Penionstråden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tror inte du vet vad ordet rasist innebär.
Utan du är otroligt okunig i dina kommentarer,
ordet rasist ,borde du lära dig vad det betyder innan
du beskyller mig att vara.

Sedan har jag inte sagt att man ska kunna thai för att leva i thailand!!!!
Utan det är upp till var och en om man vill lära sig språket.

Om man ska leva i ett land och ta del av det landets pengar dvs bidrag etc
Så ska man så klart först ha lärt sig språk,seder etc.

Om man nu lever i thailand och bidrar till det thailändska ekonomin genom
att man tex får sin pension som man spenderar.

Och inte ligger det landet tillast genom att utnyttja bidrag etc,
så anser jag att kunna språket är upp till var och en,

tryck i dig något så du somnar,

"Sir One " sa:
jag orkar inte bemöta åsikter som inte är åsikter utan som är löst och okunnigt svammel med rötter i rasistiskt tänkande. man vet så mycket om saker som man inte vet något om.
men här håller jag med på en punkt, ska man leva i thailand ska man kunna göra sig förstådd på thai. samma om man ska leva i sverige så ska man klara svenskan.

Just det , helt korrekt . Sen skall man försörja sig själv och inte ligga andra eller samhället till last , man skall föra sig normalt samt inte vara kriminell ..

Då är vi helt och hållet överens, dvs detta gör bara en bråkdel ,precis som fyllesvenskarna i Thailand , ut skall dom , tillbaka till var de kom ifrån , dvs Sverige .Eller...........

"magnusjansson " sa:
Jag tror inte du vet vad ordet rasist innebär.
Utan du är otroligt okunig i dina kommentarer,
ordet rasist ,borde du lära dig vad det betyder innan
du beskyller mig att vara.

Sedan har jag inte sagt att man ska kunna thai för att leva i thailand!!!!
Utan det är upp till var och en om man vill lära sig språket.

Om man ska leva i ett land och ta del av det landets pengar dvs bidrag etc
Så ska man så klart först ha lärt sig språk,seder etc.

Om man nu lever i thailand och bidrar till det thailändska ekonomin genom
att man tex får sin pension som man spenderar.

Och inte ligger det landet tillast genom att utnyttja bidrag etc,
så anser jag att kunna språket är upp till var och en,

tryck i dig något så du somnar,
mitt svar var inte riktat till dig personligen utan mer ett uttryck för min inställning i, bland annat bidragsfrågan. många tenderar att uttala sig med enbart hörsägner som grund och hamnar då oftast väldigt fel. om det förekommer fusk med bidrag så ska detta bekämpas. att kunna landets språk anser jag vara självklart.
tryck i dig något så blir du glad igen :)

Sir One

Jag är glad , jag skall ju snart till det förlovade landet ;D

Om de åsikter jag står för är rasistiska så är jag glad att vara rasist , det innebär då att jag har ett normalt och logiskt tänkande samt slutledningsförmåga över Sveriges framtid .... ;D ;D ;D

Ja, DEt kan kanske komma att inträffa , det finns en hel del punchhuven som antingen supit upp stålarna eller blivit regält blåsta av nån smart Thatjej ....

Ursäkta en okunnig man men, vad är PK?
Ni svänger er med en förkortning som man inte förstår...Inte jag i alla fall.

"Sir One " sa:
Ursäkta en okunnig man men, vad är PK?
Ni svänger er med en förkortning som man inte förstår...Inte jag i alla fall.
Politisk Korrekt berättade Lego för en vecka sen ... va inte blyg för att fråga, det är så man får svar ... :)

"Janne " sa:
Politisk Korrekt berättade Lego för en vecka sen ... va inte blyg för att fråga, det är så man får svar ... :)
Ja just det, tackar men detta med att Lego berättade det för en vecka sen.. Han har ju på den veckan sagt mer än vad de flesta gör under en hel livstid :)
Måste dock tacka honom för det då det mesta är spännande läsning om hur han far fram som den värsta Don Quijote på sin cykel uppe i isaan med hjälmen käckt på svaj och låter som Lasse Dahlqvist.

Ja så var det dags då...På onsdag får jag den första utbetalningen från pensionsverket.Nu är man "gubbe" på riktigt då?? :-[..eller? Tror jag måste kolla mig i spegeln en gång till :angel:..Min dotter som är fyra år snart skäms inte för mej ännu....Och frugan som är 24 år yngre säjer att jag ser så "handsame" ut :nod:
Sanningen är nog att man börjar gå på sista versen även om min kropp fortfarande är utan några större fel...Men var tog alla åren vägen?..Gäller att njuta nu av den stora utbetalningen från "pensionsverket"... 14.501 kr..- skatt.. :-\
Hur tänker ni...inför..eller ni som redan har fått"belöningen" för ett lååångt arbetsliv!! ???

Areeya

Så här tänkte jag som tog ut pensionen redan vid 61.

Livet består av tredjedelar, under den första utbildar du dig, under den andra producerar du och under den tredje som då inträffar någon gång vid 60 skall man bara njuta av livet.

Tyvärr så börjar ju den gamla maskinen visa tecken på slitage men det får man nog ta med jämnmod och försöka fokusera på det som går att fixa och framförallt hålla maskinen igång!

Lycka till med din sista tredjedel!

Det är väl det som är det stora problemet.Det blir bara fler och fler pensionärer och färre som skall försörja dem så den sista tredjedelen blir bara mindre och mindre om vi skall få en pension som täcker våra utgifter. ;D ;D ;D

"ledarn " sa:
Sparar man och gnetar så kan ju den sista 3:e delen komma att bli lite större kanske ??
Säg att man har råd att gå redan vid 55 år....

Jo det är nog inte helt fel att gå vid 55 år...men tror att det gäller att ha en bestämd riktning om man gör det, och kan hålla sig "lagom" sysselsatt.För dej Ledarn som tänker framtiden i Thailand är det ju helt okej om man har råd vid 55 år.

Själv var jag 59 år när jag "hoppade av" mitt eget företagande efter 36 år...och även en skillsmässa ett år före. Nu hade jag möjligheten att finnansiera mej själv,fram till 65-årsdagen...och även bo i Thailand i nästan tre år...så jag har prövat på...det många drömmer om. :nod:Och visst bär det nog av till Thailand så småningom igen för gott...men när?I sommar skall vi bara njuta..åka runt och ta del av det bästa.

Helt klart...det är nu man skall njuta frukterna av ett lååångt arbetsliv och det helst i ett varmare klimat! :nod:

Med vänlig hälsning,Areeya

"ledarn " sa:
För oss (mig och frugan) handlar det mesta om hur länge dottern vill gå i skola..
Hon går nu i 8:e klass och går ju förhoppningsvis 3 år på Gymnasium..
Vill hon plugga vidare efter det får vi väl stanna ??
Vi vill ju vara henne nära för all hjälp så länge hon pluggar i alla fall..

Sen får ungj@veln klara sig själv :laugh: :laugh:

Då drar jag och frugan på rotmos till Thailand :nod: :nod:
(Fyller ju 50 i år)

Jo det där med barnen...det var ju inget jag planerade för...att få ännu ett barn vid mogen ålder..och...det är ju ett skäl till att vi flyttade tillbaka till Sverige.Ville att dottern skulle få gå i svenskt dagis..lära sig Svenska värderingar o seder innan vi flyttade tillbaka..Så var tanken då! Men nu...vad händer med dottern när hon kommer på Thaidagis...kan inte prata Thai...men förstår det mesta..!..Och hon blir inte glad när man för på tal att flytta till Thailand.Pratar rejäl skånska..nu tror att chocken blir stor när hon kommer in i ett Thaidagis.

Tror nog att vi kan hitta bra Thaiskola för henne senare...och ...hon skall få pröva på dagis nu i sommar...så får vi se hur det går.

Allt blir inte som man tänker... :-\

Med vänlig hälsning,Areeya

"areeya " sa:
Ja så var det dags då...På onsdag får jag den första utbetalningen från pensionsverket.Nu är man "gubbe" på riktigt då?? :-[ ..eller? Tror jag måste kolla mig i spegeln en gång till :angel: ..Min dotter som är fyra år snart skäms inte för mej ännu....Och frugan som är 24 år yngre säjer att jag ser så "handsame" ut :nod:
Sanningen är nog att man börjar gå på sista versen även om min kropp fortfarande är utan några större fel...Men var tog alla åren vägen?..Gäller att njuta nu av den stora utbetalningen från "pensionsverket"... 14.501 kr..- skatt.. :-\
Hur tänker ni...inför..eller ni som redan har fått"belöningen" för ett lååångt arbetsliv!! ???

Areeya
Jag blir riktigt riktigt avundsjuk på dig. I juni har jag två år kvar innan den riktiga pensionen inträder. Just nu ligger jag i en påtvingad träning inför pensionen, jag är sjukskriven p.g.a. min opererade fot till den sista juni.
Jag skulle kunna gå idag om det inte vore för att jag måste ta hand om min f.d. lärling på jobbet. OK, han är duktig men har inte riktigt den förhandlingsvana som jag har gentemot andra byggfirmor och kommuner.

C:a 14000 före skatt... Jag undrar hur ni, kära gubbar, klarar er med en inkomst av den storleken. Det är ju för oss alla en avsevärd skillnad mot när vi arbetar.
Att bo kvar i Sverige med den pension som jag kommer att få ter sig lite osäkert men andra har ju klarat det. För egen del känns det som att jag bör invänta ekonomiskt utfall från ett företag som jag är delägare i och som finns i Libanon. Idag känner jag inget om storleken på det men förhoppningen är att det ska bädda för ett bekymmersfritt liv som pensionär. Vi startade det för 1 1/2 år sedan. Företaget sysslar med kraftdistribution, ett av fem företag som är godkända att arbeta för regeringen där. Problemet är att det tar år att få ut betalningen för utfört arbete.

Så, för närvarande är man fattigt som en kyrkråtta och lite orolig inför pensionsdagen. Jag har ingen lust att jobba efter 65 men kommer att sköta en del på firman över internet. Jag kan tänka mig att sitta i Thailand med en hyfsad uppkoppling och göra kalkyler och offerter. Detta på ideell basis för att stötta min chef och vän. Kanske att få en årlig flygbiljett för två i ersättning...

Så pojkar. Hur resonerar ni? Ni som redan inträtt i denna gyllene tillvaro, hur klarar ni er?

"Sir One " sa:
Jag blir riktigt riktigt avundsjuk på dig. I juni har jag två år kvar innan den riktiga pensionen inträder. Just nu ligger jag i en påtvingad träning inför pensionen, jag är sjukskriven p.g.a. min opererade fot till den sista juni.
Jag skulle kunna gå idag om det inte vore för att jag måste ta hand om min f.d. lärling på jobbet. OK, han är duktig men har inte riktigt den förhandlingsvana som jag har gentemot andra byggfirmor och kommuner.

C:a 14000 före skatt... Jag undrar hur ni, kära gubbar, klarar er med en inkomst av den storleken. Det är ju för oss alla en avsevärd skillnad mot när vi arbetar.
Att bo kvar i Sverige med den pension som jag kommer att få ter sig lite osäkert men andra har ju klarat det. För egen del känns det som att jag bör invänta ekonomiskt utfall från ett företag som jag är delägare i och som finns i Libanon. Idag känner jag inget om storleken på det men förhoppningen är att det ska bädda för ett bekymmersfritt liv som pensionär. Vi startade det för 1 1/2 år sedan. Företaget sysslar med kraftdistribution, ett av fem företag som är godkända att arbeta för regeringen där. Problemet är att det tar år att få ut betalningen för utfört arbete.

Så, för närvarande är man fattigt som en kyrkråtta och lite orolig inför pensionsdagen. Jag har ingen lust att jobba efter 65 men kommer att sköta en del på firman över internet. Jag kan tänka mig att sitta i Thailand med en hyfsad uppkoppling och göra kalkyler och offerter. Detta på ideell basis för att stötta min chef och vän. Kanske att få en årlig flygbiljett för två i ersättning...

Så pojkar. Hur resonerar ni? Ni som redan inträtt i denna gyllene tillvaro, hur klarar ni er?

Nej som sagt...utbetalningen från svenska staten blir man ju inte rik på!! Och då har jag jobbat ganska länge...med hyfsad lön! Dock har jag sett till att få utbetald en ganska skaplig tjänstepension som nästan är lika stor som den statliga...men bara i fem år...så det gäller att spara ..eller bo i Thailand utan skulder! Mitt privata pensionsparande i fonder tänker jag inte ta ut förrän i 70-årsåldern.Sköter placeringarna själv med stort nöje!

Och visst, kunde man ju fortsätta att jobba..om man bor kvar i Sverige.....och fördelen med att bo här är ju att hustrun "drar" in pengar till hushållet...vilket hon knappast kan göra i Thailand.

Men målsättningen är ju ett liv i värmen i Thailand!

Med vänlig hälsning ,Areeya

Jag startade med första utbetalningen i mars , jag har valt att plocka all tjänstepension de första fem åren , det ger mig 19750 kr i månaden minus skatt . Helt klart är att det skall sitta kvar 4 tusen svkr varje månad på kontot, dessa slantar tillsammans med en mille från husförsäljningen skall ge mig ett bra liv i Thai , om fem år kommer jag att ha 13000 svkr-skatt vilket inte ens räcker till ett ettårs UT i Thai , behöver därför ha en sudd 800000 thbt på Thaikontot, resten får sitta kvar i Swedala , litar inte fullt ut på Thaibanken samt inte heller på Thaifamiljen , i sverige har jag ett äktenskapsförord som skyddar mig intill min sista dag på jordelivet , och som ni vet , man kan inget ta med sig till nästa liv .... ;)

"Phonta " sa:
Jag startade med första utbetalningen i mars , jag har valt att plocka all tjänstepension de första fem åren , det ger mig 19750 kr i månaden minus skatt . Helt klart är att det skall sitta kvar 4 tusen svkr varje månad på kontot, dessa slantar tillsammans med en mille från husförsäljningen skall ge mig ett bra liv i Thai , om fem år kommer jag att ha 13000 svkr-skatt vilket inte ens räcker till ett ettårs UT i Thai , behöver därför ha en sudd 800000 thbt på Thaikontot, resten får sitta kvar i Swedala , litar inte fullt ut på Thaibanken samt inte heller på Thaifamiljen , i sverige har jag ett äktenskapsförord som skyddar mig intill min sista dag på jordelivet , och som ni vet , man kan inget ta med sig till nästa liv .... ;)
Det ser ut som att du har tänkt till Phonta. Det borde fungera bra för dig.
Lycka till som pensionär.

"legolas " sa:
ja hur jag har det vet du ju redan Sir One... Jag har ju samma belopp som du pratar om alltså styvt 11.400:- netto per månad. Jag driver runt 4st plus hus plus skänker en slant till svärmor/far. Och lever bekymmerslöst faktiskt i det stora hela....

Om jag bott kvar i Sverige, så hade jag blivit absolut tvungen att dumpa min drömlägenhet som jag bodde i alltsedan 1982 fram till flytten 2008. Hyran på den var då 2008 6.600:- tillkommer gjorde telefon, TV samt internet... Så jag hade runt 700:- i veckan att leva på, vilket skulle räcka till ALLTING.... alltså mat plus resten...

Det livet var skitvärdelöst att ens tänka på... Så att då vara tvungen att lämna sin drömlägenhet, och bo som en hund i en enrummare var inget som tilltalade mig alls.

Nu lever man, inte som en kung, men nästan som en prins i baren för samma pengar... Så tveka inte Sir One, var inte rädd, gör slag i saken. Imorgon kan det vara försent och din chans i livet kan ha gått förbi dig... Släpp på livremmen, haka loss dina hängslen, och knäpp upp gylfen, och se dig omkring härnere, och bjud till lite, så kommer du att få en kanonframtid som många av oss andra har...

Lycka till....
legolas

Det som kan bli ett problem...och det jag oroar mig för är ju vad som händer med kursen, SKR mot BHT i framtiden. Vi ser ju en tendens till klar försämring...och se bara på vad som hänt med pundet mot bathen! Och de tyska vänner jag har i Buriram som verkligen lever "på gränsen"

Tror inte vi i framtiden ska tro att det blir lika billigt som nu att leva i Thailand..eller? Och med stigande ålder kan ju sjukhusräkningen bli betungande. Man behöver nog en bra "sudd" med Bath för att leva drägligt i framtiden....även i Thailand!

Med vänlig hälsning ,Areeya :)

Jag har väl ungefär samma pengar som Phonta med Pension + tjänstepension som jag tar ut tills jag är 80. Sedan blir det bara grundpensionen på 10 000 kvar. Då gäller det att ha sparat ihop lite vilket inte lär bli något problem. Bland annat tittar jag på en försäkring med inbyggt sparande. När det gäller VISA kan man ju alltid använda äktenskapsvisa som är halva beloppet.

Hus och bil är betalda så någon stor månadskostnad blir det inte. Jag känner mig betydligt tryggare här än jag hade gjort hemma och att bygga hade inte funnits på kartan i Sverige.

Så välj Thailand för en bättre sista tredjedel.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp