ผงชุรส ????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan någon förklara för mig vad detta heter på svenska, och framför allt vad det är?
Ser ut som socker, användes i matlagning.
Det är ju inte socker, men vilka ingredienser innehåller det?
Något man kan göra själv i Sverige?
Tacksam för svar.
LelleGotland

Rotdi eller msg monosodium glutamate. Inte bra att äta men i Thailand använts det mer än väl tilltaget. Därför skall man laga maten själv om man vill ha en god hälsa.
Thailändare vet att detta är fusk för att få maten att smaka bra men som med det mesta här fuskas det.
Det viktigaste när det gäller utländsk mat är att det ser samma ut som på bilden hur det smakar kvittar för det vet ändå inte hur det skall smaka och då slänger de på extra mycket socker och rotdi.

Det utvinns frän Cassava växten.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maniok

Den har många olika namn för att kunna döljas i maten.

E 621
MSG brukar kallas den femte grundsmaken ”umami”, utöver sött, surt, salt och beskt . I sig självt är natriumglutamat ett nästan smaklöst salt av glutaminsyra. Vad MSG gör är att förstärka redan existerande smaker i en produkt, alltså köttsmak i kött, fisksmak i fisk mm. Det är därför man idag kan få en industriellt tillverkad hamburgare med 10% kött att smaka som en hel biff????

Denna femte grundsmak upptäcktes av Kikunae Ikeda professor i kemi vid kejserliga universitet i Tokyo, tog i juli 1908 patent på sin metod för att producera glutamat och denna smaklök som kan registrera denna smak skall tydligen sitta längst bak på tungan. Den ledande tillverkaren i världen av MSG är Ajinomoto, Japan.

ผงชุรส phohng[sup]R[/sup] choo[sup]H[/sup] roht[sup]H[/sup], heter det på Thai och förstår inte vad du fått att det skulle heta Rotdi ifrån, det är ju pannkaka.

Ämnet förekommer naturligt i många livsmedel, exempelvis lagrade ostar, kött och tomater och även kroppen producerar MSG. Det har gjorts många studier om detta och jag har själv läst mycket om det eftersom jag arbetat som kock är ju av naturliga skäl intresserad av slika ämnen och det har aldrig klarlagts om huruvida det skulle vara skadligt eller ej i några vetenskapliga tester, så här är det som vanligt ord står mot ord, själv använder jag inte MSG.

Förr i tiden utvanns denna umami ur sjögräs och tång, men numer är det fermenterad stärkelse så som (processad industriell) melass, majs, sockerrör, betor osv.

Sen är jag ju själv emot att manipulera naturliga smaker, varför skall en fisksoppa smaka mer fisk en själva fisken??

Mvh Peter

Rotdi är varumärket i Thailand och om du går ut och talar med folk så har de ingen aning om du inte benämner det vid detta namnet. Man skulle kunna säga Ajinomoto också men då säger de att de inte har detta i maten längre det är inte bra förhälsan nu har vi rotdi i stället.

Har nu fått reda på att det inte stavas som jag skrev skall vara rotdee.

Att andvända rotdee, umani eller aroi sure i matlagningen är fusk och skall på pekas särkilt om det sker i hemmet jag skulle direkt bytta ut koken.
Att på något sätt försöka skönmåla denna produkt och inte informera om att den är giftig sker bara i Thailand.
Söker man på Wikipedia står det om de skadliga effekterna som kan uppstå men på den Thailändska nämns de inte överhuvudtaget allt i god Thai anda det man inte ser finns inte.

Här kommer lite mera från Wikipedia.

Natriumglutamats påstådda skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Inga skadliga verkningar har dock påvisats vid de mängder som är aktuella i mat, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.

Det har påståtts[1] att ämnet kan ge överkänslighetsreaktioner som allergiska besvär, huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående. Ämnet har också anklagats för att orsaka en mängd allvarligare sjukdomstillstånd, inklusive fosterskador, vredesutbrott, epileptiska anfall om man är epileptiker, astmaanfall, djupa depressioner, tillväxtproblem, försenad tillväxt, hormonstörningar, leverskador, nervskador, försämrad syn (eftersom glutamat kristalliseras i näthinnan), samt vid större konsumtion även hjärnskador. Vid smärt- och rehabcenter vid Linköpings universitet bedrivs forskning kring om glutamat kan ge upphov till allvarliga smärttillstånd bland annat reumatiska tillstånd.

I Östasien tror många att natriumglutamat kan leda till cancer[källa behövs], vilket dock tillverkarna slår ifrån sig pekande på hur vanliga både fria och bundna glutamater är i naturlig mat.

Ingen av de påstådda negativa hälsoeffekterna har dock bevisats, och det svenska Livsmedelsverket ser ingen anledning att varna för ämnet i kost.

"Khuntan " sa:
Rotdi är varumärket i Thailand och om du går ut och talar med folk så har de ingen aning om du inte benämner det vid detta namnet. Man skulle kunna säga Ajinomoto också men då säger de att de inte har detta i maten längre det är inte bra förhälsan nu har vi rotdi i stället.

Att andvända rotdee i matlagningen är fusk och skall på pekas särkilt om det sker i hemmet jag skulle direkt bytta ut koken.

Hahaha, ja snacka om att lura sig själva, kalla det annat, som i Sverige idag kallar vi städare för lokalvårdare och innan ekonomibiträden och jag vet inte allt fast det är samma sak.

Nja, har ju aldrig hört min Linda säga Rotdee, hon säger choo roht eller bproong roht =smaksätta, krydda. Jo varumärket heter det รสดี roht[sup]H[/sup] dee[sup]M[/sup], det vet jag.

...och jag håller med dig, har sagt samma sak till min Linda, inget MSG i maten, men tror faktiskt inte hon använder det, skall kolla henne lite extra i fortsättningen när hon lagar mat ;D

Mvh Peter :wai:

"Khuntan " sa:

Att andvända rotdee, umani eller aroi sure i matlagningen är fusk och skall på pekas särkilt om det sker i hemmet jag skulle direkt bytta ut koken.
Att på något sätt försöka skönmåla denna produkt och inte informera om att den är giftig sker bara i Thailand.
Söker man på Wikipedia står det om de skadliga effekterna som kan uppstå men på den Thailändska nämns de inte överhuvudtaget allt i god Thai anda det man inte ser finns inte.

Här kommer lite mera från Wikipedia.

Natriumglutamats påstådda skadeverkningar har debatterats sedan 1980-talet. Inga skadliga verkningar har dock påvisats vid de mängder som är aktuella i mat, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.

Det har påståtts[1] att ämnet kan ge överkänslighetsreaktioner som allergiska besvär, huvudvärk, svettning, halsbränna, tryck över bröstet och illamående. Ämnet har också anklagats för att orsaka en mängd allvarligare sjukdomstillstånd, inklusive fosterskador, vredesutbrott, epileptiska anfall om man är epileptiker, astmaanfall, djupa depressioner, tillväxtproblem, försenad tillväxt, hormonstörningar, leverskador, nervskador, försämrad syn (eftersom glutamat kristalliseras i näthinnan), samt vid större konsumtion även hjärnskador. Vid smärt- och rehabcenter vid Linköpings universitet bedrivs forskning kring om glutamat kan ge upphov till allvarliga smärttillstånd bland annat reumatiska tillstånd.

I Östasien tror många att natriumglutamat kan leda till cancer[källa behövs], vilket dock tillverkarna slår ifrån sig pekande på hur vanliga både fria och bundna glutamater är i naturlig mat.

Ingen av de påstådda negativa hälsoeffekterna har dock bevisats, och det svenska Livsmedelsverket ser ingen anledning att varna för ämnet i kost.

Nej, jag håller med dig, jag har också läst denna text och som det står finns inga vetenskapliga tester som kunnat bevisa detta, men jag använder det inte i alla fall av naturliga skäl, varför som jag sa innan förstärka en naturlig smak med konstlad smak eller processad smak eller pulver som skall förstärka smak som redan finns naturligt. Den MSG som redan finns i maten räcker ju till för mig. Jag är överhuvudtaget emot att manipulera det som är naturligt, jag menar vi strör ju inte socker på en banan för att den skall bli sötare...eller?

Lite mer info:
http://www.truthinlabeling.org/MonosodiumGlutamate_DefinedForTheWeb.htm

http://www.eufic.org/article/en/artid/monosodium-glutamate/

Sen finns ju människor som är allergiska mot saker och ting och många kan säkert reagera negativt på MSG.

I samma artikel så finns att läsa följande

http://www.truthinlabeling.org/MonosodiumGlutamate_DefinedForTheWeb.htm

Monosodium glutamate is a product, and, without exception, when monosodium glutamate is produced, unwanted by-products of manufacture accompany the manufacture. The subject has been elaborated in a Bulletin of the Japanese Central Customs Laboratory in 1977. (Deki M, Echizen A, Temma T. Minor components in monosodium glutamate. Kanzei Chuo Bunsekishoho. 1977;17:59-62.) The exact nature of by-products (impurities) will vary according to the source material used to produce the monosodium glutamate and the method used to produce it. There are no impurities associated with unprocessed, unadulterated, unfermented protein found in the human body or elsewhere.

There have been numerous patents awarded to those who would produce monosodium glutamate. Allowing patents to be awarded for processing monosodium glutamate testifies to the fact that the monosodium glutamate produced will not be truly natural, i.e., will not be an unadulterated part of nature.

By definition, L-glutamic acid from any source will be identical to L-glutamic acid from any other source. But monosodium glutamate contains impurities as well as L-glutamic acid. Truly natural, unprocessed, unadulterated, unfermented protein does not.

...och det är nog mer "impurities", orenheter som bildas vid industriell fermenterade produkter som i så fall är farliga, enligt artikellänken ovan.

"ledarn " sa:
Är det denna påse buljong liknande pulver ni tjafsar om ??

Frugan säger "Lotdee" vilket troligen stavas med "r"..... Är det farligt ??

""Jesus"" i sådana fall....... Det används ju hela tiden... (Fast inte den med biff smak)

hahaha, blev du rädd nu, ja รสดี roht[sup]H[/sup] dee[sup]M[/sup]? farligt och farligt, som jag sagt innan varför tillsätta en massa smakförstärkare till den naturliga smaken???

http://www.ajinomoto.co.th/en_products_brand.php?id=2

"ledarn " sa:
Rädd och rädd vet jag inte.... ?

Men om saker är "farliga" för kroppen kan man ju ta bort det som inte är "nödvändigt"...
Nu är det nog så att när det gäller denna produkt så lär inte frugan "ta bort" denna om den nu inte bevisligen skapar t,ex cancer...

Nä...... Får ta bort någonting annat skulle jag tro :)

Ledarn, det låter på dig som att du inte riktigt läst igenom de andra inläggen jag t ex har gjort i ämnet, ingen vetenskaplig studie har kunnat påvisa att det skulle vara skadligt för kroppen.

Däremot så brukar det ju finnas andra ämnen i sådana här pulver, vet inte just detta pulvret, men många buljongpulver innehåller ju för det första en jäkla massa salt och sedan stabilisatorer och andra konstigheter som man inte behöver.

Om man tar t ex sådana här konstgjorda såser i förpackningar som Kelda eller pulversåser mm i Sverige så måste de ju innehålla smakförstärkare, stabilisatorer, emulgeringsmedel och annat skräp för att överhuvudtaget kunna kokas samt kunna smaka något, eftersom det inte finns en enda naturlig ingrediens, förutom då kanske vegetabiliskt fett som många gånger härdats mm.

Usch och fy, MSG får ej förekomma i min mat, mer än det som finns naturligt i maten!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp