att vanlig polis får inte kolla pass.
Här nedan från Richard Barrow.
if asked by a policeman. Please remember, Immigration Police are the only ones authorized to ask for your passport. Ordinary police have no business in asking to see your passport.
TIPS ON CARRYING YOUR PASSPORT
Although the law says you need to carry your passport at all times, this isn’t actually very practical. It’s not really a good size to fit in your wallet. Plus, if you lose it or it gets wet, then it can get very expensive and time consuming to get it replaced. So, I have been told by Immigration officers that it is perfectly acceptable to carry a photocopy.
Att du har en gul bok och inte en blå vilket du hävdade förut.Erkännandet av vaddå ?
Att du har en gul bok och inte en blå vilket du hävdade förut.
Jag skrev att jag hade en husbok. Inte att den var blå......
Hade enorma problem att få mitt thai-körkort förnyat eftersom det gamla baserades på mitt gamla pass så numera har jag alltid det gamla med mig samt foto på både nya och gamla i mobilen
Samma med Kasikorn bank när jag skulle förnya appen och bankkortet och mitt Kasikorn-konto var skaffat med mitt gamla pass (2 pass tillbaka) så eftersom jag då inte hade mitt gamlagamla pass med mig var det tur att sambons syrra jobbade som chef på Kasikorn
Hade enorma problem att få mitt thai-körkort förnyat eftersom det gamla baserades på mitt gamla pass så numera har jag alltid det gamla med mig samt foto på både nya och gamla i mobilen
Samma med Kasikorn bank när jag skulle förnya appen och bankkortet och mitt Kasikorn-konto var skaffat med mitt gamla pass (2 pass tillbaka) så eftersom jag då inte hade mitt gamlagamla pass med mig var det tur att sambons syrra jobbade som chef på Kasikorn
Det var idag eller igår
När man får ett nytt pass, så borde du vara såpass erfaren att man måste anmäla detta till banken, samma med körkortsmyndigheten.
Jag skrev att jag hade en husbok. Inte att den var blå......
Bara 5 åriga inom EU? Hmmm, när jag jobbade gällde t ex polska pass 10 år. Men det kan i o f s vara ändrat nu, är 4 år sedan.
Upp till bevis nu !!! Visa på var jag påstått att jag har en blå husbok !!!!Det var idag eller igår
USA pass gäller i 10 år, Svenska pass 5 år, 4 i praktiken.
Ja så olika det kan vara. Första åren jag hade Thaikörkort gällde det bara i ett år så jag har genom åren förnyat mina körkort åtskilliga gånger och har aldrig haft med mig annat än mitt just då gällande pass.Hade enorma problem att få mitt thai-körkort förnyat eftersom det gamla baserades på mitt gamla pass så numera har jag alltid det gamla med mig samt foto på både nya och gamla i mobilen